Avatar billede elnino Nybegynder
12. august 2002 - 16:06 Der er 7 kommentarer

gradient i ps

Hvordan er det man laver en gradient i photoshop?
Avatar billede prodic Mester
12. august 2002 - 16:12 #1
Alt afhængig af version så skal du lede efter punktet New Gradient(i PS7 er det i menuen under muligheden for at vælge type).
Derunder kan du så definere dine farver etc.

Ret nemt.
Avatar billede corax Nybegynder
12. august 2002 - 16:13 #2
Bliv ved med at trykke på malerspanden, så får du 2 valgmuligheder, nemlig malerspand og gradient tool.
Når du har fået gradient tool kommer en lille menuskærm på værktøjslinien, som du nu kan bruge.
Vælg gradientform og farver og før musen hen over dit billede.
Slip dernæst, og så skulle det være klaret.
Ps. Lav dig for sikkerheds skyld et layer til formålet.
Corax
Avatar billede elnino Nybegynder
13. august 2002 - 22:00 #3
Lidt i tvivl. Jeg vil geren, i ps6 lave en gradient der går hen over 4 farver. Jeg er inde på gradientværktøjet.....
Avatar billede prodic Mester
13. august 2002 - 22:21 #4
Hvis du har oprettet en ny gradient og har redigeringsmenuen til den åben, så har du nederst selve farveforløbet på din gradient.
Ved at klikke på den kombinerede trekant&firkant(ligner lidt et hus), kan du definere den enkelte farve og ved at flytte den hvor den går fra.
Holder du ALT nede imens at du flytter en af "dimserne", så opretter du en ny som du også kan give en ny farve.

Sådan kan du bare fortsætte til du har hvad du ønsker.
Avatar billede corax Nybegynder
15. august 2002 - 08:06 #5
Er det gradienten som skal ha´ 4 farver, eller er det 4 farver du allerede har på et billede, som gradvist skal flyde over i gennemsigtig/forsvinde ?

Hvis det sidste er tilfældet, skal du bruge nr. 2 i "gradient picker", (der hvor du vælger gradientmetoden). Husk at vælge en farve først.

Nu er du vist helgarderet :o)

Corax
Avatar billede bayzer Nybegynder
16. august 2002 - 09:58 #6
I toppen lige under menulinien trykker du på de farver som du har defineret.
Frem kommer en menu hvor du kan vælge opacity, farve, og evt hvilken farve hver ende af gradient`en skal have som "kilde". (foreground color, eller background color)...

Hvis du trykker midt på linien kan du definere endnu en farve eller op til flere hvis dette ønskes... Fik nogen den ??

Du kan herved opnå så mange farver som du har lyst til, og lave næsten lige det system du ønsker...

Gradient tool er en firkant, med en farve som går fra sort til hvid. Højreklik på "Paint bucket tool", og tryk på "gradient tool".
Klik løs, og prøv dig frem, husk, øvelse gør mester, eller bekendt med værktøjet... *?*
Avatar billede cgleerup Nybegynder
14. april 2003 - 06:56 #7
lukkettid ?