Avatar billede rebus Nybegynder
28. juli 2002 - 15:26 Der er 24 kommentarer

100Mbit netværk kun 10Mbit

Jeg har 3 computere jeg har sat sammen med en 100Mbit switch og der er 100Mbit netkort i alle sammen.
Jeg køre Win XP på dem og det hele er sat op til at køre 100Mbit, men når jeg overføre noget er hastigheden kun på ca. 1Mb/s og det svare jo til 10Mbit(ca..).

Hvordan får jeg sat hastigheden op?
Gode ideer modtages...
Avatar billede ducks Nybegynder
28. juli 2002 - 15:28 #1
Det kan måske have noget at gøre med hvor godt netkortene arbejder sammen, -en teori som jeg tror nok passer :)
Avatar billede nuki Nybegynder
28. juli 2002 - 15:28 #2
hvad hedder din switch producent og model nr.
Avatar billede slinky Nybegynder
28. juli 2002 - 15:30 #3
hvad er det for nogle netkort?? det er ikke altid at billige netkort kan klare 100mbit
Avatar billede james_t_dk Juniormester
28. juli 2002 - 15:32 #4
Kabel længder, trafik, netkort og switch..... Det hele spiller sammen.

Hvis du kun har to maskiner på dit netværk er jeg sikker på at det går hurtigere. Jo flere maskiner des langsomere bliver dit net!
Avatar billede rebus Nybegynder
28. juli 2002 - 15:33 #5
Switchen er http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1684787894

Netkortene i 2 af dem er også surecom, jeg kan ikke lige huske hvad det sidste er.
Avatar billede pallepirat Nybegynder
28. juli 2002 - 15:33 #6
Har du checket at alle netkort rent faktisk kører med 100 Mbit/s ???
Det burde du kunne se på din Switch. Du skal også checke om de kører full/half duplex.
Avatar billede rebus Nybegynder
28. juli 2002 - 15:35 #7
james_t_dk det er kun 2 af maskiner jeg bruger og den 3. belaster ikke netværket når jeg har testet det.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
28. juli 2002 - 15:36 #8
Sluk den 3. når du tester det. Så belaster den ikke, ellers vil den altid være der!
Avatar billede rebus Nybegynder
28. juli 2002 - 15:38 #9
Palle jeg har checket og alt er sat op til 100Mbit og switchen viser det også.
Avatar billede pallepirat Nybegynder
28. juli 2002 - 15:39 #10
da du testede prøvede du så at hente én stor fil eller flere små???
Avatar billede rebus Nybegynder
28. juli 2002 - 15:41 #11
en stor..
Avatar billede pallepirat Nybegynder
28. juli 2002 - 15:44 #12
ok. Problemet kan være at din HD ikke kan overføre hurtigere, eller at din maskine er overbelastet i forvejen og derved ikke kan give 100% af systemresourcerne til denne test. Hvad er specs på de 2 maskiner??
Avatar billede rebus Nybegynder
28. juli 2002 - 15:47 #13
Begge Hd køre på IDE100 og systemet er ikke belastet på nogen måde.
Avatar billede rebus Nybegynder
28. juli 2002 - 15:56 #14
Det jeg syntes er underlig er at det faktisk svare til 10Mbit.
Det kan ikke have noget med TCP/IP protokollen?
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
28. juli 2002 - 17:11 #15
Jeg har prøvet ligende, i et større netværk, og jeg fandt ud af at hvis man sætter maskinerne op til "automatisk hastighed" istedet for "100Mbit", så kører nettet 100Mbit.

Så prøv det...
Avatar billede been Nybegynder
29. juli 2002 - 14:20 #16
Hvad med din kabling, er det cat5 ethernet kabler og rigtigt monteret ?
Sidder der en knap på din switch hvor du kan angive hastigheden 10 el 100 ?

Sidste forslag er, at det ikke er en aoutosense switch dvs at den kun kan køre 100 m/bit og dine netkort er sat til autosense og ikke kan finde ud af den korrekte hastighed eller måske det omvendte :-)
Avatar billede rebus Nybegynder
03. august 2002 - 03:53 #17
Netkortene kører også med "automatisk hastighed".
Kablerne er cat5 og der er ingen valgmuligheder på switchen.

Efter jeg har formateret serveren er hastigheden nu ca. 2.3Mb/s(megabyte). Hvad er det normalt for et "standard" hjemmenetværk? Skal det op på en 8-10Mb/s eller er det for meget at satse på?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
05. august 2002 - 11:46 #18
Som der er blevet nævnt i dette indlæg indspiller der uhyggelig mange ting som kan gøre det ene ved det andet. Kabel længde, switchen, netkort, windows m.v.
Det er kun få af rigtig mange ting.

Ud over det praktiske er der jo også alt det teoretiske.
Ethernet standarden kan i teorien udnytte 100Mbit men i praksis er det kun ca. 40% den kan udnytte. (Læs bogen Datakommunikation, http://www.fagboginfo.dk/kenen/kenenm.htm )

De 40% er godt og vel det der svarer til 5Mb/s
(40Mbit / 8 - 1 bit = 8 byte)

Det her er meget teoretisk og man skal også huske at andre faktorer spiller ind som pakkestørrelser m.v.

Det du har svarer også til et 10Mbit netværk efter det du siger.
Ret mig meget gerne hvis jeg tager fejl.

---

Nok om det teoretiske.
Jeg vil umiddelbart mene at det kunne være nogle af følgende ting der indspiller her:

Half-Duplex? Sæt den til Full-Duplex
Hvis den står til auto så er det muligt at enten din switch eller et/flere netkort ikke kan køre Full-Duplex uanset hvor meget du tvinger den.

Hvilken type netkort sidder der i?
Mange af den billige slags kan ikke altid køre 100Mbit hele vejen igennem, forstået på den måde at de måske ikke kan køre full duplex.
Fx. har jeg et realtek netkort som er et 100Mbit netkort men ikke vil køre 100Mbit fullduplex, heller ikke halv duplex men 10Mbit vil den godt. Auto finder den selv ud af at køre 10Mbit.
Omvendt kan jeg anbefale 3com netkort da jeg ikke har haft nogle problemer med dem.

Det kunne være nogle af forklaringerne fra min side af. Om de er helt hen i skoven , tja..en mulighed som man ikke kan udelukke mener jeg.
Avatar billede ewok Nybegynder
08. august 2002 - 13:16 #19
alle almindelige netkort kører faktisk kun 10mbit som standard men de kan klare op til 100 som regel ved spidsbelastninger. (Snyd ikke sandt)
Du kan jo se når du går online eller under netværksinstillinger at du kører 10Mbit, hvis du prøver at sætte hastigheden op på dit netkort hvilket du sagtens kan i XP, så vil du højst sansynligt ikke kunne få forbindelse til de andre pc'ere i netværket.

Jeg har selv et netværk.
Avatar billede pallepirat Nybegynder
08. august 2002 - 13:52 #20
ewok>> Det passer jo ikke. Der er to forskellige standarder. 10 Mbit cat3 og 100Mbit cat5. Forskellen ligger i den spænding og den frekvens de to kører med. 10Mbit kører med lavere spænding og lavere frekvens hvorimod 100Mbit kører med højere spænding (flere ledere) og højere frekvens.

Mvh.
Kristian
Avatar billede ewok Nybegynder
10. august 2002 - 09:24 #21
pallepirat>> Det kan du have ret i men prøv at tjekke indstillingerne i din XP så vil du se at standarden er 10mMbit, og ændrer du på hastigheden på kortet vil de fleste kort gå ned, ihvert fald  3COm, realtek, allied telesync, og level1 kort

Jeg ved godt alt det med frekvenser, men for at kunne køre 100Mbit kræves der det rette udstyr, og er der bare en enkelt ting der ikke er 100mbit, så vil netværket kun køre med 10mbit sådan er det bare. og ALT skal være 100mbit både kabler, hub/switch, netkort osv.

det er dælme ikke mig der har bestemt dette, men sådan er det bare.

spørg en netværksspecialist (mig) han ved det.
Avatar billede rebus Nybegynder
10. august 2002 - 15:24 #22
Ewok undskyld...
Men læs lige tidligere hvad jeg har skrevet, ALT er 100Mbit udstyr, Cat5 kabler, switch og netkort(har været sat til 100Mbit, uden at gå ned).
Jeg vil ikke lige tro at du er en netværksspecialist....

Men er der ikke lige nogle der kan fortælle hvad de overføre med i et 100Mbit netværk.
Fordi som jeg skriver er der jo ikke den "10Mbit" grænse mere, filer kan godt overføres med 3-4Mb/s.
Avatar billede pallepirat Nybegynder
10. august 2002 - 23:57 #23
Jeg har været oppe at overføre 7 mb/s men det er også det højeste.
Avatar billede daquar Nybegynder
02. oktober 2002 - 11:23 #24
Har du prøvet at teste computerenes egen overførselshastighed? Hvis ikke DMA er slået til på harddiskene kan de nok ikke komme over ca. 3MB/sec.

Jeg har selv været oppe på en konstant 8.5MB/sec over 100Mbit Switch (konstant) og ca. 12MB/sec. (burst) så det skulle meget gerne kunne lade sig gøre med din switch!