Avatar billede jes_petersen2 Nybegynder
15. juni 2002 - 09:59 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Skattejagt - ideer til poster

Ok, here's the setting: Jeg har fået pålagt af mine forældre at lave skattejagt til min lillebrors fødselsdagsfest (3. kl.), og tjaa... Jeg har ikke fået lavet den endnu...

Det vil sige, jeg har konceptet, men mangler poster.

Jeg vil lave et stykke papir med et skattekort, som jeg så river i 6 stykker (1 til hver post). Børnene skal så (i en samlet gruppe) ledes rundt mellem posterne og løse opgaver. For hver post/opgave de løser, får de 1 stykke af skattekortet. Disse stykker skal de så til sidst samle, og så kan de finde skatten.

Jeg har den første post - jeg putter papiret i en ballon, som de så skal slå i stykker med en dartpil...

Men jeg mangler altså de 5 sidste...

Husk, det er vigtigt, at alle kan komme til at "prøve" et eller andet - altså godt med gruppeopgaver...

Ok, det må gerne gå stærkt... Om godt en time kommer der 16 små børn til at forstyrre mine i forvejen ikke alt for motiverende tømmermænd...

10 point for hver post...
Avatar billede jes_petersen2 Nybegynder
15. juni 2002 - 10:14 #1
Ok - respons er der jo ikke så meget af - men jeg har nu fundet 2 ideer mere - andre steder på nettet:

- En bordtennisbold med en besked på, ligger i et rør lukket i bunden, eks. gravet ned i jorden. Man kan ikke få en hånd derned! Men ved siden af står nogle cornflakes, små magneter, en strikkepind, og en kande saftevand (eller vand).  Holdet må selv finde ud af om hvordan de får bolden med beskeden op. Idéen er at de skal hælde væsken i, så bolden kommer flydende op.

- To fra holdet bindes sammen, i hver sin ende af et langt reb. Bind 3 knob/stik eller en sløjfe på rebet, ved at kravle mellem hinanden.
Avatar billede resten Nybegynder
15. juni 2002 - 10:16 #2
Jes det er lørdag morgen folk sover :-)
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
15. juni 2002 - 10:18 #3
Det er faktisk en lidt svær opgave :D)
Men dine foreslag virker virkelig gode. Jeg er sikker på at din lillebror nok skal få en uforglemmelig fødselsdag, hehe :)
Avatar billede jakoba Nybegynder
15. juni 2002 - 10:24 #4
Efter skattejagten skal der leges. Har i et udendørs at benytte i skattejagten? En del af jagten er at præsentere de gode legesteder, hvad der nu er så der skal ting gemmes.

En jeg har brugt med succes er "for enden af gyngetovet" om en rebgynge der var et reb op over en gren og så ned og byndet fast til stammen. det tager sin tid før nogen konner i tamke om at gyngeenden ikke er den eneste ende det reb har. Men det forudsætter i har sådan en gynge.

men egentlig er det vel mest gemmesteder du mangler, og de er svære at foreslå udefra uden at kende lokaliteterne.

sammenrullet nede i en flaske så papirets trang til at folde sig ud får det til at blive i flasken (men der skal nok være en der finder på at snadre) :( måske med forbud imod.

mvh JakobA
Avatar billede resten Nybegynder
15. juni 2002 - 10:24 #5
Hvad med æbler 5 æbler i et vandbad og så er der tallet 1-5 på dem og det er kun dig der ved hvilket tal som gælder eks tallet 3 og så for de et kort til næste post.
Og dette æble skal fanges med munden hehe og det er ikke nemt.
Avatar billede jes_petersen2 Nybegynder
15. juni 2002 - 10:32 #6
Status lige nu er, at jeg udover de før nævnte opgaver, skal prøve at putte en golfbold et eller andet sted hen - på skift.

Jeg har også fået begravet skatten (en masse slik) i en sandbunke.

jakoba >> Med hensyn til lokaliteterne har vi gode muligheder. Ud over haven har vi, midt i kvarteret, en lille lund, som er perfekt til den slags - men alligevel har min fantasi alligevel ikke rakt langt nok til, at jeg ikke er kommet i gang før nu...

Gæsterne kommer om 30 minutter... Shhiiit...
Avatar billede jes_petersen2 Nybegynder
15. juni 2002 - 10:36 #7
Shit, mand - kender de ingen manerer... De to første er allerede kommet...
Avatar billede jakoba Nybegynder
15. juni 2002 - 10:39 #8
træklatring. med 9-11 årige bør du nok ikke lokke dem højere end 2.5 meter op. evt en vandret gren med snore i hvor de alle skal hive for at få grene bøjet ned. (beregn nødvendig vægt til ca 50% af ungernes samlede)

et balancerebræt som alle skal over før de får næste seddel (gerne et der vabler lidt).
Avatar billede jes_petersen2 Nybegynder
15. juni 2002 - 10:42 #9
Træklatring var ikke nogen dum ide... Jeg går lige ned og finder et egnet træ...
Avatar billede jakoba Nybegynder
15. juni 2002 - 10:44 #10
Nedløbsrør eller ligneden hvor en voksen arm kan nå ind og sætte sedled fast midti med tape.
Avatar billede jakoba Nybegynder
15. juni 2002 - 10:52 #11
Et træ med 20-30 synlige sedler på, mere eller mindre tilgængelige. men kun en af dem er den rigtige.
Avatar billede jes_petersen2 Nybegynder
15. juni 2002 - 11:14 #12
Nå, men nu har jeg da fået lidt ekstra tid... Det har lige sat ind med et tordenvejr af hidtil usete dimensioner...
Avatar billede jakoba Nybegynder
15. juni 2002 - 11:56 #13
nogen ting der ligger et sted og er en rebus.
Avatar billede Claus22 Nybegynder
24. februar 2013 - 21:01 #14
Det lydder som en rigtig god idé med skattejagt til jeres børnefødselsdag. I kan evt. også tage et kik på: http://xn--brnefdselsdag-bnbe.info hvor man kan læse lidt mere om forksellige arrangementer til børnefødselsdag.