Avatar billede sybersok Nybegynder
08. august 2002 - 17:15 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Installation sammen med XP

Hej jeg har et lille bitte spørgsmål, jeg skal have installeret Linux og har i forvejen XP home edition installeret på min bærbare. Jeg ved at jeg skal bruge disk druid, men hvad skla jeg præsist gøre? jeg vil ikke midste min Win installation, så det er vel noget med noget boot menu.

Jeg sætte en stor potion point på spil, da jeg virkeligt har brug for noget hjælp her!!!

(Det er Red hat 7.3 som jeg skal have installeret)
Avatar billede ducks Nybegynder
08. august 2002 - 17:24 #1
Hvor mange HD har du?
Avatar billede sybersok Nybegynder
08. august 2002 - 17:28 #2
Kun en detsværer... det er en HP Omnibook
Avatar billede ducks Nybegynder
08. august 2002 - 17:32 #3
Nu er jeg ikke den der har så meget forstand på Linux men jeg vil at du skal dele den op først en (1 til Windows og 1 til Linux) pga. at du skal oprette nogle partitioner når du installerer Linux
Avatar billede ducks Nybegynder
08. august 2002 - 17:37 #4
og i Linux installationen skal du bruge: /boot 24mb filsys. ext3 - / indtil 512 mb er tilbage filsys. ext3 - og filsys. swap med resten (filsys. = filsystem)
Opstarten skal være LILO hvis du har router skal du vælge DHCP.
Avatar billede herlock Nybegynder
08. august 2002 - 17:47 #5
Hvis der er ledig plads på disken, er det bare at installere. Jeg ville nok anbefale 3 GB ialt, hvis du vil køre X mm.

Lilo kan bruges/vælges under installationen. Bare brug ledig plads når du når dertil...så sker resten som forventet.

For at se hvordan GNU/Linux kigger på din HD, kan du læse denne:

http://www.linuxplanet.dk/article/articleview/82/1/46/
Avatar billede sybersok Nybegynder
08. august 2002 - 18:30 #6
Nu starter den kun op i windows...
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2002 - 18:32 #7
At installere Linux på samme Hd som XP er ikke helt så enkelt som sammen med Win98 men det kan da så absolut lade sig gøre.
Det 1. (lille) problem opstår hvis du ikke gar delt din harddisk op således at der er en ledig partition til RH det er nemlig ikke muligt at dele harddisken op med f.eks "fips"
når du kører XP så her er du nødsaget til enten at køre fdisk og således slette XP eller anskaffe et proffessionelt diskpartition program.
Når din harddisk er splittet op vælger du blot at installere på /dev/hda2 dette gælder hvis
din harddisk sidder som master på den primære kontroller se iøvrigt http://www.eksperten.dk/spm/238657
Det næste lille problem er boot, Lilo kan mig bekendt ikke skrive direkte til XP du må derfor sørge for at
oprette en startdiskette og være opmærksom på at Lilo ikke må skrive på MBR under installationen
problemet løses ved at du efter installationen kopiere Lilo over på XP og lader XP starte RH
Avatar billede Slettet bruger
11. august 2002 - 13:22 #8
Det er naturligvis kun hvis du har XP kørende med NTFS filsystem at det er lidt triggy at dual boote hvis du kører FAT32 er der ingen problemer
Avatar billede sybersok Nybegynder
12. august 2002 - 09:35 #9
Okay helgec ting virkede... så mange tak, måske kan man komme med et sidste spørgsmål, jo jeg prøver, men helec får points'ne:

Jeg har en router fra orange, og fik af vide at jeg bare skulle vælge DHCP under RH installationen, men den vil ikke gå på nettet, hva gør jeg galt og hvor kan jeg rette det?
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2002 - 14:11 #10
Jeg kan ikke hjælpe med RH jeg kører SuSE sorry
Avatar billede sybersok Nybegynder
12. august 2002 - 15:42 #11
helt ok...
Avatar billede tsn Nybegynder
08. september 2002 - 21:03 #12
hvis du bruger partition magic så kan du lade den partitionere din hd således at der er X % til din WinXP, og resten lader du være upartitioneret. DU booter så fra linux cd'erne, vælger under installationen at den skal beholde eksisterende partitioner, og benytte resterende plads. vælg f.eks grub som opstartsmanager, og så fungerer det bare. Har selv lige gjort det med min bærbare