Avatar billede sekhmet_ds Nybegynder
20. juni 2002 - 14:43 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Automatisk su

Kan man, og hvis ja hvordan, lave et simpelt script/program der for så vidt bare "faker" at man indtaster superuser passwordet når man udfører su??

Jeg snakker ikke om at hacke noget som helst, jeg mener f.eks. på min egen computer, hvor jeg jo sjovt nok har passwordet, vil jeg gerne slippe for at skulle indtaste passwordet hver gang jeg skal lave noget som superuser, så jeg f.eks. kan have et program der kræver at køre som root udført automatisk uden at skulle sætte det til at køre som root.

Håber I fatter hvad jeg snakker om :)
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
20. juni 2002 - 15:47 #1
Installer sudo og i /etc/sudoers skriver du så:
ditbrugernavn  ALL = ALL: NOPASSWD
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
20. juni 2002 - 15:48 #2
Så skal du bare skrive sudo foran kommandoerne istedet for at køre su.. Du kan selvfølgelig også køre en "sudo su", så skifter du til root uden at skulle indtaste password.
Avatar billede sekhmet_ds Nybegynder
20. juni 2002 - 16:36 #3
taxi, det virker som det skal :)