Avatar billede ptvedt Nybegynder
22. april 2002 - 16:23 Der er 8 kommentarer

Kommentar

Jeg vil ha noe lignende Legg til kommentar scriptet som ligger nederst på siden her http://itsamfunnet.delonic.no/viewcode.php?id=23 under kommentarer.  Jeg mener dette er sql.  Jeg lurer på om det er mulig å bruke noe liknende gjestebok scriptet på www.petter.tk altså en kommentar.php fil en sign_kommntar.php fil og istedet for en enkelt db fil så bruker jeg forskjellig db fil på hver side uten å lage flere sign_kommentar.php og kommentar.php filer bare inkludere på hver enkelt side.

Håper dere skjønte noe av dette. Jeg er ingen ekspert. Helt nybegynner når det gjelder php.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
22. april 2002 - 16:30 #1
er det show_source($fil) du mener??
Avatar billede jakoba Nybegynder
22. april 2002 - 16:47 #2
hvis det du vil inkludere mange steder blot er underskriften og en kommentar der det lidt overkill med at bruge show_source

Prøv at lave et par små filer:
------------ velkomst.php:
<p>Detter er ptveds's gaestebog. Velkommen</p>

du kan også skrive meget mere end den ene linie.
og:
------------ signatur.php:
<p>Håber vi snart ser igen. ptved.</p>

så vil:

<?
include( 'velkomst.php' );
?>
<p> tak for di kikkede ind.
<?
include( 'signatur.php' )
?>

blive til :
<p>Detter er ptveds's gaestebog. Velkommen</p>
<p> tak for di kikkede ind.
<p>Håber vi snart ser igen. ptved.</p>

i den kildekode browseren får.
Du kan så include de filer så mange gange du vil.

mvh JakobA
Avatar billede ptvedt Nybegynder
22. april 2002 - 19:42 #3
Jeg vil ha <?
include( 'kommentar.php' );
?> på for eks ommeg.php  Så skal den kommentaren som skrives der lagres i en egen db.fil (petter.db mens for eks når jeg har <?
include( 'kommentar.php' );
?> i familien.php skal kommentaren lagres i familie.db og vises kun kommentar familie.db på den siden.
Avatar billede jakoba Nybegynder
22. april 2002 - 20:32 #4
Det forstod jeg ikke et muk af. sorry
Avatar billede ptvedt Nybegynder
22. april 2002 - 20:55 #5
kommentar.php skal fungere som en gjestebok.  Den skal includere på de forskjellige som jeg vil ha kommentarer.  Men jeg vil at på hver enkelt side skal det lagres en enkelt db fil.  Uten at jeg må lage en kommentar.php fil til hver side.  Jeg har forklart det til en nordmann som har peiling på php han sa at jeg kunne bruke mysql til dette

$insert_query= mysql_query("INSERT INTO `kommentarer` (`id`, `til_id`, `til_type`, `tid`, `av`, `tittel`, `kommentar`) VALUES ('', '$til_id', '$til_type', '$tid', '$user_db[brukernavn]', '$tittel', '$kommentar')");

Men er det mulig å lage det uten mysql? Det er vel det hele spørsmålet. :)

Jeg beklager vist jeg formulerer meg uklart, jeg er en nybegynner innen php og i tilegg til norsken min så blir det ikke noe enklere for dere å forstå :)

mvh Petter Tvedt
www.petter.tk
Avatar billede jakoba Nybegynder
22. april 2002 - 21:43 #6
Ja med både sprog-misforståelser og php-usikkerhed bliver det noget svært :-))

Ja du kan godt lave det uden mysql.
Dog må du være forberedt på at det kan blive lidt komplicereret for mysql tager sig jo af mange detalier som vi så nu selv må tage os af.

Det enkleste jeg kan forestille mig er at lagre hver kommentar i sin egen fil og så give alle de filer et navn med noget system i.

fx:
kommentar0.php
kommentar1.php
kommentar2.php
...
kommentar125.php
...
og så videre.

derudover bliver der brug for en lille ekstra fil der husker nummeret på den allersidste kommentar.
antalkommentarer.php

for at udskrive de ti sidste kommentarer i gæstebogen skriver du så:

<?php

$fp = fopen( 'antalkommentarer.php', "r" );
$sidste = fread( $fp, 100 );
fclose( $fp );

for ( $i=0; i<10; i++ ) {
    $filnavn = "kommentar" .$sidste .".php";
    include( $filnavn );
    $sidste--;
}

?>

rundt om det kan du så lave sideoverskrift osv.

Det sjove bliver når du skal gemme en ny kommentar.

<?

$fp = fopen( 'antalkommentarer.php', "r+" );
$sidste = fread( $fp, 100 );
$sidste = $sidste + 1;
rewind( $fp );  // nu vil fwrite skrive fra starten af filen
                // dvs overskrive det tal der stod før.
fwrite( $fp, $sidste );
fclose( $fp );

$filnavn = "kommentar" .$sidste .".php";
$fp = fopen( $filnavn, "w" );
      // opretter ny fil med det nye tal i navnet

fwrite( $fp, "<p>#" .$sidste ."til_id: " .$til_id ."<br> );
fwrite( $fp, "til_type: " .$til_type ."  tid: " .$tid ."  av: " .$user_db[brukernavn] ."<br>" );
fwrite( $fp, "tittel: " .$tittel ."<br>" );
fwrite( $fp, $kommentar ."</p><hr>" );

fclose( $fp );
?>

så skulle den være god nok til at du kan teste lidt.

Du bestemmer selv had html kode du vil skrive for at få indlæggene vist pænt. det jeg har lavet ovenfor vil helt sikkert se meget grint ud :)

mvh JakobA
Avatar billede ptvedt Nybegynder
23. april 2002 - 12:11 #7
Det skal vel funke fint. Grunnen til jeg ikke skal ha mysql er fordi den server jeg kjører siden min ikke støtten mysql.

Takk for hjelpen
mvh Petter Tvedt
www.petter.tk
Avatar billede ptvedt Nybegynder
23. april 2002 - 12:13 #8
Vist jeg skal acceptere svar ditt JakobA må du nesten svare en gang.. har bare kommentert du :)