Avatar billede graae Nybegynder
26. januar 2002 - 12:24 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Inaccessable boot device

Maaaan. Er total træt af det her. Uanset om jeg booter CD'en op eller om jeg installerer det via Windows 98, så fortæller Win2000 mig under installationen at den ikke kan finde min harddisk.

Jeg har prøvet at slette min primære partition og oprette den igen - men det gør ingen forskel. Og c-drevet (den primære partition) virker jo perfekt i Win98 og ME - og jeg kan også komme ind på det ude fra dos'en ...

Hvad kan jeg gøre? Hvad kan det skyldes? Er det bios-opsætningen? Og hvordan kan jeg så rette den?

Hilsen Peter
Avatar billede thomasledet Nybegynder
26. januar 2002 - 12:29 #1
Kører du med en seperat ATA/66 eller ATA/100 controller, skal du under installationen af windows 2000 højst sansynligt fodre den med den driver, der fulgte med fra motherboard fabrikanten.

Det kan også være, dit motherboard har en windows2000-venligt funktion, der kan/skal slåes til under opstart.
Avatar billede sukos Juniormester
26. januar 2002 - 12:30 #2
Har du slettet hele disken?
Prøv at starte med at skrive fdisk /mbr og derefter køre fdisk. Slet alle partions du har og opret nogle nye.
Avatar billede rickypriv Nybegynder
26. januar 2002 - 12:31 #3
Du kører sikkert med ATA100/133 controller.
Du skal ud og hente driveren til den controller, og lægge den ned på en diskette.
Når du har gjort det skal du trykke F6 i opstarten af Win 2000 installationen (for at tilføje Tredjepart drivere), og når den så beder om det, fodrer du den med disketten.

Så skulle den være i vinkel.
Avatar billede graae Nybegynder
26. januar 2002 - 12:31 #4
Hmm. Win2000 spørger jo ikke efter en driver!?

Hvis mit motherboard har en win2000-venlig funktion, som du siger, hvordan skal jeg så slå den til under opstarten?
Avatar billede jefa Nybegynder
26. januar 2002 - 12:32 #5
Har du husket at aktivere bootpartionen
Avatar billede rickypriv Nybegynder
26. januar 2002 - 12:35 #6
Nej Win 2000 spørger kun efter en Driver hvis du trykker F6 når du har muligheden for det .. se nederste linie under installationen! :)
Det er som regel ret tideligt når den blå skærm med hvid tekst dukker frem.
Avatar billede graae Nybegynder
26. januar 2002 - 12:39 #7
Ja. Partitionen er aktiveret. Prøver lige det der med F6 under installationen ...
Avatar billede graae Nybegynder
26. januar 2002 - 12:47 #8
Ok. Der ser ud til at virke nu :o))))))

Hvordan skal pointene fordeles? Skal Rickypriv have hele lortet eller skal Thomasleddet oss have del i dem???
Avatar billede graae Nybegynder
26. januar 2002 - 12:48 #9
Hvilket filsystem kan i anbefale? NTFS eller FAT?
Avatar billede rickypriv Nybegynder
26. januar 2002 - 12:55 #10
NTFS til Win 2000 - med mindre du vil kunne accesse drevet fra 98 - som KUN kan læse FAT

Pointfordeling er noget du afgør graae ..
Fordel efter hvilke informationer du kunne bruge, óg/eller hvem der svarede hurtigst. :) Folk har som regel lidt forskellige anskuelser af hvad der er point værd.
Avatar billede stormtrack Nybegynder
26. januar 2002 - 12:59 #11
medmindre du hente en NTFS driver så kan du godt accesse - Det kommer lidt an på hvad man vil bruge sin WIN2000 til vil man gerne kunne spille fra den duer det ikke at konvertere til NTFS, men vil man gerne have sikkerhed skal man helt klart konvertere

Jacob
Avatar billede rickypriv Nybegynder
26. januar 2002 - 16:31 #12
takker for point :)

/ rickypriv
/ www.adminconsult.dk