Avatar billede kla Nybegynder
05. juni 2002 - 10:11 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Sletning af fil via PHP på Linux

Hejsa

Jeg er ikke særlig meget inde i Linux, men kan godt programmere i PHP så mit spørgsmål går i sin simplhed ud på hvordan jeg fysisk sletter en given fil oppe på min webserver via PHP - et lille eksemple ville være dejligt !

/kla@
Avatar billede kalium Nybegynder
05. juni 2002 - 10:34 #1
For mange points. :)

Til sådan en opgave skal du bruge system(); (http://www.php.net/manual/en/function.system.php)
Et lille eksempel kunne være:
<?
system("rm lokalfil.php");
?>
rm står for remove i linux.
Avatar billede kla Nybegynder
05. juni 2002 - 10:52 #2
Det er jo til din fordel hvis du synes det er mange point, men jeg skal jo bruge et svar ;-)

Det vil sige at jeg for at slette en fil eg. billde01.jpg i kataloget img skulle skrive noget lignede :

system("rm img/billede.jpg"); ???

/KLA@
Avatar billede tipsen Nybegynder
05. juni 2002 - 11:02 #3
Du kan også bare benytte unlink() i php:

http://dk.php.net/manual/en/function.unlink.php

og skrive:

unlink('img/billede.jpg');

måske er det nødvendigt at skrive:

unlink('./img/billede.jpg');

men dér er jeg ikke sikker!
Avatar billede tipsen Nybegynder
05. juni 2002 - 11:02 #4
NB: 15 point er rigeligt...
Avatar billede tipsen Nybegynder
05. juni 2002 - 11:08 #5
Det kan være nødvendigt at chmod'e biblioteket, hvor billederne ligger - således at scriptet har de fornødne rettigheder til at slette filer i det!

Dér kan du skrive:

chmod('img', 0777);

hvilket er en engangsoperation!
Avatar billede kla Nybegynder
05. juni 2002 - 11:20 #6
jeg vil prøve det ud her iløbet af dagen så vender jeg ligetilbage ;-)
Avatar billede kla Nybegynder
05. juni 2002 - 11:31 #7
Da man nu kan begge dele kan i få lige del i pointene ;-) takker for hjælpe gutter !
/kla@
Avatar billede tipsen Nybegynder
05. juni 2002 - 11:34 #8
Mht. system() skal du være meget varsom med system-kald fra dine scripts - mit råd er at undgå dem, hvis du kan!
Avatar billede kalium Nybegynder
05. juni 2002 - 11:40 #9
tipsen >> Han får ikke det store problem, medmindre han vil slette en fil fra en variabel, der kan ændres af brugeren.
Hvis han bare skal have slettet et billede, som er fast defineret, behøver der ikke være problemer. :)