Avatar billede thomas_dk Praktikant
11. maj 2002 - 23:36 Der er 20 kommentarer og
3 løsninger

Partition er væk.?!

Spørgsmålet er:
Hvordan opretter jeg en fungerende partition, UDEN at slette mine data ??

Her kommer fejlbeskrivelsen:

Efter start af den bærbare kommer dette:
"System CMOS checksum bad - run Setup. (F1) Resume  (F2) Setup. "
Jeg trykker så (F2), og der kommer så denne advarsel: "Warning! The CMOS checksum is invalid. Default values will be loaden. "
Klikker så på (Continue).

Den vælger så nogle indstilninger, klikker så Save and Exit.

Prøver så at boote igen, og den skriver så:
"Fixed disk 0: IBM-DTCA 23240. Partition table corrupted, or doesn't exist. Hit any key to boot OS, run Phdisk.exe."

Dernæst en linje med volapyk - underlige tegn og en blinkende cursor, og så sker der ikke mere. Trykker jeg på en tast, prøver den at boote fra harddisk, men der kommer bare den samme volapyklinje igen...

Hjælp: Hvordan opretter jeg en fungerende partition, UDEN at slette mine data ?? Det er Win98..
Avatar billede pentium4 Juniormester
11. maj 2002 - 23:51 #1
Prøv et af disse programmer som har hjulpet mange andre:

GetDataBack  http://www.runtime.org/
EasyRecovery  http://www.ontrack.com/easyrecovery/
Drive Rescue  http://home.arcor.de/christian_grau/rescue/#download
R-Studio/R-Undelete  http://www.r-tt.com/
Avatar billede pentium4 Juniormester
11. maj 2002 - 23:55 #2
Har du valgt rigtigt system? Pal og ikke NTSC?
Avatar billede pentium4 Juniormester
12. maj 2002 - 00:02 #3
Undskyld, min kommentar er havnet i et forkert spørgsmål - sådan går det, når man sidder med 2 åbne sider og skal svare begge steder.
Avatar billede thomas_dk Praktikant
12. maj 2002 - 00:03 #4
Tak for links! Dem vil jeg kigge igennem og håber også at de kan hjælpe gratis!
Mht. Pal og NTSC, har det ikke noget med Video at gøre..?
Dette er der ikke på denne ramte pc..
Avatar billede halifax Nybegynder
12. maj 2002 - 00:04 #5
Du kan oprette en partition uden at miste data med det DOS baserede program FIPS. Læs om det og download her
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=2364
Avatar billede thomas_dk Praktikant
12. maj 2002 - 00:10 #6
Det lyder bare rigtig godt, halifax! Håber at det også går godt når den eksisterende partition er ødelagt.
Har du/ I nogen erfaringer?
Avatar billede halifax Nybegynder
12. maj 2002 - 01:39 #7
Jeg har ingen erfaring med FIPS, har ikke haft behov. Spørgsmålet er så om du kan lave en ny partition som drev c: hvor du kan installere Windows på (gætter på det er det, du stiler efter) OG at du herefter kan tilgå data på den første partition
Avatar billede pentium4 Juniormester
12. maj 2002 - 01:43 #8
Hvis nu du læser, hvad de skriver på siden om programmet, så laver den en partition sidst på HD og man skal huske at køre diskfracmentering først.
Avatar billede thomas_dk Praktikant
12. maj 2002 - 22:32 #9
Skal jeg geninstallere Windows efter en ny partition er lavet?
Hvordan kører jeg en diskfracmentering når jeg ikke kan starte Windows nu ?
Avatar billede halifax Nybegynder
13. maj 2002 - 02:50 #10
Du kan starte op på en Win98 bootdiskette (håber din bærbare har diskettedrev). Den laver et midlertidigt drev i hukommelsen (en ramdisk) hvori der ligger nogle værktøjer (filer), herunder scandisk.exe.
Følg med på skærmen under opstart så du bemærker, hvilket drevbogstav ramdrevet får - sikkert D.
Når den er fårdig med st starte op og står i DOS sådan a:\>
skriver du d: tast <Enter> og du står nu sådan d:\>

Skriv scandisk og tast Enter. Det kan være du skal skrive scandisk c: (for at køre scandisk på drev c - kan ikke huske det præcist, men du opdager nok om den scanner c)

OBS, OBS - Nu har jeg siddet og skrevet det sludder om scandisk.
Det var jo DISKFRAGmentering det drejede sig om. Sorry!
Du kan ikke lave en defragmentering, når Windows ikke kører  :(
Anyway, kør scandisk, hvis du kan. Det kan være det får rettet nogle fejl på disken.

Dernæst kunne du jo prøve om du kan få kontakt med c-drevet.
Skriv c: <Enter> for st skifte til c-drevet.
Skriv dernæst dir /P <Enter> for at få vist oversigt over biblioteker og filer på c-drevet.

Lykkes det ikke,er jeg bange for der er en fejl på disken - og hvad du så kan gøre, ikke gøre, tør jeg ikke give bud på. Mere proffssionel hjælp fra een der sidder med din pc er nok at foretrække.
Avatar billede pornstar222 Nybegynder
15. maj 2002 - 09:18 #11
Ike fordi jeg er ekspert på dette område. Men så vidt jeg husker er det ikke muligt at lave et pardition uden at miste alle data. Når du laver at pardition bliver den gamle slettet plus drevet skal formateres før det kan bruges.  Sorry!!!
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2002 - 09:36 #12
Hvis din harddisk ikke er kollapset bør du kunne redde dine data, gør følgende
Start op på din startdiskette og kør scandisk med overfladescanning, hvis din startdiskette ikke kan finde c-drevet er der godt nok et problem, du bør i så fald forsøge med et antivirusprogram da fejlen muligvis så ligger der
Hvis din startdiskette finder c-drevet og du fortsat ikke ikke kan arbejde normalt efter overfadescanningen er afsluttet kan du oprette en ny partition med programmet Fips, du kan læse nærmere om fremgangsmåden på www.helgec.goggle.dk herefter starter du igen op på din startdiskette og overfører dine data til den nye partition, formaterer den gamle partition geninstallerer Windows og vupti skidtet kører (håber og tror jeg)
Avatar billede pentium4 Juniormester
15. maj 2002 - 17:19 #13
helgec -> Er det længe siden du har læst den vejledning til Fips? Der står også, at man skal køre Diskfracmentering inden du laver en ny partition og det har jeg skrevet tidligere her. Hvis man tænker sig lidt om, kan man også regne ud, at data'ne måske ligger spredt ud over hele HD og hvis du så laver en ny partition lægger den sig bare oven på dem.

Har du ikke prøvet nogen af de 4 programmer som jeg havde link til? De har hjulpet andre med samme problemer her inde...
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2002 - 21:48 #14
åh jo jeg arbejder dagligt med fips, det med defragmentering kan man nu tage som man vil, i øvrigt er det jo op til den enkelte hvilke råd man vil følge
Avatar billede pentium4 Juniormester
25. maj 2002 - 18:12 #15
Sker der noget eller hvad???
Avatar billede thomas_dk Praktikant
26. maj 2002 - 01:14 #16
Tak mange gange for al support!!! Og der sker det at jeg har haft travlt med udstilling på Århus Kunstakademi...

Well: Jeg kan ikke køre scandisk eller DISKFRAGmentering da jeg kan komme på c-drev, heller ikke efter en startdiskette!

Og de 4 prog der er linket til, nogle kan sikkert bruges, jeg havde nok håbet på en gratis løsning:
GetDataBack  http://www.runtime.org/
80 Euro

EasyRecovery  http://www.ontrack.com/easyrecovery/
Mindst $199.00 for EasyRecovery

Drive Rescue  http://home.arcor.de/christian_grau/rescue/#download
Fixing the paritition table is not possible with Drive Rescue.

R-Studio/R-Undelete  http://www.r-tt.com/
R-Studio 79.99 USD /R-Undelete 29.99 USD

Og så er jeg også lidt nervøs med at eksperimentere, da det kunne slette data..
Avatar billede thomas_dk Praktikant
26. maj 2002 - 01:17 #17
Og jeg har skrevet til http://www.r-tt.com/ (R-Studio/R-Undelete)  og venter spændt på svar..
Avatar billede pentium4 Juniormester
16. juli 2002 - 15:32 #19
Er man gået i dvale eller hvad???  Husk at lukke og slukke...
Avatar billede pentium4 Juniormester
10. februar 2003 - 04:19 #20
Hvad sker der???  Lukke-tid???
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2006 - 12:50 #21
Du har måske ikke fået det til at køre endnu ??
Avatar billede thomas_dk Praktikant
08. august 2006 - 14:38 #22
Tak for hjælpen for maange år tilbage :)
Avatar billede pentium4 Juniormester
09. september 2006 - 00:57 #23
Mange Tak...