Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
30. august 2002 - 19:50 Der er 15 kommentarer

OKAY!!! Nu har jeg sq problemer:o)

Jeg har lige installeret Linux redhat 7,3.
Jeg er helt ny til linux.
HVORFOR kan jeg ikke åbne NOGEN af de prorgammer jeg henter som ellers skulle kunne køre på linux?
Den siger noget med, at der ikke er en fremviser installeret??
Det gælder både ICQ programmer og Opera osv...
Et andet spm er hvilket program kan man hente til linux for at komme på MSN messenger?
Avatar billede kornfreak Nybegynder
30. august 2002 - 19:59 #1
1. Hvordan åbner du dine programmer? ..via konsol eller ved at klikke på ikoner? ..hvis det er sidst nævnte så prøv at åbne en konsol og skriv f.eks opera.

2.
http://amsn.sourceforge.net/
Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
30. august 2002 - 20:07 #2
Ja... jeg er lige kommet fra windows...:o)
Hvordan skrive?
Hvordan finder jeg en konsol??
Avatar billede thomasledet Nybegynder
30. august 2002 - 20:18 #3
på linux skriver man alting i såkaldte shells eller konsoller om man vil... drop alt det klikken og pegen med musen du er vant til... det skal du heldigvis ikke bruge mere... du bruger sikker KDE som windowmanager... nede i bunden et sted i nærheden af kde-knappen til venstre finder du eet eller andet ikon... jeg tror, at der er en muslingeskal derpå...

og når du så har fået den frem, så er du godt på vej ud i linux-verdenen...
Avatar billede brynil Nybegynder
30. august 2002 - 20:19 #4
Konsol er et text vindue a la kommandoprompt i windows. Du finder den som skal/shell/terminalvindue ikon forneden.
Men hvis du skal have nogen glæde af den, er det nok en god idé at læse noget om linux, enten fra en bog eller finde det på nettet. Der er rigtig mange steder. Søg på google og kig fx. på http://www.sslug.dk/linuxbog/.
Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
30. august 2002 - 21:05 #5
Det ka jeg sq ik finde....
Jeg tror jg installerer en windows ved siden af... Det her volder sq alt for mange problemer...
Avatar billede brynil Nybegynder
30. august 2002 - 21:15 #6
Har du installeret icq fra rh-cd'en eller har du hentet den fra nettet? Jeg mener at have set icq på rh72. Som omtalt i dit tidligere spm kan det være nemmere at installere programmer under installationen, da der dér checkes for hvilke andre programmer der nødvendigvis også skal installeres. Det har jeg haft problemer med ved installationer efterfølgende.
Opera har jeg hentet fra nettet som rpm og det blev installeret/kører upåklageligt.
Avatar billede brynil Nybegynder
30. august 2002 - 21:20 #7
læs som  ..installere programmer under RH installationen, da...
Avatar billede kornfreak Nybegynder
30. august 2002 - 21:50 #8
Ik giv op pga lidt bøvl, hvis du installerer windows ved siden af, er du stadig *fanget* af m$, hvis du istedet for tager fat på et og et problem og løser det, varer det ik længe før du stolt kan sige at du SELV vælger dit software/opsætning osv.

Der er masser af hjælp at finde.

Du bruger kde ik ? ...
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2002 - 22:13 #9
Naturligvis bruger man mus i Linux KDE skærmen er li'så brugervenlig som Windows at man så i tilgift får muligheden for at kan arbejde med konsol er en hel anden ting
Hvis din installation ellers er forløbet normalt har du en proceslinie forneden på skærmen her har du adgang til enkelte programmer du kan selv tilføje eller fjerne programmer i proceslinien i nederste venstre hjørne er der et ikon som ligner et tandhjul det giver adgsng til alle de programmer der er installeret du kan selv oprette ikoner på skrivebordet ved at højreklikke med musen med RH 7.3 er du således nødsaget til selv at oprette et link (ikon) for cd-drevet og diskette drevet men du skal vænne dig til at Linux er ikke et plagiat af Windows
Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
30. august 2002 - 23:36 #10
Der er ik noget det ligner et tandhjul eller noget som helst....:o)
Det jeg er mest intereseret i er, at få ICQ og messenger...
Jeg har downloadet noget ICQ der skulle kunne køre på linux..
Men ikke noget messenger... har stadig ikke funbdet den konsol..:D
Det er linux redhat 7,3 jeg har.
Avatar billede kornfreak Nybegynder
31. august 2002 - 01:15 #11
Hvad er det for noget icq *noget* du har downloadet?

Er det msn messenger du mener?

Der kan downloades en rimelig okay clon her -> http://amsn.sourceforge.net
Avatar billede kornfreak Nybegynder
31. august 2002 - 01:16 #12
Tryk på din menu nede i hjørnet af dit kontrolpanel, i den menu er der et menupunkt der hedder noget i stil med "Run command" eller "kør program" ligesom der er i windows menuen, der skriver du bare konsole og trykker enter, så får du en konsol frem.
Avatar billede brynil Nybegynder
31. august 2002 - 08:44 #13
Da jeg installerede RH73 - på nøjagtig samme måde som jeg tidligere installerede RH72 - viste det sig, at kun ca 20% af programmerne var tilgængelige i menuerne. De blev simpelthen ikke vist. Om nogle af dem var tilgængelige via konsol skal jeg ikke kunne sige. Men måske kommer der en 'servicepack' til RH73!?! Som nybegynder er det måske en ide at starte med en version som ikke har børnesygdomme. Det er hamrende irriterende ikke at kunne gennemskue om det er programmet eller en selv som er årsag til at tingene ikke virker. Så min anbefaling er at få fat i en RH72 og hente en opdatering med Up2date.

Er der andre der har løst de problemer med RH73 så ku de måske give løsningen på det problem. Det er jo rimeligt tidskrævende at sku downloade 3 iso-er.

Som kornfreak siger - så gi' ikke op. Linux er anderledes end Windows, men du får forbløffende hurtigt en fornemmelse af hvordan Linux opfører sig, når du først har arbejdet med det :) - og så blir' det spændende.
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2002 - 13:41 #14
har du fået det til at virke ???????????????????????
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2006 - 21:37 #15
Du har måske ikke fået det til at køre endnu ??