Avatar billede mr_zecan Nybegynder
04. juni 2002 - 10:47 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Oversættelse(dans - engelsk)

Størrelse
Mellem 23 - 27 meter lang og vejer mellem 100 -120 ton. Den største blåhval der nogensinde er set var 33 meter lang og vejede 190 tons
Det største dyr på jorden nogensinde og for at beskrive dens størrelse så kan man sameligne med f. eks elefanten og mennesket.En blåhval på 120 tons vejer det samme som ca. 20 elefanter eller ca. 2235 mennesker!
Alder
Blåhvaler bliver gennemsnitlig omkring 25 år, men de kan blive så gamle som 80 - 90 år!
Føde
Blåhvalen lever af plankton også kaldet krill, som er et lille krebsdyr. Der skal mange krill til at stille en blåhvals slut! De dykker ned til stort dybde, helt ned til 500 meters dybde hvorefter de svømmer opefter med munden åben så den fyldes med plankton.
Levested
De lever i havene ved Arktis og Antarktis, men svømmer ofte store afstande afhængig af yngleperiode i forbindelse med årstiderne.
Adfær
Blåhvalerne er sociale dyr som gerne svømmer i grupper af 2 - 4 dyr. De taler til hinanden ved hjælp af lyde som ofte er en langtrukne klagende lyd, men når de spiser kan de også frembringe en høj kvidren og fløjten
Fjender
De har få naturlige fjender, men i sjældne tilfælde kan de blive angrebet af spækhuggere som arbejder sammen i flok. Blåhvalens største fjende er mennesket, som har jaget dem igennem tiderne så at den til sidst var truet af at uddø. I 1986 blev blåhvalen endelig fredet.
Antal
Man regner med at der er mellem 4000 - 8000 blåhvaler tilbage og håber at der bliver flere eftersom de er blevet fredet.
Avatar billede mr_zecan Nybegynder
04. juni 2002 - 10:50 #1
Ubs jeg mener dansk til engelsk
Avatar billede moebius Nybegynder
04. juni 2002 - 10:54 #2
Prøv med funktionen Translate this page under funktioner her på E!
Avatar billede crazy_legs Nybegynder
19. juni 2002 - 00:07 #3
Bulk Between 23 27 meter tall and scaling between 100 120 tonne. The greatly blåhval there ever is noted were 33 meter tall and weighted tons That greatly animal on the earth ever and to depict its bulk so can be decent sameligne by f. eks the elephant and the human being blåhval at tons scaling ditto that ca. 20 elephants or ca. 2235 people! Age Blåhvaler proves average round år , however they can be so old that 80 år! Bring forth Blåhvalen liver from plankton alias krill , that is a little krebsdyr. There shall a lot of krill to that calm a blåhvals quit! They diver down to large depth , all down to 500 meter depth according to which they swim upwards by the jaws obviously so the fill by plankton. Levested They liver to the park known Arctic and Antarctica , however swim frequently heavy distances dependent from yngleperiode in connection with the season. Behaviour Blåhvalerne is social animal that gladly swim to sections from 2 4 animal. They speaker to each other by means of sound that frequently is a long-drawn-out complaining sound , however catching they eats can be they too breed a hillock kvidren and whistle Enemies They've get natural enemies , however to scarce chances can be they become the suffering from from spækhuggere that works between them to crowd. Blåhvalens greatly enemy is the human being , that has chased they through the times so that the at last were intimidated from that uddø. TO 1986 went blåhvalen final peaceful. Number Decent calculates by that there's between 4000 blåhvaler back and hope that there proves several as they're been peaceful.