Avatar billede thajs Nybegynder
01. juni 2000 - 22:28 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Abobe PhotoDeluxe - billeder i samme str.

Jeg skal netop til at ligge en masse billeder ind i min nye shop, men de billeder jeg vil få er i forskellige str. Jeg har hørt, at man kan indlæse alle billeder fra cd-rommen og at der så skulle være en bestemt funktion der gjorde, at alle billeder ville blive i samme str.
Hvad gør man?
På forhånd tak...
Thajs
Avatar billede theartist Nybegynder
02. juni 2000 - 12:21 #1
Du kan da bare sætte dem ind dynamisk i din "img scr" med fast width og height, men læg så mærke til at dine proportioner kan blive helt skæve og billedet blive grimt + det faktum at dine billeder fylder lige så meget som det fulde størrelse billede selv om du så kører det ned i html.

En anden løsning er at optage en action i photoshop, hvor du optager dine ændringer på et billede og beder den om at køre den action på dine andre billeder. Læs meget mere om actions i photoshop manual eller i hjælpemenuen i photoshop - her får du så det samme problem med proportionerne.
Avatar billede swasper Nybegynder
02. juni 2000 - 12:42 #2
Det er nok lettest hvis du bruger en action i din nye shop ellers skal du åbne hvert enkelt billede og redigere dette.
Avatar billede prodic Mester
02. juni 2000 - 15:54 #3
Nu ved jeg ikke om samme procedure gør sig gældende i PhotoDeluxe, men i PhotoShop kan du som de andre har nævnt lave en action.

Du laver din action, trykker på optag. Så laver du ellers alt det du skal med dit billed. Når det så er slut trykker du så på Stop.

Så laver du bare en batchkørsel, med din action, på et bestemt bibliotek(i dit tilfælde cd-rommen) og beder Photoshop om at gemme dem i et nyt bibliotek.

Det er sku næsten for nemt.
Det er smart når man skal have 1000 billeder lavet som tumbnails for eksempel.

theartist : du kan jo bare sætte constrain proportions til i Photoshop, så følger width/hight hinanden. Men de kan se lidt sjove ud.
Avatar billede thajs Nybegynder
02. juni 2000 - 23:06 #4
Jeg takker for jeres svar, meen alt det med action etc. siger mig sgu ikke så meget :-) Netop da det er første gang jeg sidder med et program som dette så hvis man kan få lidt mere at arbejde så ville det hjælpe en del på det. Jeg kan ikke finde nogen menu med action etc. Er det muligt at få lidt mere hjælp?
Skriv evt. thajs@cartoonshop.dk

På forhånd tak!
Avatar billede prodic Mester
03. juni 2000 - 16:12 #5
vil bare lige tjekke at du har fået hjælp?
Avatar billede thajs Nybegynder
04. juni 2000 - 00:33 #6
Ok Prodic og tak :-)
Men ikke noget vildt som jeg kan bruge til noget da Adobe Photo Deluxe ikke kan læse de filer som ligger på cd-rommerne (Esp filer) eller også er det Eps filer? Hvilket program kan læse disse filer?
På forhånd tak
Thajs
Avatar billede prodic Mester
04. juni 2000 - 14:22 #7
øhh ikke helt forstået.."ikke noget vildt som jeg kan bruge til noget"?

Nu skal jeg lige have tjekket PhotoDeluxe frem af gemmerne, og se om den overhovedet kan lave actions.....men imens kan du da finde PhotoShop. Så får du da noget at lege med de næste par år.
Avatar billede prodic Mester
05. juni 2000 - 14:07 #8
mangler lige at svare på dit eps-spørgsmål!
Adobe Photoshop skulle meget gerne kunne åbne eps-filer.
Men PhotoDeluxe kan da også..ihvertfald den version jeg lige har lagt ind.
Avatar billede theartist Nybegynder
06. juni 2000 - 14:11 #9
prodic>> Kommenterer bare lige det med constrain proportions... Det er korrekt at denne kan sættes til, men har du et billede på 400x500 du gerne vil have til at være 100 i højden og et billede på 200x500 som du gerne vil have til at være 100 i højden, så får de ikke samme bredde og dermed ikke samme størrelse, som thajs gerne ville have at du skulle være. Han sagde oven i købet også at hans input billeder var i forskellige størrelser og hans output skulle være samme størrelse.

Bare lige en ting jeg bed mærke i - ja man er vel altid frisk for en god diskussion :-)

Ps. fedt at du installerer PhotoDeluxe (om end den sikkert ikke er legal) for at hjælpe thajs, thats the spirit.

--:TheArtist:--