Avatar billede udier Nybegynder
21. juni 2002 - 17:40 Der er 32 kommentarer

mobil sporing

hej jeg så i rejse holdet på dr 1 at man kunne spore et mobil nummer så man kunne se hvor i Danmark personen med mobilen var er der evt en hjemmeside lige som degulesider hvor du kan finde det mvh kbh
Avatar billede scb Praktikant
21. juni 2002 - 17:43 #1
Det er en mobil med GPS modtager indbygget, man ringer den op og kan der få den til at afgive kordinater om hvor den er.
Så helt så nemt som i rejseholdet er det ikke.
-SCB
Avatar billede troels54 Nybegynder
21. juni 2002 - 17:44 #2
Det er der ikke og den funktion er forbeholdt politiet. det er fordi det er dyrt og ogå for at beskytte privatlivet!!
Avatar billede troels54 Nybegynder
21. juni 2002 - 17:48 #3
Det som politiet gør er at se hvilken sende mast mobillen er koblet på, det gør kun at man kan bestemme positionen indenfor sendemastens rækkevide. den teknologi er blevet brugt i sagen i næstved med den tyrkiske pige der blev dræbt og senere fundet i havnen.
Avatar billede djeclemen Nybegynder
21. juni 2002 - 17:53 #4
Du kan godt spore en tlf.s kordinater

ved at krydspejle

Denne information kan du ikke få adgang til, men politet kan!
Avatar billede ice Nybegynder
21. juni 2002 - 17:55 #5
De satte en GPS sender ind i mobiltelefonen, fordi den var til reperation, mener jeg.
Man er faktisk ved at udvikle et system, der kan forudse bilkøer. ved at samle informationer om mobiltelefoner på gsm-master. Der er 200 meters unøjagtighed, men det er ligemeget på strækninger med motorveje. Når der bliver samlet tilpas mange på en mast, kan man se at det trækker op til bil-kø på motorvejen og man kan forsøge at mildne den.

Hilsen
ICE
Avatar billede scb Praktikant
21. juni 2002 - 18:18 #6
Du kan altså købe en mobil telf. med indbygget GPS modtager, når du ringer til telefonen kan du få den til at afgive sine kordinater (inden for 20 m).
Vi sælger den bla. til ældre mennesker der har det med at stikke af.
-SCB
Avatar billede ice Nybegynder
21. juni 2002 - 18:26 #7
jow jow, men er det ikke en GPS sender? og det var ikke sådan en de brugte i Rejseholdet :)
Avatar billede scb Praktikant
21. juni 2002 - 18:39 #8
Der er ikke noget der hedder en GPS sender, jo den oppe i satellitten, som sammen med op til 12 andre satellitter sender tidskoder, i virkeligheden bruger man mobiltelefonens sender til at ringe til en og fortælle positionen, som den har fra GPS modtageren.
-SCB
Avatar billede fet321 Nybegynder
21. juni 2002 - 18:45 #9
Det er nu ikke kun politiet, som har adgang til denne funktion.
Det har været tilgængeligt i Sverige et stykke tid nu!
Avatar billede fet321 Nybegynder
21. juni 2002 - 18:48 #10
øøøh der var også lige et link
http://www.cellpoint.com/companybackground.htm
Avatar billede djeclemen Nybegynder
21. juni 2002 - 18:49 #11
og england, men i dk only the police
Avatar billede ice Nybegynder
21. juni 2002 - 18:49 #12
hvad består en GPS telefon så af, den skulle da have en antenne der kan sende op til satellitten, eller hva
Avatar billede scb Praktikant
21. juni 2002 - 19:04 #13
En GPS telefon er en GPS MODTAGER og en alm. mobiltelefon der er bygget sammen, andet er det ikke.
GPS modtageren modtager tidskoder fra op til 12 satellitter, og kan på denne måde regne ud hvor man er, mobiltelefonen ringer på normal vis og kan som data afgive hvilken position GPS modtageren har regnet sig frem til.
-SCB
Avatar billede colabund Nybegynder
21. juni 2002 - 19:27 #14
>>ice: Du kan sagtens købe en GPS-modtager (har selv en, GARMIN GPS 12, pris ca. 1600,-), de "små" modeller har ikke fx. data-output.
  Og man kan ikke bare "bygge en GPS-enhed ind i en mobil".
Avatar billede scb Praktikant
21. juni 2002 - 19:42 #15
Men som sagt fåes der en færdig model, med GPS indbygget.
-SCB
Avatar billede colabund Nybegynder
21. juni 2002 - 20:00 #16
>>SCB: Ved jeg godt, er faktisk lidt forelsket...  ;)
  Har også hørt om polar/overlevelses/fritids-dragter med GPS, mobil samt div. sensorer indbygget. Hvis så bæreren ikke flyttede sig i "for lang tid", eller kropstemp. faldt, eller hjertetakten var forkert, ringede "mobilos" til alarmcentralen med oplysninger om bærerens position. Smart. "Kør galt på din sne-scooter, og vågn op i en hospitalsseng".
Avatar billede djeclemen Nybegynder
21. juni 2002 - 20:02 #17
HEH. de nye redningsveste der automatisk puster sig op når de bliver våde, aktivere også en gps nødsignal, så du har en helicopter over hovdet hvis du drukner
Avatar billede colabund Nybegynder
21. juni 2002 - 20:16 #18
>>djeclemen: okay, så er jeg mere tryg...
  Men der stadig tale om en gps-modtager, samt en sender (VHF), som sender positions-dataene, den har fået fra gps´en
Avatar billede troels54 Nybegynder
21. juni 2002 - 20:20 #19
redningsvest??? der er ikke en GPS sender på en redningsvest!! de kører på radiobølger, hvor man så pejler den med en modtager. de sender på frekvens 460Mhz
Avatar billede djeclemen Nybegynder
21. juni 2002 - 20:24 #20
hmm på min står der altså at den indeholder en gps sporings enhed
Avatar billede troels54 Nybegynder
21. juni 2002 - 20:28 #21
Så har den været dyr. er det et EPIRB system?
Avatar billede colabund Nybegynder
21. juni 2002 - 20:30 #22
>>troels54: okay, så blev vi også klogere. (det hedder IKKE! en gps-sender) Ved ikke ret meget om søfart...
  Krydspejling er ikke NÆR så nøjagtig som gps, men redningsvesten kræver nok heller ikke nær så meget strøm. Rart at vide, at ens efterladte trods alt får en "kasse med indhold" ;)
Avatar billede djeclemen Nybegynder
21. juni 2002 - 20:30 #23
ved ik, kan ik huske hvad der mere står (ligger ikke her hjemme)
Avatar billede troels54 Nybegynder
21. juni 2002 - 20:32 #24
hvad er du, der har med vandet at gøre? bare nysgerrig:)
Avatar billede djeclemen Nybegynder
21. juni 2002 - 20:33 #25
sejler bare en del
Avatar billede troels54 Nybegynder
21. juni 2002 - 20:36 #26
ok. jeg er søspejder:)
Avatar billede colabund Nybegynder
21. juni 2002 - 20:42 #27
>>troels54: hvad står EPIRB for??
  Til orientering (alle): GPS= global positionering system, ejes af USA (militæret), består af 32 satelitter, heraf min. 24 konstant i drift, og indtil 8 "i service". NASA bestemmer suverænt nøjagtigheden, bl.a. derfor har EU fornylig besluttet at oprette vores eget system.
Avatar billede troels54 Nybegynder
21. juni 2002 - 20:51 #28
Der ved jeg ikke, PIR er pejling. her er der lidt mere info om epirb: http://www.epirb.net
Avatar billede troels54 Nybegynder
21. juni 2002 - 21:07 #29
elektronisk pejling fyr. tror jeg:)
Avatar billede colabund Nybegynder
21. juni 2002 - 21:16 #30
>>troels54: tak for linket, bruger I så sådan nogle??
>>udier: er du stadig med?, nu er der vist svaret nok....
Avatar billede troels54 Nybegynder
21. juni 2002 - 21:19 #31
nej det gør vi ikke, men jeg har lige erhvervet mig et katalog med produkter til søfolket hvor de er med.
Avatar billede annacecilie Nybegynder
08. marts 2014 - 21:07 #32
Det er ikke alle redningsveste, der indeholder en GPS enhed. Hvis du køber en billig redningsvest, kan du ikke forvente, at den er udstyret med mere end "standard-udstyret". Sejler du derimod meget og vurderer, at det er bedst for din sikkerhed med en GPS-sender, så skal du forvente at betale noget ekstra for vesten.

I kan evt. læse mere om det her http://lifevest.dk/redningsvest-med-gps/