Avatar billede repsac Nybegynder
07. juni 2002 - 12:19 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

fakebib foo.php/12/ virker ikke...

Nu vil jeg have det til at virke. Jeg har forsøgt for lang tid siden, dog uden resultat.

Jeg ser på http://mbn.dk/PHP/fakebib/

Jeg har laet en fil med navnet foo.php (for at tage mbn's eks. helt strengt) der indeholder følgende:
<?=$PATH_INFO."<br>".$id?>

Det virker (naturligvis) fint når jeg åbner foo.php?id=12, men når jeg forsøger at åbne foo.php/12/ får jeg fejl (500 Internal Server Error).

Dette burde virke umiddelbart, uden at flæske rundt med .htaccess, ForceType, RewriteRule etc.

Dette er mit første problem, men jeg vil have det hele ført igennem så det virker. Derfor kan det godt være spørgsmålet bliver forstørret.

På forhånd tak for hjælpen!

/Casper
Avatar billede morpheus Nybegynder
07. juni 2002 - 12:29 #1
Har du lavet din .htaccess fil?

Hvad system kører du på?
Avatar billede repsac Nybegynder
07. juni 2002 - 12:41 #2
Jeg har en .htaccess-fil.

Win2k, PHP Version 4.1.1, Apache/1.3.22
Avatar billede repsac Nybegynder
07. juni 2002 - 12:50 #3
Jeg kan også fint få det til at virke at force foo som php: localhost/x/foo/ virker fint...
Avatar billede repsac Nybegynder
07. juni 2002 - 12:54 #4
Men... problemet er jo at det ikke virker når jeg åbner foo.php/12/ uden noget i .htaccess...
Avatar billede repsac Nybegynder
07. juni 2002 - 12:56 #5
"PHP script kan kaldes som biblioteker. Dvs man kunne i stedet skrive:

  /foo.php/12/"

Dette står på mbn.dk, men det kan jeg altså tilsyneladende ikke... det er det der er mit problem...
Avatar billede kalium Nybegynder
07. juni 2002 - 13:19 #6
Har du også den linie med der laver /12/ om til variabel $id?

Der står jo ikke nogle steder at /12/ skal være værdien af variabelen $id.
Derfor skal du huske at bruge denne sætning:

$id = ereg_replace('[^0-9]', '', $PATH_INFO);
Avatar billede repsac Nybegynder
07. juni 2002 - 13:21 #7
Jeg kan se at mbn bruger php4.1.2 og apache1.3.20... hvilket jo ikke afviger synderligt fra mit...
Avatar billede repsac Nybegynder
07. juni 2002 - 13:22 #8
=>kalium: det er jo ligegyldigt om jeg benytter mig 12-tallet. Jeg får en fejl når jeg forsøger at åbne siden...
Avatar billede kalium Nybegynder
07. juni 2002 - 13:33 #9
hmmm, det lyder mærkeligt..
måske kan det have noget at gøre med at du bruger <?=$PATH_INFO."<br>".$id?>?
Prøv at echo/print variabelerne.
Det er ikke sikkert det virker, fejl ligger ofte bare de tåbeligste steder. ;)
Avatar billede repsac Nybegynder
07. juni 2002 - 13:44 #10
NEJ! - Det er jo underordnet.

Når jeg åbner foo.php/12/ får jeg en fejl. Det er jo ligegyldigt hvad indholdet af foo.php er! Problemet er at den fortolker foo.php som en mappe - hvilket ikke burde ske i henhold til hvad der står på mbn.dk...
Avatar billede repsac Nybegynder
07. juni 2002 - 13:50 #11
laver jeg en par mapper: foo.phtml/12/, placerer en fil der og åbner foo.phtml/12/ ser jeg indholdet af mappen 12...
Hvordan får jeg fortalt at foo.php/foo.phtml _IKKE_ er en mappe, men en fil? - med det rewriterule-haløj? - for når jeg fjerner #'erne foran de to linier(*) får jeg fejl ved _ALT_!

(*)
#RewriteEngine on
#RewriteRule ^foo/([^/]+)/?$ /foo.php?id=$1
Avatar billede kalium Nybegynder
07. juni 2002 - 13:51 #12
Man får jo også fejl hvis man har lavet en syntax-fejl?

Anyways, mon det har noget at gøre med at det kører på Windows? Når jeg prøver at køre hvilken som helt php-fil som et dir, bliver mildt sagt fucket rigtigt meget op. Jeg får ikke fejl, men mange billeder kan ikke vises.
Det er så godt nok også på en IIS webserver..
Avatar billede repsac Nybegynder
07. juni 2002 - 15:32 #13
=>kalium: forstå nu hvad essensen er; fejlen er en 500 (dette ville du lægge mærke til hvis du nærlæste mit spm.)... Anyway, er der en syntax-fejl eller hvad? Ellers er det jo irrelevant - jeg kan ingen finde!
Jeg forstår ikke anden halvdel "køre en php-fil som et dir" og hvad er det for noget med nogle billeder?
Hvis du ved eller har en idé om hvorledes jeg løser mit problem er du meget velkommen til at hjælpe. Det andet kan jeg ikke bruge til det store. Håber du forstår!
Avatar billede kalium Nybegynder
07. juni 2002 - 15:48 #14
yæsh, yæsh - jeg blander mig bare uden om..
Avatar billede repsac Nybegynder
07. juni 2002 - 16:08 #15
Endelig ikke, men det bør være relevant...
Avatar billede repsac Nybegynder
07. juni 2002 - 19:16 #16
Ingen der kan hjælpe?
Avatar billede Noone Nybegynder
07. juni 2002 - 19:44 #17
Jeg har et system med /foo/noget til at virke, uden andet en en linie med Options MultiView i min .htaccess fil.
Avatar billede repsac Nybegynder
07. juni 2002 - 20:07 #18
"Options MultiView" - hvad for noget? - må jeg se?
Avatar billede Noone Nybegynder
08. juni 2002 - 00:07 #19
Der står lidt om det i apache manualen på http://httpd.apapche.org/

Det er vidst noget apache only..
Avatar billede repsac Nybegynder
03. juli 2002 - 12:40 #20
Hm... kan ikke få noget til at virke, så jeg lukker bare.