Avatar billede pejsestuen Nybegynder
20. marts 2002 - 09:21 Der er 8 kommentarer

Problemer med: IF/ ELSE

Jeg har problemer en if/else.
Hvor der skal undersøges for et varenummer.
Hvis varenummeret findes skal det updateres, hvis ikke skal der sættes en ny post ind i tabelen.
Jeg kan ikke få den til at updatere, når varenummeret findes.
Og når den skal indsætte nye poster, tager den ikke den første post med.

Her er koden:
              mysql_connect("$DBHost","$DBUser","$DBPass");
$result=mysql("$DBName","SELECT * FROM user WHERE UID='$UID'");
while ($row  =  mysql_fetch_row($result)) {
$CUI=$row[0];
$CII=$row[1];
$CIQ=$row[2];
$CDa=$row[3];
$ISS=$row[4];
$IN =$row[5];
$ID =$row[6];
$IC =$row[7];
$Ca =$row[8];
$SC =$row[9];
$VAR=$row[10];

                    $result3=mysql("$DBName","SELECT * FROM jesperlager WHERE varenr='$ISS'");
                    $IIIII=$row3[7];
                    $FI= $IIIII + $CDa;
                    $VARDI2= $FI * $ICa;
    echo (mysql_num_rows($result3) > 0);

    if(mysql_num_rows($result3) > 0) {
    while ($row3 = mysql_fetch_row($result3)) {
        mysql("$DBName","UPDATE jesperlager SET stk='$FI', vardi='$VARDI2' WHERE varenr='$IIS'");
            }
} else {
  mysql("$DBName","INSERT INTO jesperlager (varenr, betegnelse, beskrivelse, leverandoer, stkpris, kostpris, stk, vardi ) VALUES ('$IIS','$IN','$ID','$IC','$Ca','$SC','$CDa','$VAR')");
}
Avatar billede htx98i17 Professor
20. marts 2002 - 09:43 #1
har du overvejet at bruge REPLACE i din query i stedet for... den opretter nemlig posten hvis den ikke allerede findes, og updater hvis den findes...
http://www.mysql.com/doc/R/E/REPLACE.html
Avatar billede htx98i17 Professor
20. marts 2002 - 09:44 #2
blot en kommentar, over and out
Avatar billede fireworld Nybegynder
20. marts 2002 - 10:19 #3
echo (mysql_num_rows($result3) > 0);

  det der kan du da ikke
Avatar billede pejsestuen Nybegynder
20. marts 2002 - 10:32 #4
Det var for at teste,den skulle ikke havde været med her.
Avatar billede pejsestuen Nybegynder
20. marts 2002 - 11:44 #5
Jeg har prøvet htx98i17 foreslag, med at bruge REPLACE.
Men jeg kan ikke få det til at virke!

mysql_connect("$DBHost","$DBUser","$DBPass");
$result=mysql("$DBName","SELECT * FROM user WHERE UID='$UID'");
while ($row  =  mysql_fetch_row($result)) {
$CUI=$row[0];
$CII=$row[1];
$CIQ=$row[2];
$CDa=$row[3];
$ISS=$row[4];
$IN =$row[5];
$ID =$row[6];
$IC =$row[7];
$Ca =$row[8];
$SC =$row[9];
$VAR=$row[10];

                    $result3=mysql("$DBName","SELECT * FROM jesperlager WHERE varenr='$ISS'");
                    while ($row3 = mysql_fetch_row($result3)) {
                    $IIIII=$row3[7];
                    $FI= $IIIII + $CDa;
                    $VARDI2= $FI * $ICa;

        mysql("$DBName","REPLACE INTO jesperlager SET stk='$FI', vardi='$VARDI2', varenr='$ISS', betegnelse='$IN', beskrivelse='$ID', leverandoer='$IC', stkpris='$Ca', kostpris='$SC' WHERE varenr='$IIS'");

}
Avatar billede htx98i17 Professor
20. marts 2002 - 12:05 #6
REPLACE bruges på samme måde som en INSERT, hvor første felt er index..
Avatar billede pejsestuen Nybegynder
20. marts 2002 - 12:39 #7
den skal jeg lige have igen, jeg bruger "varenr" som index, skulle det ikke være OK?
Avatar billede htx98i17 Professor
20. marts 2002 - 12:47 #8
REPLACE tabel (varenr,felt2,osv) VALUES ('$varenr','$felt2','$osv')

varenr skal så være index, og så skal du sørge for at værdien af dette er unikt...