Avatar billede cvg Nybegynder
17. februar 2002 - 23:46 Der er 12 kommentarer

trådløst netværk....

Jeg vil gerne lave et trådløst netværk til nogle af mine kammerater. Vi bor i nogle bygningskomplekser, der ligger i et stort U.

Jeg har prøvet at købe to trådløse netkort (standart USB Jensen).

De synes ikke at kunne række tilstrækeligt. Der er synlig afstand mellem de punkter jeg vil forbinde. F.eks. er der mellem to lejligheder ca. 200 meter.

Ligger begge bokse i vinduerne, er der ingen forbindelse! flyttes den ene ud på den anden side af vinduet, kan der overføres med 90K, hvilket dækker vores behov.

Findes der netkort/løsninger der kan det jeg vil ??

Kodeordet her er en billig og nem løsning :-) Jeg har måske forstillet mig noget med en ekstern antenne... hvad har jeg af mulighed der ?? og hvilke kort understøtter det... helst i usb eller som pci/isa indstikskort.
Avatar billede ricky Nybegynder
18. februar 2002 - 00:24 #1
ja - du skal klart ud i noget med eksterne antenner - men løsninger med eksterne antenner er i den dyrere ende - kig f.eks. på http://www.elsa.de
Avatar billede ricky Nybegynder
18. februar 2002 - 00:26 #2
Avatar billede grann Nybegynder
18. februar 2002 - 00:45 #3
Så vidt jeg har erfaret, så kan de fleste trådløse netværk kun række 80-100 meter med et accesspoint.(der findes selvfølgelig nogle der kan række længere, men de koster jo så også kassen). så hvis du skal have dit netværk til at strække sig over 200 meter, så skal du have fat i 2 trådløsenetkort, fås både som usb og som pci/PCMCISA, og så 2 accesspoints. du kan se priserne på netkort og accesspoints her: http://www.edbpriser.dk/netvaerk/net-wireless.asp Jeg har selvlige købt trådløstnetværk fra NetGear, og prisen i dit tilfælde med USB netkort vil ca. blive: 2* USB netværkskort af ca. 1200,- og 2* Accesspoints af ca. 2000,- i alt: 6400,- der kan nok findes billigere løsninger, men trådløst netværk er jo ikke lige det billigste der findes på markedet. :D
Avatar billede grann Nybegynder
18. februar 2002 - 00:52 #4
Forslaget med antennen lyder yderst interessant, men det kommer sikkert til at koste så meget at det ikke kan betale sig at anskaffe sig det, hvis det kun er to hustande der skal på. Jeg vil tro at antennerne er beregnede til store virksomheder, (med mange penge) som har mange pc'ere opkoblet
Avatar billede ricky Nybegynder
18. februar 2002 - 02:22 #5
grann>> det er ikke helt korrekt - der findes løsninger med eksterne antenner i både den dyre og billigere ende - fidusen med ekstern antenne er at den udover at være kraftigere også kan placeres mere hensigtsmæssigt.

faktisk siges det at indenfor 2.4Ghz skulle rækkevidden indendørs være op til 150 meter - og udendørs op til 500m - men min erfaring siger mere at i praksis snakker vi om op til 50-80m indendørs alt efter vægge og gulves beskaffenhed...

det undrer mig faktisk lidt at cvg ikke kan få det til at spille i en synlig afstand på 200m.

der er bestemt ingen garanti for at det så skulle virke med 2 accesspoints - og hvad hjælper det når de står i hver sin ende - så er der jo stadigvæk 200m imellem!

han skal klart bruge løsningen med eksterne antenner - og så evt. få placeret antennerne udendørs.
Avatar billede grann Nybegynder
18. februar 2002 - 02:51 #6
hvis du bruger min metode, så er der 80 meter fra netkortet til accesspointen, og så derfra 80 meter til den næste accesspoint, og så 80 meter til netkortet.
Avatar billede ricky Nybegynder
18. februar 2002 - 08:34 #7
grann>> tjah, så kræver det jo bare at manden kan få lov til at sætte 2 accesspoints op undervejs hos de andre beboer - og de giver ham selvfølgelig sikkert plads på deres altaner, gavle, vindueskarme eller lign. og også strøm til samme - og hvad så med de næste kammerater der skal på ?

når man udtænker sådanne løsninger er man nødt til at tænke i lidt større perspektiver...
Avatar billede cvg Nybegynder
18. februar 2002 - 08:41 #8
Jeg har selv forhørt mig her og der, og det jeg har fået oplyst fra forskellige producenter for forhandlere er, at et accesspoint ikke har en længere rækkevidde! Jeg tror det er noget lignende det her jeg skal bruge: http://www.airlink.dk/twlc11a.htm jeg er dog usikker på om sådan noget er retningsbestemt.... er der ikke andre der nogen ideér og links ?
Avatar billede ricky Nybegynder
18. februar 2002 - 09:18 #9
det ser principielt meget fornuftigt ud - jeg kender ikke Airlink produkterne - og ville være lidt betænkelig med en lille selvstændig importør... men det er ihvertfald så absolut i den billige ende hvad angår løsninger med ekstern antenne.

Da vi snakker Radio LAN bør det ikke være retningsbestemt - det plejer først at være ved de meget kraftige antenner at de bliver det... men check for guds skyld...

der er ingen garanti for at de opgivne 300m holder - hvis jeg var dig ville jeg 'kræve' en garanti for at det virker for dig/jer...
det burde ikke være et problem hvis du fortæller lidt om potentialet for jeres installation.

God fornøjelse...
Avatar billede ricky Nybegynder
18. februar 2002 - 09:23 #10
ups - så lige at de ikke har en PCI og/eller USB løsning !!!
check i givet fald for om der måtte være problemer med at anvende andre producenters produkter i denne forbindelse.
Avatar billede ricky Nybegynder
18. februar 2002 - 09:25 #11
GODMORGEN!!!! RICKY!!! jeg prøver lige at tage mig sammen et øjeblik - de har USB løsning - men hvad med PCI ? og check alligevel for om der måtte være problemer med at anvende andre producenters produkter i denne forbindelse - på den måde finder du jo også ud af om alle standarder overholdes...
Avatar billede karlslund Nybegynder
18. februar 2002 - 15:04 #12
Du kan sagtens køre en trådløs netværksforbindelse mellem to bygninger på 100-150 meters afstand. Hvis de kan se hinanden ...

Du burde også kunne opnå de 200 meter, hvis antennerne sidder udenfor. Læs først nedenstående:

Det kræver:

1 stk. Access-point (trådløs til ethernet-konverter)
1 stk. PCI-netkort trådløst
2 stk. 802.11 directional antenner (IKKE omnidirectional)

Access-pointet sættes i din switch, og netkortet i hans PC.

Hemmeligheden er de to retningsbestemte antenner, som du skal montere på hvert hus så de peger mod hinanden. Det øger afstanden de kan nå temmeligt meget, og du kan så sagtens forvente fuld båndbredde (11MBPS). Som "tgm" nævner, skal du nok ikke regne med en overførselshastighed over 600kB/sec.

Kig på Orinoco Wavelan produkterne, de har et RG1000 kit, hvor du så skal købe et PCI-kort at montere det ekstra PC-card der følger med.

Hvis du har mod på lidt gør-det-selv, så kan du montere en antenne på Orinoco RG1000 kittet, selv om den ikke direkte understøtter det. Det vil godt nok ødelægge garantien, men kan godt lade sig gøre hvis du er blot lidt fiks på fingrene.

På PCI-kortet monteres PC-cardet (samme som sidder i RG'en), og du sætter antennen direkte i kortet, så her skal ikke "fuskes" i samme grad.

Se her - jeg har monteret en omnidirectional antenne på mit sæt, så det bedre kan dække hele vores bolig:

http://www.karlslund.dk/dontknow/antenna-rg-1000.html

Hvis du nu tager en plasticpose og sætter uden om antennen, mon ikke den så kan klare det værste regnvejr - så vil jeg tro at du får et rimeligt signal på den afstand.