Avatar billede jokeboy Nybegynder
28. maj 2002 - 07:53 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

scandisk i win xp?

Er der en funktion der svarer til det gamle scandisk i win 98 et sted i win xp?
Avatar billede e.p. Nybegynder
28. maj 2002 - 08:08 #1
Understøttes ikke på nuværende tidspunkt. Brug kommandoen chkdsk, der gør det muligt at oprette og få vist en staturapport for en disk baseret på filsystemet. Chkdsk viser og retter også fejl på disken. Klik på Chkdsk, hvis du vil have yderligere oplysninger om kommandoen chkdsk.
Avatar billede e.p. Nybegynder
28. maj 2002 - 08:09 #2
taget fraa hjælpe i xp
Avatar billede e.p. Nybegynder
28. maj 2002 - 08:09 #3
godmorgen....uden stavefejl ---> Det er taget fra hjælp i windows xp
Avatar billede robotten Praktikant
28. maj 2002 - 08:13 #4
Så må denne være en lign. funktion:

Fx via stifinder at vælge egenskaber for drev X => funktioner => det øverste punkt statud for fejlsøgning
Avatar billede zlog Nybegynder
28. maj 2002 - 14:34 #5
Scandisk, eller et program der svarer til det, eksistere stadig i Win XP?
bare gå ind i "My Computer" eller "Denne Computer" højreklik på det drev du vil køre scandisk på og "properties" eller "egenskaber" vælg fanen "tools" og der finder du scandisk som det øverste punkt :)

\\ZLoG - http://www.zlog.dk/ - //
Avatar billede jokeboy Nybegynder
28. maj 2002 - 19:12 #6
Hvor starter jeg kommandoen chkdsk?
Avatar billede robotten Praktikant
29. maj 2002 - 13:44 #7
Chkdsk svarer ikke til scandisk...
Avatar billede robotten Praktikant
30. maj 2002 - 12:49 #8
Har du fundet ud af at køre scandisk?

Chkdsk er ikke ret anvendelig, og undersøger da også kun lige drevet hurtigt igennem. Der er ikke noget at bruge den til under XP.
Avatar billede e.p. Nybegynder
30. maj 2002 - 16:02 #9
Robotten.....
Hvad mener du med at chkdsk ikke er ret anvendeligt..

Jokeboy.....
Hvis du vil kontrollere drev D og have Windows til at rette eventuelle fejl, skal du skrive:

chkdsk d: /f

Hvis du vil kontrollere drev c uden at rette eventuelle fejl, skal du skrive:

chkdsk c:

Ellers kan du tilføje følgende Parametre

/f
Reparerer fejl på disken. Disken skal være låst. Hvis chkdsk ikke kan låse drevet, vises en meddelelse, der spørger, om du vil kontrollere drevet næste gang, du genstarter computeren.
/v
Viser navnet på hver enkelt fil i alle mapper, efterhånden som disken kontrolleres.
/r
Finder defekte sektorer og genopretter læsbare oplysninger. Disken skal være låst.
/x
Brug kun i forbindelse med NTFS. Tvinger om nødvendigt enheden til at afbryde. Alle åbne handles til drevet er ugyldige. /x indeholder også funktionaliteten af /f.
/i
Brug kun i forbindelse med NTFS. Foretager en mindre omfattende kontrol af indeksindgange og reducerer den tid, det tager at køre chkdsk.
/c
Brug kun i forbindelse med NTFS. Springer kontrollen af cyklusser i mappestrukturen over og reducerer den tid, det tager at køre chkdsk.
/l[:størrelse]
Brug kun i forbindelse med NTFS. Ændrer størrelsen på logfilen til den størrelse, du skriver. Hvis du udelader størrelsesparameteren, viser /l den aktuelle størrelse.
/?
Viser Hjælp ved kommandoprompten.
Avatar billede e.p. Nybegynder
30. maj 2002 - 16:06 #10
Jeg vil anbefale dig at skrive /f efter kommandoen, så låses disken
Avatar billede robotten Praktikant
03. juni 2002 - 14:05 #11
e.p>> Chkdsk er noget gammelt dos halløj, der kun lige undersøgte hvorledes det stod til med disken. Den har aldrig kunne gå i dybden med fejlreperation som scandisk kan. Hvorfor den så er der, må du ikke spørge om...
Avatar billede robotten Praktikant
06. juni 2002 - 12:30 #12
Har du fået svar på dit spm.?
Avatar billede jokeboy Nybegynder
11. juli 2002 - 13:55 #13
havde sgu glemt jer ,håber det er ok at i deler pointene venner
Avatar billede e.p. Nybegynder
11. juli 2002 - 14:08 #14
Det er bare ok......
Men så skal du markere navnene og trykke på accepter