Avatar billede svinth Nybegynder
12. august 2002 - 07:00 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

virtuelle domæner

Hej eksperter.

Jeg har den seneste apache kørende.
I httpd.conf har jeg oprettet nogle virtuelle domæner.
Problemet er blot at:

domæne.dk,
www.domæne.dk og
sub.domæne.dk

alle returnerer indholdet som domæne.dk peger på.
www.domæne.dk skal ganske vist returnere det samme, men ikke sub.domæne.dk.

Hvad kan dette skyldes? Jeg bruger en enkelt ip-adresse, og er gået lige frem efter:

http://httpd.apache.org/docs-2.0/vhosts/examples.html#purename

Dog er jeg ikke helt sikker på hvad DocumentRoot i starten af httpd.conf skal stilles til, så den har jeg kommenteret ud. Ud over det, har jeg vist ikke lavet nogen fiksfakserier.

M.v.h. Svante
Avatar billede sukos Juniormester
12. august 2002 - 08:24 #1
æh, der er noget med "wildcard" af dit domænenavn, som gør at du uden problemer kan oprette subdomænes.

Men ellers er du jo nødt til at ha' forskelligt DocumentRoot for hvert domæne, ellers vil de jo blive ført til samme mappe allesammen, så mon ikke det er her du gør det forkert!

Og kik evt. her:
http://www.sukos.dk/apache/apache_vhosts.shtml
Avatar billede svinth Nybegynder
12. august 2002 - 10:01 #2
Hej.

Jeg bruger ikke wildcard, jeg har et CNAME for hvert sub-domæne.
Jeg har forskellige DocumentRoot for hvert CNAME, de er definerede i forskellige virtual host defines.
Jeg tjekker din manual når jeg kommer hjem.

M.v.h. Svante
Avatar billede eky Nybegynder
12. august 2002 - 10:58 #3
Når du bruger virtuelle domæner, kan du kun bruge dem, og ikke andet.
Dvs. at du også skal definere domæne.dk og www.domæne.dk som virtuelle domæner. De må ikke ligge som et generelt domæne i toppen af din conf-fil.
Ka' det være derfor?
Avatar billede svinth Nybegynder
12. august 2002 - 12:32 #4
Hej.

Nej, jeg har konfigureret dem begge, som de 2 første virtuelle domæner.
Det jeg var i tvivl om var dels DocumentRoot, og dernæst det direktiv der anvender DocumentRoot (...set this to whatever DocumentRoot is set to...)
Jeg har i al fald slået DocumentRoot variablen helt fra.

M.v.h. Svante
Avatar billede sukos Juniormester
12. august 2002 - 19:07 #5
Det har jeg godt nok aldrig prøvet, at slå den default DocumentRoot fra!
Lýder umiddelbart ikke som nogen god ide, da mange ting jo pr. default defineres for dit DocumentRoot.

Dine Vhosts, de har vel hver deres mappe?
Som ligger under det DocumentRoot du "har slået fra"? (Lyder altså ikke som en god ide)
Prøv at bruge DocumentRoot for dit webroot.
og sæt så vhosts'ne op.
Avatar billede sukos Juniormester
12. august 2002 - 19:09 #6
Måske du mangler at lave et Alias for de Vhosts du bruger?
Altså, hvis du bruger dirs uden for webroot (DocumentRoot!) skal du jo lave et Alias for at dir'et fungerer under Apache.
Avatar billede sukos Juniormester
12. august 2002 - 19:10 #7
Apache bruger jo ikke bare automatisk hele din disk som , (ja en gang til!), DocumentRoot
Avatar billede eky Nybegynder
12. august 2002 - 19:41 #8
I min conf-fil har jeg angivet stinavne i anførselstegn. Mon det gør en forskel?
Jeg har heller ikke slået default documentroot fra.
Avatar billede svinth Nybegynder
12. august 2002 - 22:07 #9
Hej igen.

Ok, jeg kigger på nogen af jeres forslag i morgen.
Jeg vil lige tilføjre, at selv subdomæner som jeg ikke har lavet en vhost for endnu, peger på domæne.dk. D.v.s. subdomænet står i DNS'en, men ikke i vhost'en.
Kan det have noget at gøre med min router?
Nå, jeg vender måske tilbage i morgen tidlig...

M.v.h. Svante
Avatar billede steffentchr Nybegynder
13. august 2002 - 12:03 #10
Lad mig starte med at sige, at jeg intet ved omkring Apache (selv bruger jeg AOLserver), men et overordnet princip ville være at starte tre forskellige servere på 127.0.0.1:8001, 127.0.0.1:8002, 127.0.0.1:8003 og herefter lave en masterserver, som kører på port 80 af din offentlige IP-adresse og som gennemsigtigt sender dine requests videre til de interne adresser alt efter hvilket domænenavn, der er brugt.

Hvor Apache reagerer med dette, skal jeg ikke kunne sige. Jeg har hørt (tror jeg) at mange vælger at bruge SQUID eller AOLserver til masterserveren i stedet for Apache. (Ellers kunne du jo bare skifte helt til AOLserver, hvilket giver den fordel at du ikke skal sende forespørgslerne mellem du virtuelle servere og master'en via TCP -- istedet kan du bruge UNIX-sockets, hvilket er meget mindre ressourcekrævende).

Anyway, du kan læse om princippet på:
http://www.theashergroup.com/tag/articles/nsvhr/virtual-hosting-howto.adp

Og et (meget kort) uddrag af min master-configfil ser sådan ud (det giver et indtryk af idéen). Skulle du få lyst til at bruge AOLserver, kan du lige vende tilbage ;-)

ns_section      ns/server/master/module/nsvhr/maps
ns_param www.infotouch.dk unix://www.infotouch.dk.nsunix
ns_param www.infotouch.dk:80 unix://www.infotouch.dk.nsunix
#ns_param www.infotouch.dk http://127.0.0.1:2001
ns_param infotouch.dk unix://www.infotouch.dk.nsunix
ns_param infotouch.dk:80 unix://www.infotouch.dk.nsunix
#ns_param infotouch.dk http://127.0.0.1:2001
ns_param infotouch.refresh.dk unix://www.infotouch.dk.nsunix
ns_param infotouch.refresh.dk:80 unix://www.infotouch.dk.nsunix
#ns_param infotouch.refresh.dk http://127.0.0.1:2001
ns_param search.refresh.dk unix://search.refresh.dk.nsunix
ns_param search.refresh.dk:80 unix://search.refresh.dk.nsunix
#ns_param search.refresh.dk http://127.0.0.1:2002
ns_param updated.refresh.dk unix://updated.refresh.dk.nsunix
Avatar billede sukos Juniormester
13. august 2002 - 17:33 #11
At du kan skrive sub.domæne.dk og så får du vist domæne.dk tyder da vist på at dit domænenavn er wildcarded?
Avatar billede svinth Nybegynder
13. august 2002 - 19:57 #12
Hej igen.

Jeg tror på en eller anden måde at det handlede om at skrive * istedet for ip-adressen...
Nu virker det i al fald!?
Takker!

M.v.h. Svante