Avatar billede djalfe Novice
01. maj 2002 - 20:59 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Mappath i javascript

Go'hejsa derude!!
Jeg skulle lige høre om det er muligt at deffinere et helt bibelotek via javascript, hvor man så kan gå ind og hente teksten på en fil (text.htm). Hvor jeg så gerne vil bygge en menu op efter de informationer, som bliver hentet i bibelotekket.?

Eks.:
../bibelotek1/
- side1_1.htm
- side1_2.htm
- side1_3.htm

../bibelotek2/
- side2_1.htm
- side2_2.htm
- side2_3.htm

osv..

Hovedmenupunkter : Bibeloteknavn
Hovedmenuen vil jeg lave i toppen af siden, hvor så undermenupunkterne kommer under hovedmenupunkterne i venstre side, plus den skal vise en introside til højre, for hver hovedmenupunkt.

Undermenupunkter : - side1_3.htm

Næsten ligesom <#-- include file="text.asp">, hvor loader en helt dokument ind i fx en tabel.

Jeg ved man kan via ASP, men da det skal køre på en cd og ikke en server, er ASP udlukket.

Hvis der er nogen som kan svare på det, og måske en løsning, vil jeg være taknemlig..

Det skal nok lige siges, at jeg er nybegynder indenfor javascript.

Mvh.
Djalfe
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2002 - 21:11 #1
Du kan hverken læse fra en fil eller inkludere en txt- eller html-fil med JavaScript. Det, du snakker om, kan muligvis klares ved at inkludere nogle js-filer med informationer i. Men jeg er sgu ikke helt sikker på, hvad du vil!
Avatar billede djalfe Novice
01. maj 2002 - 21:20 #2
hæ hæ!!
Det er jeg ked af at høre, jeg prøver lige igen.
Jeg vil gerne have nogle hovedmenupunkter, som skal finde en ny menu frem et tilfældigt sted på hjemmesiden.

Det kunne ha' været fedt, hvis man kunne hente informationerne fra "tekst.htm".
Men jeg må så lærere at leve uden..
Avatar billede djalfe Novice
01. maj 2002 - 21:27 #3
Hvis dette kan hjælp lidt, så har jeg lige lagt det op!!

http://www.djalfe.dk/cden/start.htm

Vi er en gruppe der vil bruge det som projekt til teknologi på HTX
Avatar billede priczor Nybegynder
02. maj 2002 - 14:34 #4
jooooh kan du da godt...

med FSO ..

ACTIVEXOBJECT's...

der kan du sq da godt læse filer...
Avatar billede priczor Nybegynder
02. maj 2002 - 14:35 #5
includere bruger du bare

<!-- #include file="lol.html"-->
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2002 - 15:32 #6
Ikke hvis det skal være client-side, priczor!
Avatar billede =maddog= Nybegynder
03. maj 2002 - 17:11 #7
du kan sagtens loade filer i JS
prøv denne her funktion

function readFile(url) {
  var req;
  if (document.all){
    req = new ActiveXObject("Microsoft.XMLHTTP");
  } else if (document.getElementById && !document.all) {
      req = new XMLHttpRequest();
  } else { return false; }
  req.open("GET",url,false);
  req.send(null);
  return req.responseText;
}

meningen skulle være klar. den læser en fil ind og returner den som en string. kan så indsættes f.x. ved hjælp af innerHTML.
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2002 - 10:47 #8
Ja, men ikke med:

<!-- #include file="bla" --->
Avatar billede =maddog= Nybegynder
04. maj 2002 - 10:52 #9
jamen _skal_ de filer loades med den syntax? jeg fatter måske bare ikke spørgsmålet ordentligt.
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2002 - 12:26 #10
Nej, maddog, din løsning er helt fin! Han er formentlig med på så mange work-arounds som muligt! :)

Jeg ville sådan set bare slå fast, at man ikke kan bruge SSI (eller hvad det nu hedder) includes med JavaScript!
Avatar billede =maddog= Nybegynder
06. maj 2002 - 00:07 #11
corectamundo amigo. nu venter vi bare på om der skulle ringe nogen point i kasseapperatet :).
jeg kender kun java, javascript og html (lidt sølle ikke).
i jsp er det
<%@ include file="fil.jsp" %>
men det er jo allerede slået fast at server-side løsninger ikke er på tale.
Avatar billede Slettet bruger
06. maj 2002 - 14:10 #12
Jo og PHP:

<?
include "fil.html";
?>

Men jeg synes bestemt ikke, det er sølle! Jeg er kun "ekspert" indenfor JavaScript og HTML, PHP kan jeg til hverdagsbrug, og ASP ringer kun nogle meget små klokker inden i mit hoved. Og det er jeg ikke specielt ked af!
Avatar billede =maddog= Nybegynder
06. maj 2002 - 14:18 #13
phoenixv> livet er for kort til ASP som den navnkundige Erik Jakobsen udtrykker det. Java/JSP er meget mere effektivt end ASP, men forudsætter relativt gode kundskaber i Java.
MHT JavaScript... Så taler din plads i top-ti vist for sig selv.
Avatar billede Slettet bruger
06. maj 2002 - 15:35 #14
Ja, jeg kan også godt lide Erik Jakobsens lille læresætning dér... Under alle omstændigheder styrer PHP server-side sprogene!
Avatar billede =maddog= Nybegynder
06. maj 2002 - 15:42 #15
givetvis. men det er lidt tosset ikke at bruge JSP når man nu kender Java i forvejen. for mig ligner PHP bare en masse tilfældige dollartegn. man er jo bundet af sine vaner.
Avatar billede Slettet bruger
06. maj 2002 - 20:23 #16
For mig er PHP det mest geniale kodesprog, der er skrevet. Det har simpelthen så mange genveje, der hver især kan spare én for timers arbejde, at det er umuligt at fornægte!