Avatar billede casperwollesen Nybegynder
11. august 2002 - 22:31 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Stereo / Surround Sound

Hey

Hvis man har en Surround Sound (SS) forstærker, kan den godt spille i SS hvis signalet kommer fra en stereo udgang ?

Det er omkring min bærbar kan afspille SS musik i SS og ikke kun stereo. For den har kun en stereo udgang.

Casper W
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
11. august 2002 - 22:39 #1
hvis stereo-signalet er koden i SS, så kan det godt (dvs ja til dit spr.)
Sourround forstærkeren laver koden om til SS. Men det kræver at Steroen indeholder koderne.
F.eks. skal man også ha en stereo-video til at kunne se SS-film. Der er det ikke nok med en alm. mono-video.
Men dog skal SS også være indkodet i Stereo-signalet.
Avatar billede hermandsen Juniormester
11. august 2002 - 22:43 #2
Hmmm... Personligt har jeg den her mening:

Et (normalt) menneske har to ører og kan derfor kun høre to kanaler, altså stereo. Er stereo-signalet derfor lavet rigtigt vil du med nogle gode høretelefoner kunne høre det der populært Surround Sound...

Det er bare min mening, men sådan er vi jo alle så forskellige... Nogle mener at de kan høre meget stor forskel, men når jeg sidder med mine "Sennheizer HD 545 reference" og f.eks. spiller counter-strike, så kan jeg fint høre om der er en foran mig eller bag ved mig... :)

Alt i alt er Surround Sound efter min mening lidt af et flop... Få dig nogle ordentlige hovedtelefoner i stedet! ;)
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
11. august 2002 - 22:48 #3
hermandsen > kom hjem til mig, så skal du høre SS ;0)
Og du KAN høre forskel! *G*
Avatar billede hermandsen Juniormester
11. august 2002 - 22:49 #4
>>metal_hansen
Hehe... Så skal der komme nogle flere til EkspertenFest! ;)
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
11. august 2002 - 22:52 #5
*G* ja der mangler jo nogle stykker!
Men ellers må vi banke en fest op :)
Avatar billede hermandsen Juniormester
11. august 2002 - 22:59 #6
Yes mand!!! Fest i metal_hansen's baghave... Jeg er sgu frisk!!! :)
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
11. august 2002 - 23:00 #7
Det ender jo nok med det *G* Der er jo ikke den store tilslutning til Eventen..
Avatar billede Slettet bruger
11. august 2002 - 23:02 #8
Jeg kan altså også høre forskel på min DVD+Anlæg i forhold til stereo.

Surround Sound er et flop? hehe...

Der er da ikke noget federe end når man kaster en DVD i maskinen, og hører det hele i 6x150 W med kugler og eksplosioner hele vejen rundt.

Desuden har surround den fordel at man kan køre med separat subw. så den ikke forvrænger lydbilledet.
Avatar billede hermandsen Juniormester
11. august 2002 - 23:06 #9
>>el_barto
Prøv med nogle gode hovedtelefoner en dag og oplev en forskel på skod stereo og feeeeeeee stereo som er i hele hovedet på dig!!! ;)
Avatar billede Slettet bruger
11. august 2002 - 23:10 #10
Øhm...har selv et par Denon AHD-750 hovedtelefoner, dem er jeg da pænt tilfredse med.

Desuden er det nok lidt underligt hvis hele filmklubben skal sidde med hørebøffer på.
Avatar billede hermandsen Juniormester
11. august 2002 - 23:18 #11
Jaaaah, så kan vi jo begynde at snakke om fordele og ulemper ved SS. En klar fordel er selvfølgelig at det kan nå ud til flere personer og samtidig lyde enormt godt. Sidder man dog som Palle alene i verdenen og ser en film, så synes jeg et par hovedtelefoner er helt fine! :)

Et ekstra lille problem ved SS er at du skal sidde meget præcist for for at få den helt rigtige oplevelse... Biograferne når heller ikke alle gæsterne med SS, men det meste af lyden kommer alligevel omkring lærredet, så det er vel lige meget... ;)
Avatar billede Slettet bruger
11. august 2002 - 23:29 #12
Ja til det med Palle :)

Men de seriøse biografer (THX godkendte) har jo en rimelig høl standard, ofte med mellem 20-30 højttalere, strategisk placeret og styret med forsinkelse osv.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
11. august 2002 - 23:39 #13
hehe jeg har faktisk en THX-forstærker :0)  (men har desværre ødelagt mine mellemtoner på mine højttalere :(
Men lyden er nu alligevel go *G*
Avatar billede hermandsen Juniormester
11. august 2002 - 23:46 #14
>>metal_hansen
Damn!!! Hvor mange watt trækker sådan en karl?

Forresten synes jeg det er lidt synd at vi spammer casperwollesen spørgsmål...
ICQ: 43950538
MSN: hermandsen@hotmail.com

ICQ kører bedst i min klient, så hvis i har begge dele er jeg klart mest glad for ICQ! ;)
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
12. august 2002 - 00:17 #15
den trækker 130 watt i stereo, men 'kun' 110 i SS :0)

og request ER sendt ;)
Avatar billede casperwollesen Nybegynder
12. august 2002 - 08:57 #16
Tak for svarene.

Er det ikke metal_hansen der fortjener pointene, da han svarede først ?

Jeg vil helt sikkert nu invistere i en Surround Sound forstærker, da jeg mest bruger det til film, og bruger mit tv til at vise det med.

Casper W.