Avatar billede romeo Nybegynder
29. april 2002 - 13:54 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

XP kan ikke instalers på ECS P4S5A Rev 1.5 Motherboard

Jeg har et problem med at installere Win XP Pro på et
ECS P4S5A rev 1.5 motherboard, der er 2x256 Kingston DDR og et ASUS GF3-TI500 kort i.
Processoren er en 1.8Ghz Northwood.

Under installation af XP , kommer den med en fejl
"BIOS Not ACPI Compliant", vilket jo er ret underligt da boardet er sprit ny, og i.flg. ECS site er ACPI 1.0 compliant.

Hvis man så bare dropper ACPI og installerer som STANDARD-PC, og dropper ACPI helt.
Så når XP er installret, så funker alt også, lige pånær, IDE Kontroleren, som påstår den kun kan køre PIO mode 0, JA 0, vilket giver en transfer rate på ca 1meg sekundet. Og det jo ret dårligt på 2 stk Seagate Baracude diske.

Har i nogle gode råd.

Har forsøgt med reset bios, upgrade til nyeste osv.

Mvh.
Avatar billede resten Nybegynder
29. april 2002 - 13:58 #1
Det du mener med reste bios det er en load setup defoults ?
Avatar billede romeo Nybegynder
29. april 2002 - 14:04 #3
Ja, reset bios, og loaded defaults.
Og jeg har tjekket Technet. Jeg ville gerne kunne få installeret XP normalt med ACPI enablet, og ikke bypasse med F7 eller lign.
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. april 2002 - 14:59 #4
Ok, hvis den nye bios understøtter ACPI kan du, hvis du har mod på det, gennemføre en Repair af WinXP.

Du skal boote på din XP og når du ser på bundlinien at man kan trykke på F6 for at installere andre drivere, skal du i stedet trykke på F5 og holde tasten nede indtil der kommer et lille vindue op.

Brug Pil op til du ser noget om et bundkort der understøtter ACPI, den skal du vælge ved at trykke på Enter.

Nu fortsætter du installationen indtil du ser at du enten kan installere et nyt Windows ELLER vælge at reparere den bestående installation, her skal du trykke på tasten R og fortsætte.

Hav din CD-nøgle klar og tast den ind, forsæt med at besvare spm. indtil den er færdig med installationen.

Hvis alt går vel skulle du nu kunne trykke på din afbryder hvorefter at Windows lukker ned stille og roligt, så ved du at den er ok.
Avatar billede romeo Nybegynder
29. april 2002 - 15:17 #5
Hej retaxes,

Den med F5 virker ikke, den har jeg også prøvet, det eneste jeg gør der er jo at sige det er ACPI , vilket jo er det den forsøger at installere, og at vælge standard-pc (ingen acpi) med F7 er det samme som at vælge den med F5.
Avatar billede adidaz Nybegynder
30. april 2002 - 09:30 #6
Jeg har samme problem, men ingen problemer efter jeg slog ACPI fra i bios.
Avatar billede romeo Nybegynder
30. april 2002 - 11:46 #7
Hej Adidaz.

Har du samme problem ved installering, eller ved HDD performance?
XP installerer ok uden ACPI, men HDD performance er totalt minus.
Eller virkede HDD ok efter du slog ACPI fra?
Avatar billede romeo Nybegynder
18. august 2010 - 15:23 #8
ja