Avatar billede henrik2000 Nybegynder
23. maj 2002 - 13:58 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

history.go(-1) - gemme siden som brugeren kommer fra!

Hej!
jeg prøver at gemme siden hvor brugeren kommer fra via history.go(-1)

jeg har følgende eks:

side1:

<script language="javascript">
document.location='side2.asp?history='+window.history.go(-1)
</script>

side2:
<%
history = request.querystring("history")
Response.Write "history:" & history
%>

Problemet er, at den bare skriver "undefined".

Jeg har prøvet history.current og de andre, men de er alle ingenting eller "undefined".

Tillader browseren (jeg har IE 5.5) ikke at man "henter" den side brugeren sidst har været på?

Avatar billede bgo Nybegynder
23. maj 2002 - 14:04 #1
Ikke fordi det hjælper dig videre, jeg kan nemlig ikke lige huske hvordan, men jo det kan godt lade sig gøre. jeg har i al fald set et script der hentede hele indeholdet i history og skrev det på en side

bgo
Avatar billede bgo Nybegynder
23. maj 2002 - 14:05 #2
Men noget siger mig at history er et array, så prøv at behandle det som sådan.

bgo
Avatar billede henrik2000 Nybegynder
23. maj 2002 - 14:05 #3
du kan vel tilfældigvis ikke huske hvor du har set det henne???
Avatar billede bgo Nybegynder
23. maj 2002 - 14:10 #4
Ser du der er problemet... Jeg så det på en af de mindre javascript-samlinger for ca. et halvt år siden... Men det var et af de steder hvor der ikke var så meget at komme efter så jeg gemte ikke url'en... Desvære...

bgo
Avatar billede henrik2000 Nybegynder
23. maj 2002 - 14:13 #5
jeg må prøve at kigge efter det! Ellers tak...
Avatar billede yellow Nybegynder
23. maj 2002 - 14:24 #6
Vil du bare ha fat i referrer URL?

I javascript er den gemt i document.referrer

<script language="javascript">
document.location = 'side2.asp?history=' + document.referrer;
</script>
Avatar billede henrik2000 Nybegynder
23. maj 2002 - 14:27 #7
Den virker ikke hos mig - den viser ikke "undefined", men bare ingenting...

jeg vil gerne logge hvilken side brugeren kommer fra inden han når min side.
Avatar billede jakoba Nybegynder
23. maj 2002 - 14:31 #8
history.go(...) er en funktion der laver et hop til den adresse. den returnerer slet ikke noget.

For at aflæse hvad der står i brugerens history array skal du have MEGET høje rettigheder (det er jo invasion af han privatliv sådan at holde øje med hvem han besøger).

Hvis du er administrator på et lokalnetværk kan du rimeligt nemt få de rettigheder. eller er det dyrt.

mvh JakobA
Avatar billede henrik2000 Nybegynder
23. maj 2002 - 14:33 #9
hvordan laver man så et array der spytter historien fra min egen browser ud på skærmen? (hvis vi bare siger at rettigheder ikke er noget problem - jeg kan jo selv sætte mine egne rettigheder)...
Avatar billede jakoba Nybegynder
23. maj 2002 - 14:34 #10
document.referer  er tilgængelig. Men bliver kun sat hvis brugeren ankom via et standard html-link:

When a user navigates to a destination document by clicking a Link object on a source document, the referrer property contains the URL of the source document.

Hvis han ancom via javascript er den tom.

mvh JakobA
Avatar billede henrik2000 Nybegynder
23. maj 2002 - 14:36 #11
det lyder rigtigt - kedeligt, men nok rigtigt...
Avatar billede yellow Nybegynder
23. maj 2002 - 14:36 #12
Henrik2000,

"Den virker ikke hos mig - den viser ikke "undefined", men bare ingenting..."

document.referrer virker kun på et online site...ikke hvis du tester lokalt.

http://www.fish-cs.dk/test2.html

click på linket "click" der navigerer dig til http://www.fish-cs.dk/test.html...denne side lave en alert med document.referrer...tag evt. "view source" på begge sider...
Avatar billede jakoba Nybegynder
23. maj 2002 - 14:38 #13
var oldestUrl = history[0];
var newestUrl = history[history.length-1];

så fx:
for (var i=0; i<history.length; i++ ) {
    document.write( history[i] +"<br>" );
}

mvh JakobA
Avatar billede henrik2000 Nybegynder
23. maj 2002 - 14:39 #14
Det er rigtigt - jeg sidder jo kun og tester lokalt...

men vil dette så virke i produktion:
<script language="javascript">
document.location='side2.asp?history='+window.history.go(-1)
</script>

eller
<script language="javascript">
document.location='side2.asp?history='+document.referrer
</script>

side2:
<%
history = request.querystring("history")
Response.Write "history:" & history
%>
Avatar billede yellow Nybegynder
23. maj 2002 - 14:42 #15
<script language="javascript">
document.location='side2.asp?history='+document.referrer
</script>

vil virke givet brugeren kommer til dine side via et html link, som JakobA forklarede :)