Avatar billede el_gnu Nybegynder
23. marts 2002 - 21:53 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Nyt bundkort - blank skærm

Hej,

Jeg har lige købt det her bundkort: http://www.ecsusa.com/K7S6A.cfm

Efter at have monteret diverse ting bl.a. et GeForce 2 MX200 64MB kort, prøvede jeg at starte maskinen. Alt lød rigtig og så rigtigt ud bortset fra en lille detalje - skærmen var blank!

Hvad kan der være galt?

På forhånd tak :-)

(PS. Jeg ved INTET om hardware, så bær over med mig hvis jeg skal ha' det skåret ud i pap)
Avatar billede simonhusby Nybegynder
23. marts 2002 - 21:56 #1
Hvad for noget hardware har du?
Avatar billede moldrup Nybegynder
23. marts 2002 - 21:57 #2
For at være helt oprigtig så burde det bare virke....
Du kan være uheldig at en af dine ting er i stykker...
det kan være at du har et onboard grafikkort som sender skærm-signalet istedet!!

Prøv at sætte den lille indbyggede højtaler til, på motherboardet (jævnfør manual).. Hvis højtaleren giver bip, kan du se i manualen hvad bippet betyder, og så er du meget godt på vej til at finde fejlen!!
Avatar billede el_gnu Nybegynder
23. marts 2002 - 22:03 #3
simonhusby =>
  - bundkort: http://www.ecsusa.com/K7S6A.cfm
  - ram: 256MB DDR 266MHz
  - CPU: AMD Duron 1700+
  - HDD: Seagate 40GB Barracuda ATA
  - diskette drev: noname
  - CD-ROM: Creative et eller andet
  - Grafikkort: TepitDaytona (tror jeg det hedder) GeForce 2 MX200 64MB

moldrup => prøver lige at slutte speakeren til, men der står ikke noget i manualen om fejlkoder!
Avatar billede el_gnu Nybegynder
23. marts 2002 - 22:08 #4
øhh, speakeren har to hun-stik, men i manualen står der fire pins på bundkortet til speakeren! Hvad for nogle skal jeg bruge?
Avatar billede el_gnu Nybegynder
23. marts 2002 - 22:34 #5
pin
1 SPKR
2 NC
3 Ground
4 +5V
Avatar billede el_gnu Nybegynder
23. marts 2002 - 22:40 #6
Grafikkortet hedder PalitDAYTONA
Avatar billede carstengp Nybegynder
24. marts 2002 - 00:04 #7
Det kan være at PSU'en er defekt. Også selv om alle motorer kører.
Avatar billede carstengp Nybegynder
24. marts 2002 - 00:07 #8
Prøv kun at have PSU, CPU, RAM, og grafikkort monteret. Vil den stadig ikke vise noget, så kan du udelukke alt andet.

Det kan også være clock-frekvensen, som ikke er sat rigtigt.
Avatar billede el_gnu Nybegynder
24. marts 2002 - 08:12 #9
øøh, PSU?

Ang. det med clockfrekvensen, så er der en indstilling på kundkortet, der hedder "CPU ratio selector". Har den noget med det at gøre? Den står på autodetection.
Avatar billede carstengp Nybegynder
24. marts 2002 - 10:03 #10
PSU=strømforsyning (Power supply). Hvis du har mulighed for det, så prøv om du kan låne en anden.

CPU ratio er sat okay.
Avatar billede el_gnu Nybegynder
24. marts 2002 - 10:13 #11
Jeg har ikke lige mulighed for at låne en, men det kan være jeg kan senere i dag.

Hvis det ikke er PSU'en, kan det så være noget på grafikkortet, som skal sættes?
Der er på kortet to rækker pins med 13 i hver, hvor der ikke sidder nogen jumpere. Der fulgte ikke nogen manual med kortet, kun en CD-ROM, så jeg ved ikke om der skal sættes noget.
Avatar billede el_gnu Nybegynder
24. marts 2002 - 12:56 #12
Har fundet fejlen.

Det var BIOS'en der var sat op til at bruge grafikkort fra et af PCI slots'ne.

Men tak for hjælpen