Avatar billede jes_petersen Nybegynder
26. februar 2002 - 22:14 Der er 21 kommentarer

Stryge en skjorte

Jeg har købt en skjorte, hvor der i vaskeanvisningen står "Cool Iron"... Men hvad betyder det? Skal jeg stryge den uden varme? Nej, vel... Skal jeg slå dampen fra, når jeg stryger den? Ikonet for strygejernet ser helt normalt ud, så umiddelbart ville jeg tro, at den bare skal stryges normalt... Men hvis der står "cool iron", hvad betyder det så?
Avatar billede agony Nybegynder
26. februar 2002 - 22:15 #1
på strygemærket er der da ikke en række sorte prikker ?? disse indikere den varme du skal bruge.
Avatar billede invalid Nybegynder
26. februar 2002 - 22:17 #2
Aner det ikke, jeg går i krøllet tøj.
-lytter- ;p (man skal jo vide det på et tidspunkt)
Avatar billede jes_petersen Nybegynder
26. februar 2002 - 22:19 #3
To prikker... Gad vide, om det ikke betyder, at man skal slå dampen fra...
Avatar billede ztyxx Nybegynder
26. februar 2002 - 22:19 #4
stryge?? har aldrig hørt om det, pas på, tror det kan være en fælde....
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
26. februar 2002 - 22:19 #5
Cool Iron betyder at du lige så godt kan tage den på og din kropsvarme glatter din skjorte.

Jo flere prikker jo mere varme, og de hentyder også til de prikker der af og til er på drejeskiven på strygejernet
Avatar billede agony Nybegynder
26. februar 2002 - 22:19 #6
er man i tvivl så start på så lav varme så muligt, eller lig et viskestykke over det der skal stryges, så får det mindre varme men et ok resultat.
Avatar billede milo Nybegynder
26. februar 2002 - 22:21 #7
uha agony, der er en lille husmor gemt i dig ;)
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
26. februar 2002 - 22:22 #8
LOL
Avatar billede agony Nybegynder
26. februar 2002 - 22:23 #9
milo << hvis en kvinde kan finde ud af det så kan en mand sku også.

jes_petersen << to prikker betyder mellem varme. Ofte er der samme prikker at finde på strygejernet.
Avatar billede jes_petersen Nybegynder
26. februar 2002 - 22:23 #10
nordicwolf >> Er det seriøst (altså det med kropsvarmen)? På det område kan du sgu' bilde mig det meste ind... ;-)

Jeg har også spurgt min mor, men hun kendte heller ikke til udtrykket...
Avatar billede agony Nybegynder
26. februar 2002 - 22:24 #11
det er jo ikke raketforskning vi snakker om vel ? så det er da lidt pinligt at i ikke kan sådanne ting, mors små søde drenge.
Avatar billede jes_petersen Nybegynder
26. februar 2002 - 22:24 #12
agony >> Der er ikke prikker på vores strygejern... Der står forsk. materialer, f.eks. bomuld, uld, polyester osv... Men den er jeg med på, skjorten er af bomuld, så det er nemt nok... Men hvad bet. cool iron?
Avatar billede agony Nybegynder
26. februar 2002 - 22:28 #13
jes_petersen << det ved jeg ikke men nordicwolf har vist et svar på det.
Avatar billede repsac Nybegynder
26. februar 2002 - 22:44 #14
=>jes_petersen: "Cool Iron" står ganske simpelt for at når du tager din skjorte på skal du sørge for at den ikke 4 timer forinden har hængt på en kold jernbøjle.

Spøj til side.

"Acrylic - If needed, press on the wrong side with a cool iron. Do not use steam or damp cloth as this could cause stretching."
- http://www.persil.co.uk/after_care/ironing.html
Avatar billede frkolsen Nybegynder
26. februar 2002 - 22:48 #15
Er det din score-skjorte? Så vær forsigtig for det lyder ikke særlig cool med cool iron til bomuld. Bomuld plejer at ku tåle et par hundrede grader. Men man skal jo altid passe på med plejer som kaaan være utilregnelig.
Avatar billede lee Nybegynder
26. februar 2002 - 23:46 #16
hihi :)
Avatar billede geek1011 Nybegynder
27. februar 2002 - 13:16 #17
Du downloader da bare en færdig strøget version....
Avatar billede dortesvanum Nybegynder
27. februar 2002 - 13:39 #18
Send mig din e-mail, så skal jeg printe én ud til dig
Avatar billede lee Nybegynder
27. februar 2002 - 15:10 #19
*LOL*
Avatar billede frkolsen Nybegynder
27. februar 2002 - 17:22 #20
Undskyld og Godtordigen. Fristelsen var simpelthen momentalt for stor i forhold til trykket fra netiketten i aftes. Jeg indrømmer alt og håber på en mild dom.

Den gyldne regel mht. strygetemperatur, blege- og rengøringsmidler er, når man er i tvivl: Prøv på en lille skjult flig først. På en skjorte f.eks. på den strimmel stof der er bukket om ved knap- eller knaphulskanten.

Bomuld plejer som sagt godt at ku tåle varmen, så anvisningen er ikke umiddelbart forståelig. Man fristes til en mistanke om at det måske ikke er ren (100%) bomuld, så prøv dig frem. Stryg skjorten inden den er fuldstændig tør ved moderat varme. Blir den ikke glat så prøv dig frem ved en højere temperatur på et skjult stykke stof for at se om den kan tåle mere varme. Jeg vil gætte på at du kan finde en lign. anvisning på www.fi.dk, Forbrugerinformationens hjemmeside, som i øvrigt er anbefalelsesværdig til mange ting. Og det sku s'mænd undre mig om de ikke ville være vilde med at besvare dit spørgsmål!
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
05. marts 2003 - 03:14 #21
lukketid?!