Avatar billede little_john Nybegynder
14. juni 2002 - 00:12 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Internet-butik .. Jura

Ok, here goes:

Hvis et firma har en internet butik, udover at have et fast salgssted, og de i denne butik annocerer med en vare til en meget lav pris og jeg går ind og "lægger i kurv" og "går til kassen" osv. ..  og får en bekrætigelses-email at jeg har købt varen til en meget god pris, er de så forpligtigede til at sælge mig den til den pris?

Eks.: Hvis nu en brugtvognsforhandler havde en internet-butik, ud over sin alm. butik - og han på internettet havde en 10 år gammel bil som der stod 0,- kr. ud for, plus et par små-gebyrer, skulle han så sælge til den pris?

Det er altså i DK vi snakker om, men jeg mener der var et tilfælde i tyskland hvor en forhandler kom til at sælge en splinterny VW Passat for 1 mark .. men jeg kan ikke finde noget om det..

Jeg har brug for lidt mere end Ja/Nej svar, f.eks. links til lovene som gælder eller afgørelser fra forbrugerstyrelsen elller lign...

Tusind tak
Little John
Avatar billede jelzin101 Praktikant
14. juni 2002 - 00:16 #1
nej han hæfter ikke såfremt prisen åbenlyst er forkert, så er du i ond tro.
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19960078129-REGL
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19800002829-REGL

prøver lige at finde nogen afgørelser.
Avatar billede xenophobia Nybegynder
14. juni 2002 - 00:17 #2
Ikke hvis de skriver "Der tages forbehold for trykfejl..."
Jeg så en gang en 400GHz PC i et blad til 5000,-. Men i tilfælde som dem vil de slæbe dig i retten og overbevise juryen om at det var en trykfejl.
Avatar billede little_john Nybegynder
14. juni 2002 - 00:21 #3
Ok..  Der er ikke nogen "Der tages forbehold for trykfejl.." klausul nogen steder.. og der kunne sagtens argumenteres for at være i god tro.. Det kunne jo være et gammelt vrag..
Avatar billede jelzin101 Praktikant
14. juni 2002 - 00:21 #4
FONA-dommen
Ugeskrift for Retsvæsen (UfR) 1985 s. 877H (kommenteret i UfR 1986 afdeling B s. 43), hvor FONA i et vindue havde udstillet tre fjernsynsapparater
fejlagtigt forsynet med et prisskilt, der angav prisen til 1.695 kr., og to tilsvarende apparater til en tilbudspris på 5.421 kr. Det må for en køber have stået som en nærliggende mulighed,
at der forelå en fejl, og da han straks ved sin henvendelse i forretningen blev gjort bekendt med fejlen, kunne han ikke støtte ret på prisangivelsen. (Dissens af 2 dommere).

Af Højesterets dom fremgår indirekte,
at samtlige dommere, jf. kommentaren, er af den opfattelse, at udgangspunktet
må være, at urigtig prisskiltning i sig selv er et bindende tilbud. Et flertal fandt imidlertid, at køberen var i ond tro, og at han derfor ikke kunne støtte ret på prisskiltningen.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
14. juni 2002 - 00:24 #5
kort sagt er en udstillet vare en opfordring til at indgå en aftale - såfremt du accepterer og indgår denne aftale er du bundet af aftaleloven - herunder også reglerne vedr. ond tro.
Avatar billede little_john Nybegynder
14. juni 2002 - 00:28 #6
jelzin>> Hvor fandt du det henne? Bare for at være nysgerrig..  ;o)  Det er interesserer mig mest er om det samme "at urigtig prisskiltning i sig selv er et bindende tilbud" i en internet-butik uden "Der tages forbehold for trykfejl osv." klausul, når der kan argumenteres for "god tro" ..??
Avatar billede little_john Nybegynder
14. juni 2002 - 00:29 #7
Sidder lige og læser aftalelov vedr. god/ond tro så længe..
Avatar billede vieri Nybegynder
14. juni 2002 - 00:33 #8
little_john: Har du da fundet en internetshop med trykfejl i prisen? :o)
Avatar billede jelzin101 Praktikant
14. juni 2002 - 00:35 #9
www.cbs.dk/departments/law/matsamlinger/jurstyrmf/domme/U1985_877H.htm++fona+dom&hl=da" target="_blank">http://216.239.39.100/search?q=cache:YXiVGEZsNa4C:www.cbs.dk/departments/law/matsamlinger/jurstyrmf/domme/U1985_877H.htm++fona+dom&hl=da

også i juridisk årbog '91 omkring kontraheringspligt ifb. forbrugeraftaler
http://www.fs.dk/jura/fjura/jb91/91010000.htm
Avatar billede little_john Nybegynder
14. juni 2002 - 00:36 #10
vieri>>Jeg er lidt i tvivl .. da jeg købte varen igår ved denne tid troede jeg at det var en god handel.
Idag er jeg af en ven blevet gjort opmærksom på at det kunne være en fejl.. Men vil meget gerne have varen til prisen. Uheldigvis er prisen for lav til at man evt. kan klage forbrugerstyrelsen.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
14. juni 2002 - 00:39 #11
little_john>> prøv at tage kontakt til firmaet og spørg hvorvidt det er en fejl, det er nok det bedste du kan gøre - du kan ihvert fald ikke påvise god tro senere hvis ikke(bl.a. dette spørgsmål)
Avatar billede jelzin101 Praktikant
14. juni 2002 - 00:49 #12
takker for pts ;)
Avatar billede nstenberg Nybegynder
14. juni 2002 - 00:50 #13
Kontakt forbrugerstyrelsen -- de har jurister ansat til at fortælle dig om netop sådanne ting, ganske gratis endda.
Avatar billede little_john Nybegynder
14. juni 2002 - 00:51 #14
jelzin101>>Det har du nok ret i er det bedste. Eller bare vente og se hvad der sker. Det tror jeg, jeg gør. Ikke desto mindre mener jeg dog stadig at have været i god tro. Først her først på aftenen er jeg af en ven blevet gjort opmærksom på at det kunne være en fejl.