Avatar billede nemesis Nybegynder
01. august 2000 - 11:17 Der er 3 kommentarer og
9 løsninger

Destruktion af harddiske

Hvordan sikrer man effektivt og nemt at der ikke kan hives data af en disk?

Jeg sidder med en stak harddiske, der indeholder potentiel følsom information, og skal være 100% sikker på at ingen hiver dem op af skraldespanden og finder informationerne frem.

Og jeg har ikke umiddelbart en kedel til at smelte dem om:)
Avatar billede hojben Novice
01. august 2000 - 11:19 #1
Find dig en meget kraftig magnet og \"slut\" den til HD\'en... Så skal de nok forsvinde..
Avatar billede spacey Nybegynder
01. august 2000 - 11:20 #2
Lav et stort bål, og smid diskene på :-)
Avatar billede grunken Nybegynder
01. august 2000 - 11:21 #3
Kan du ikke sætte en comp. til at low-level formatere dem 1 efter 1 ? (så kan data sq ik ses mere)

Ellers er en klaphammer, vel et udemærket alternativ.

-Grunken
Avatar billede limemedia Nybegynder
01. august 2000 - 11:23 #4
Evt. lowlevel formatere, skrive disken fuld , slet partitionerne og opret anderledes partitioner... Så skal det nok gøre livet sjovt... en magnet eller en kratig muggert er også et godt middel ;D

Fordelen ved muggerten er, at du får udløb for dine aggressioner samtidigt ;D
Avatar billede gozar Nybegynder
01. august 2000 - 11:25 #5
Udsæt hd\'en for meget stærkt magnetisme, eller sænd med en rumraket, mod solen ;-)

Eller også kan du bare wipe disken. Det vil sige, at alle sektorne på hardiskken, bliver erstattet med eks 0. Derved er der ingen mulighed for at genskabe dataen, da dataen  ikke eksistere på hd\'en længere

Der er 3 forskellige programmer til det formål her!

http://download.cnet.com/1,10150,0-10001-103-0-1-1,00.html?qt=wipe&filterQuery=true&os=33+40+43&ca=&li=2
Avatar billede micki Nybegynder
01. august 2000 - 12:06 #6
Hvis du har adgang til et fysiklokale kan du jo tage dine HD derop og lave forsøg med dem der. En meget hyggelig sag.

Ellers er der jo denne meget anbefalede muggert som du slynger op i luften og rammer dine HD\'s med en så stærk kraft at de splintrer. Resterne kan du så, hvis du har adgang til et kræmmertorium, brænde med en meget voldsom varme. HVIS der så skulle være nogle rester tilbage kan du så sende dem med en raket ud i rummet. Så skulle det problem løses.

Hit med de 60 point
Avatar billede kagearm Nybegynder
01. august 2000 - 13:52 #7
du kunne jo bare tage og skrue den fra hinanden så er det ikke så fedt for personen der vil læse fra dem for det kan han ikke

du kunne jo også bare tage dem en efter en og smide ned i asfalden ude på vejen og blive ved med det indtil at de går fra hinanden ;))

//kasper
Avatar billede driis Nybegynder
01. august 2000 - 14:56 #8
Hvis det er meget følsom information der er på diskene vil jeg nok anbefale en kombination af flg. forslag, som allerede er fremsat:

1) Brug et Wipe program til at fjerne dataene. Lad programmet køre flere gange med forskellige wipe-mønstre. (se gozar\'s svar)
2) Lav en low-level format
3) Skil disken ad og tag de magnetiske plader ud og udsæt dem for stærk magnetisme
4) Brug en stor hammer på magnetpladerne og smid dem i en skraldespand. Brænd dem evt. først.

Forslag 1, 3 og 4 giver ret god beskyttelse, og det skal virkelig være vigtige data, du har på disken, før der er fare for, at der er nogen, der bruger så meget tid og penge på at genskabe dataene, at det lykkes. Hvis det lykkes vil det også kun være små fraktioner af dataene, der vil kunne genskabes.

Hvis du vil være 99% sikker, så følg alle forslagene i nævnte rækkefølge.
Avatar billede kurtj Nybegynder
01. august 2000 - 17:04 #9
Mon ikke man kan bruge en defluxer på pladerne.
Avatar billede Swift Praktikant
02. august 2000 - 14:03 #10
MEGET SIMPELT !

Du tager en boremaskine og borer lige igennem alle pladerne i harddisken.
Jeg har set et firma der skulle skille sig af med gamle hdd\'s fra offentlige servere gøre sådan - så mon ikke det er ok.
Avatar billede nemesis Nybegynder
02. august 2000 - 19:55 #11
Haha det var sgu meget underholdende - jeg prøver en kombo:)
Avatar billede goulduck Nybegynder
02. august 2000 - 22:57 #12
Jeg havde en gang i harddisk jeg tabte ... da jeg tog den op igen, kunne jeg høre en masse *rasle* *ralse* inden i. Så åbnede jeg den og så at pladerne var totalt krakeleret ... Det var lige før at jeg sendte den til IBM som en Apilsnar ... det skete i slutningen af marts.. hehe