Avatar billede kjalle Nybegynder
24. maj 2002 - 11:02 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Windows 2000 og Printerproblemer

Hej !

Ude på mit arb. kører vi med en gammel novell server ... 3.11 ... på clienterne kører vi hhv. 2000, XP og Win 95/98 ... men i Windows 2000 og XP giver det store problemer når vi højreklikker på printerne (som er installeret som netværksprintere) med rigtige drivere (HP-4500) og nyeste Novell client !

Nogen med nogen idéer ?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
24. maj 2002 - 11:06 #1
hvilke problemer?
Avatar billede kjalle Nybegynder
24. maj 2002 - 11:09 #2
windows crasher ... laver ulovlig handling ... og tit får vi ikke lov at printe ud på printerne ... tror det er et problem der ligger på Windows 2000 og Novell Client ... og så med de print kø'er vi har !
Avatar billede wise Seniormester
24. maj 2002 - 11:10 #3
kører i NDPS eller bare kø'er?
står der hvilken del af vindows der går ned, er det SPOOLSV ?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
24. maj 2002 - 11:11 #4
jeg ved at der er problemer med Novell Clinten og XP..
Avatar billede kjalle Nybegynder
24. maj 2002 - 11:12 #5
det er som regl explorer der går ned !
Avatar billede wise Seniormester
24. maj 2002 - 11:13 #6
Vi har haft en del problemer med win2k, men det var NDPS betinget....
Avatar billede kjalle Nybegynder
24. maj 2002 - 11:14 #7
man kan heller ikke slette printeren ... og nogen gange står din som konstant offline ...

nører normale printkøer ..
Avatar billede kjalle Nybegynder
24. maj 2002 - 11:14 #8
NDPS ... er ikke sikker på hvad det er ?! samme problemer som dem vi oplever ?
Avatar billede wise Seniormester
24. maj 2002 - 11:18 #9
NDPS er novell distributed print services, så bliver printerne automatisk installeret hos brugerne....

Menn ohh, den går ned når I højreklikke på printerne...
Har I installeret Supportpack2 til Win2k, kører i Client Access (as400 terminal)?
Avatar billede brianp Nybegynder
24. maj 2002 - 11:25 #10
Når man kører Novell 3.11 har man ikke NDPS derfor må han jo have almindelig kø baseret udprint.

Har du installeret følgende patch på din klient 4.83? http://support.novell.com/servlet/tidfinder/2961866
Avatar billede kjalle Nybegynder
24. maj 2002 - 11:42 #11
wise >< tænker du på Service PAck 2 ? Den er installeret ... Vi kører MEGET AS400 jah, men der er faktisk ikke mange fejl forbundet med printerne når vi kører Astra print ... det er mere i office o.lign.

brianp >< Patchen er ikke installeret- kan heller ikke se den omhandler nogen print problemer, men jeg prøver gerne - vender straks tilbage !
Avatar billede kjalle Nybegynder
24. maj 2002 - 11:57 #12
patchen var ikke til hjælp :( explorer crasher ... og programmer låser og gir ulovlig handling mm. der er ikke meget andet at gøre end at hive batt. ud af den bærbare og starte forfra ....
Avatar billede kjalle Nybegynder
24. maj 2002 - 11:59 #13
starter man office op ... og vil printe derfra ... låser word ... og så kan man starte forfra ... Der må være en masse med det problem ? Og da det er et ret stort BUG efter min mening må der da være en løsning ?! Eller har Novell slet ikke hørt om fejlen -?
Avatar billede wise Seniormester
24. maj 2002 - 16:01 #14
Hvilket klientprogram bruger du til as400? Bruger du client access? - Du skal i givet fald bruge client access express!, den anden understøtter ikke win2k.

Jeg ved det lyder helt sindsygt, men vi havde problemet i mange måneder at man ikke kunne se egenskaber på printerne - og det var Client access der fejlede...
Avatar billede kim Nybegynder
24. maj 2002 - 21:51 #15
Jeg har haft samme problem på mit arbejde. Du skal kigge på nwspool.dll filen. hvilken dato har den, den skal mindst være fra 31-7-2001
Avatar billede kjalle Nybegynder
27. maj 2002 - 09:33 #16
kim>< nwspool.dll har intet med egenskaber osv at gøre ... det er først når man printer den kommer ind i billedet!

wise >< Client Access findes der service packs til så den både kører på WY2K og XP - ingen problemer i det ...
Avatar billede kim Nybegynder
27. maj 2002 - 09:39 #17
Det er nwspool.dll der er skyld i problemmet det var det ved mig
Avatar billede wise Seniormester
27. maj 2002 - 09:40 #18
>>kjalle
Ja, hvis du benytter Client Access EXPRESS, ikke hvis du benytter den oprindelige Client Access for Windows95/NT
Se http://www-1.ibm.com/servers/eserver/iseries/access/supportedos.htm
Avatar billede kjalle Nybegynder
27. maj 2002 - 10:01 #19
kim >< jah, så har du sikkert haft et andet problem :)
Avatar billede kjalle Nybegynder
27. maj 2002 - 10:04 #20
wise >< jah, men vores Client Access med tilhørende service packs virker udenmærket ... aldrig nogen problemer :) de astra programmører vi har herude og ham der står for driften af vores AS/400 servere har heller ikke hørt det skulle give problemer !

Videre kan jeg fortælle at samme problem opstår på maskiner hvor der SLET ikke køres nogen form for AS/400 client !
Avatar billede wise Seniormester
27. maj 2002 - 10:22 #21
ok jammen så er der jo ingen problemer.
Vi havde præcis det samme problem, explorer gik ned hver gang man prøvede at se egenskaber på en printer.
Den gik ned med en illegal handling. I den eneste fejlmeddelse jeg har gemt var det i cwblmsrv, men jeg ved ikke om det var den hver gang.
Vi fandt en fejlbeskrivelse et eller andet sted (via google) der kædede dette sammen med CA, og efter at have opgraderet til CA express blev det løst.
Der var ingen problemer ved brug af CA'en, det eneste problem var at printeregenskaberne ikke kunne tilgåes!
Avatar billede fpnovell Nybegynder
28. maj 2002 - 10:22 #22
Efter at have talt med en virkelig Novell ekspert om dette har jeg følgende:

HP-printere ELSKER at køre to-vejskommunikation (nogle af dem insisterer på at skulle det) - det KAN bindery-køer ikke!

Sørg for at to-vejskommunikation er slået FRA på printerdriveren.

Hvis dette ER gjort, og der stadig er problemer KAN printerkøerne være korrupte - det kan ske ved (sker oftest ved) strømafbrydelser - dvs. situationer hvor Sys:Volume ikke er dismountet på en pæn måde..
Da kan man kun slette køerne og så oprette dem igen.. (husk den hellige treenighed Kø, Printer, Printserver hvor printeren bindes til køen og printserveren bindes til printeren - og selvfølgelig printqueue operators/users rettigheder)

Men da du ikke nævner problemer med win95/98 maskinerne må vi formode at printerkøerne muuuuuligvis er OK :-)

Den antagelse jeg mest hælder til, er den du også er mest hooked på - klienterne.... Faktisk understøtter disse hersens nymodne XP-klienter slet ikke NetWare 3.x

3.x er et såkaldt legacy produkt, dvs. ingen support og ingen bagudkompatibilitet kan forventes. Som minimum skal der i givet fald logges på i Bindery-mode, men hvis alt andet virker, så ER den jo i vinkel, og man må så på det kraftigste anbefale IKKE at køre XP på sine workstations, eller at opgradere til/få en NDPS/IPP Broker/printermanager fra en NetWare 5/NetWare 6 server til at servicere disse moderne maskiner og deres endnu mere moderne klienter.

mvh bl.a.
fpnovell
Avatar billede fpnovell Nybegynder
06. juni 2002 - 01:24 #23
Livstegn !??
Avatar billede kjalle Nybegynder
14. juni 2002 - 14:53 #24
Undskyld jeg har været lidt langsom ... men det viste sig alligevel at Wise havde ret .... har nu undersøgt det nærmere og kørt med det som test nogen uger .... mange tak for hjælpen - du har gjort mange brugere glade :)

Post venligt et svar!

mvh Kjalle
Avatar billede wise Seniormester
14. juni 2002 - 15:24 #25
Ok :-)
Det var så lidt...