Avatar billede wollabella Nybegynder
04. marts 2002 - 18:24 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

sub?

Hvor kan jeg læse noget om sub eller nogen der kan forklare mig det?
Avatar billede netsrac Praktikant
04. marts 2002 - 18:28 #1
En sub kan på nogle områder sammenlignes med en funktion, du kan angive parametere til en sub som du kan til en funktion, forskellen ligger i at en funktion retunerer en værdi, hvorimod en sub ikke returnerer noget, den udfører blot noget. f.eks. kan man lave denne sub:

Sub link(url)
  Response.write("<a href=""" & url & """>" & url & "</a>")
End sub
Avatar billede wollabella Nybegynder
04. marts 2002 - 18:30 #2
så man kan ikke lave en

sub link(url)

url = "hej"

end sub

.. eller det kan man vel men det vil intet ændre?
Avatar billede netsrac Praktikant
04. marts 2002 - 18:33 #3
Du vil ikke få noget ud af det, og dog, hvis vi betragter følgendende kode:

Sub link(url)
  tmp = url
End sub

tmp = "www.cnh.dk"
link "www.eksperten.dk"
Response.write(tmp)

I sidste linie udskrives www.eksperten.dk, det vil dermed sige at tmp variabel som benyttes i subben ikke kun er gældende inden for den sub, som det gør sig gældende med funktioner.

Faktisk anvendes Sub´s mest hvis du har en kode sekvens som skal udføres flere gange i samme fil.
Avatar billede wollabella Nybegynder
04. marts 2002 - 18:39 #4
ja okay... det er faktisk som

procedure og functions i delphi :)
Avatar billede netsrac Praktikant
04. marts 2002 - 18:43 #5
Skal jeg ikke kunne sige, men det lyder meget fornuftigt :)