Avatar billede cstern Nybegynder
20. februar 2002 - 10:34 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

frysning af dato (=TODAY())

Jeg bruger Excel (XP og 2000) til at udskrive fakturaer.
På skabelonen benytter jeg =TODAY() funktionen til at indsætte fakturadato, og det er fint.

Men når jeg senere skal bruge en gammel faktura opdateres datoen (selvfølgelig) til den aktuelle dato.

Hvordan ændrer jeg det så der kun står den dato hvor dokumentet er oprettet, altså noget svarende til at =TODAY() laves om til sin egen value (m.a.o. skal funktionen ikke længere eksistere, kun værdien).
Avatar billede bak Seniormester
20. februar 2002 - 10:57 #1
Du kan bruge en lille makro istedet
sub insertdate()
range("A1").value = date
end sub
Avatar billede cstern Nybegynder
20. februar 2002 - 11:08 #2
OK, fint. Nu er jeg jo desværre en makro-analfabet, så hvad skal jeg gøre for at følgende sker automatisk(!) når skabelonen åbnes:

1) Celle J7 udfyldes med =TODAY
2) Samme celle konverteres til value med ovenstående
Avatar billede bak Seniormester
20. februar 2002 - 11:24 #3
alt-f11 åbner vba-editor
indsæt nu følgende makro i ThisWorkbook
Husk at ændre Sheet1 til navnet på det ark du ønsker datoen i
Når skabelonen åbnes checker den om der står noget i J7. Hvis feltet er blankt indsættes dato, Hvis feltet ikke er blankt sker der ikke noget.

Private Sub Workbook_Open()
If IsEmpty(Range("Sheet1!J7")) Then Range("Sheet1!J7").Value = Date
End Sub
Avatar billede cstern Nybegynder
20. februar 2002 - 11:30 #4
OK, super.
Den anden ting med workday fungerer ikke helt efter hensigten...
Avatar billede bak Seniormester
20. februar 2002 - 11:32 #5
Hvor fejler den ?
Avatar billede cstern Nybegynder
20. februar 2002 - 11:37 #6
Ja, den fungerer som den skal, men ikkw som jeg gerne vil - jeg har skrevet mere om det i spørgsmålet. http://exp.dk/spm/175002