Avatar billede hhaalloo Nybegynder
13. juli 2002 - 11:53 Der er 20 kommentarer

ændre dynamisk disk

kan jeg lave mine drev om fra dynamisk disk til normal tilstand uden diskette m/ partionsoplysniger som jeg desværre ikke har.
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juli 2002 - 12:15 #1
prøv om du kan ændre det i Kontrolpanel>Computeradministratio>Diskhåndtering, her kan du se størrelsen på partitionerne.
Avatar billede kunze Nybegynder
13. juli 2002 - 18:23 #2
retaxes > Du har vist fødselsdag imorgen ? Nå men. Tillykke med det! :)

Mvh
Kunze
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juli 2002 - 20:05 #3
kunze> ja, og hele Frankrig fester for mig, i hvert fald min datter der bor der.
Jeg fylder 64, men kan ikke ændre det i www.fotx.net/retaxes ;o)
Avatar billede kunze Nybegynder
13. juli 2002 - 20:14 #5
retaxes > Vi snakkede her på Eksperten sidste år på samme tidspunkt. Der nævnte du Bastille dagen. Derfor jeg husker det. :)

Mvh
Kunze
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juli 2002 - 21:02 #6
kunze> aha, det var derfor du huskede det.

Jeg glemte at sige tak for lykønskningen ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juli 2002 - 21:06 #7
ifølge Svein kan man omdanne en basic disk til en dynanisk volumen, men man kan ikke, sådan som jeg læser det, lave det tilbage til basic uden at partitionere den om.
Avatar billede quad Nybegynder
15. juli 2002 - 23:31 #8
Det kan godt lade sig gøre at konvertere en dynamisk disk til basis. Dette gøres vha. højre klik på denne comp/my comp -> vælg administer/manage -> diskhåndtering/diskmanagement. Dernæst sletter du alle partitioner på den disk du vil konvertere tilbage til basis.
Dette gøres blot ved at højre-klikke og vælg slet partition/delete partition Dernæst højre-klikker du i feltet hvor der står at den er dynamisk og vælger revert to basis/ (kan ikke huske dansk oversættelse) og vupti ... back to basis :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. juli 2002 - 00:07 #9
og det sker uden at man mister data eller hvad?
Avatar billede vesth Nybegynder
17. juli 2002 - 09:44 #10
Der er ikke muligt at konvertere fra Dynamisk til Basic uden at slette alle data på disken - desværre!
Eneste løsning hvis du ikke ønsker at miste data er at flytte dem til en anden disk før du sletter patitionerne.
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. juli 2002 - 10:43 #11
tænkte jeg nok at det ikke kunne lade sig gøre uden at miste data, det ville være helt uden for fysikkens love.
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. juli 2002 - 10:43 #12
Det tænkte jeg nok ;o)
Avatar billede quad Nybegynder
17. juli 2002 - 22:26 #13
Ja det er rigtigt som Vesth siger det ... du skal sørge for at gemme alle de data du har på din disk inden du går igang med at slette partitionerne ...
Avatar billede jansimon Nybegynder
22. oktober 2002 - 01:18 #14
I teorien :-) er det muligt at konvertere en dynamsik disk til basic uden datatab med diskprobe.....Men det er en RIGTIG god ide, at tage backup af data inden man forsøger. Man laver kun en fejl og så er det forfra :-) Jeg har prøvet. Og en gang jeg havde feber virkede det også bagefter ;-)

/Jan Simon
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. oktober 2002 - 09:04 #15
jansimon>> var det en feberredning ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. oktober 2002 - 09:07 #16
jansimon>> jeg kan se at du er ny, håber ikke du tager min lille spøg alvorligt!

Og så skal man vel sige velkommen på Eksperten ;o)
Avatar billede jansimon Nybegynder
22. oktober 2002 - 10:08 #17
retaxes>> Mange tak..... Om det var en feberredning...hmmmmm....jo, det kan man godt kalde det. Som så meget andet i denne branche, så virkede det pludselig og ingen kunne forklare hvorfor :-) nogen gange undres man.
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. oktober 2002 - 10:09 #18
ja, computere kan drille ind i mellem ;o)
Avatar billede jansimon Nybegynder
22. oktober 2002 - 10:15 #19
Især MS opbygning af dynamic/basic disk. Det er for mange en stor kilde til forvirring. Med mindre man har brug for funktioner som disk-spejl, stripping, volume-spanning eller on-the-fly udvidelse af partitionerne. Så er der absolut ingen grund til at konvertere sine diske til Dynamic. De fleste gør det, fordi de tror at man vinder noget. Men det gør man altså kun i det tilfælde man har brug for ovenstående tilfælde. De fleste kører med en hardware-raid på deres serverer og bruger det altså ikke. I forbindelse med SAN er det en rimelig fed ting, da man kan udvide disken, mens den er i produktion. Men SAN er vel stadig ikke vildt udbredt :-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. oktober 2002 - 10:22 #20
nej, man vinder ikke noget ved at lave dem dynamiske.