Avatar billede risk Nybegynder
02. september 2002 - 10:15 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Fra AVI til Mpeg

Jeg har købt et Canon digitalkamera som kan optage små film i AVI-format.

Jeg vil gerne kunne vise disse film på tv og har fået oplyst, at hvis jeg brænder dem ned i Mpeg-format kan jeg bruge en DVD-afspiller.

Hvilket program skal jeg bruge for at gøre dette og hvordan gør jeg ?

Jeg er ikke nogen "ørn" til dette, så skriv venligst ikke for teknisk :-)

På forhånd tak..
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
02. september 2002 - 10:17 #1
Jeg bruger dette program, som er også gratis!
Det er vældig nemt at bruge :-)

http://www.virtualdub.org
Avatar billede xyborx Nybegynder
02. september 2002 - 10:18 #2
www.virtualdub.com har et udmærket freeware-værktøj til bl.a. at konvertere mellem film-formater
Avatar billede xyborx Nybegynder
02. september 2002 - 10:18 #3
hehe... Samme svar :D
Avatar billede jones_net Nybegynder
02. september 2002 - 10:20 #4
Jeg bruger Windows Media Encoder. Det er gratis, og virker fint:-)
Alt efter hvilken version du finder på MS siderne, så skal du huske at slå "Stream" fra - bare et lille hint:-)

Bagefter kan du bruge dit brænderprogram til at brænde mpg filen som VCD (de fleste brænderprogrammer kan - eks. Nero)

/J
Avatar billede risk Nybegynder
02. september 2002 - 13:07 #5
Jones:

Jeg har nu hentet version 7.1...øh, du kunne vel ikke skrive mig en lille brugervejledning :-)
Avatar billede hermandsen Juniormester
02. september 2002 - 13:48 #6
>>x4all_dk, xyborx
VirtualDub kan ikke konvertere til MPEG... Kun AVI...

>>risk
Det du har brug for hedder TMPGEnc... Det kan hentes på www.tmpgenc.net og er forholdsvist nemt at bruge... Når du starter det vil det kaste en guide op i hovedet af dig... Den skal du bare ignorere, for det er faktisk lettere at finde ud af tingene uden at bruge guiden! :D

Ellers tror jeg du kan finde masser af tutorials på www.vcdhelp.com eller www.divx-digest.com

//hermandsen
Avatar billede jones_net Nybegynder
02. september 2002 - 14:11 #7
Jeg har det desværre ikke installeret i nærheden, men du skal finde din avi i input. Finde en kvalitet der passer dig i Profile eller output (hvis det er ligegyldigt med pladsen, så vælg 1500Kb)og så eller skrive hvilken fil du vil gemme.

Måske husker jeg forkert, for måske kan man slet ikke gemme i MPG men kun i avi og wmv - kan faktisk ikke huske det...

Men ellers er hermansen inde på noget med tmpgenc! Det er relativt let at finde ud af (har dog ikke brugt det så meget). Der kan du vidst også vælge VCD som output, hvilket betyder, at din mpg film er klargjort til VCD, og så skal du have et brænderprogram, som kan brænde en VCD - f.eks. Nero...

/J
Avatar billede risk Nybegynder
02. september 2002 - 15:02 #8
>>hermandsen

Lige det jeg søgte efter og har nu hentet programmet på tmpgenc.net, men når filerne skal placeres under hhv. video og audio source skrives: can not open or unsupported. Bytter jeg så om, således at videofilen (avi) placeres under audio og lydfilen placeres under video kan det lade sig gøre. afspiller jeg så mpeg filen er der lyd, men billedet bevæger sig ikke.
Avatar billede hermandsen Juniormester
02. september 2002 - 19:19 #9
Har du to seperato spor (video/lyd)?

Forresten må du undkylde at jeg først svarer nu... Skulle lige ha' mig et par timer på øjet... :)

Hmm... Prøv eventuelt først at komprimere din AVI til et andet format med VirtualDub... Her kunne det være smart at vælge DivX 5.02 og så vælge 1-pass quality based... Så gør codec'et at du får maks kvalitet og minimum tab.

Start hellere med at komprimere lidt, stop så encodingen og se om det virker... :)

//hermandsen
Avatar billede risk Nybegynder
04. september 2002 - 11:52 #10
>>Hermandsen

Jeg har 2 filer og de hedder hhv. .avi og .thm

Jeg var inde og ville hente virtualDub, men det går vist over min ekspertice !
Jeg er bange for at jeg må opgive mit projekt og samle familie og andre nysgerrige omkring pc´en :-)

Tak for hjælpen. Jeg prøver en sidste gang og så tildeler jeg mine points ;-)
Avatar billede hermandsen Juniormester
04. september 2002 - 15:19 #11
>>risk
Hvad er det for en thm-fil?!? Det er så noget jeg aldrig har hørt om...

Med hensyn til VirtualDub, så kan jeg sagtens hjælpe dig!!! Bare skriv dit problem, så skal jeg se om jeg kan løse det! ;)
Avatar billede risk Nybegynder
05. september 2002 - 11:44 #12
>>Hermandsen

Pinligt. Jeg har lige læst min manual og her står at .thm-filen er til at udskrive index med !!

Jeg har nu igen prøvet tmpgenc, men jeg kan kun skrive min avi fil under audio og resultatet er sort skærm med lyd !!

Problemet med VirtualDub er at jeg ikke kan finde ud af at downloade det :-)
Avatar billede hermandsen Juniormester
05. september 2002 - 14:51 #13
LOL!!!! :)
http://switch.dl.sourceforge.net/sourceforge/virtualdub/VirtualDub-1_4_10.zip
Press link, save file, extract with WinZip, WinRAR or whatever. Go to extracted folder, doubleclick VirtualDub.exe ;)
Avatar billede risk Nybegynder
05. september 2002 - 15:09 #14
Du er en perle *S*

Er nu klar med programmet.

Hvordan komprimerer jeg så ?
Avatar billede hermandsen Juniormester
05. september 2002 - 15:24 #15
Okay, vælg først lige File-Information og sig hvad der står der... Hvis du har en hjemmeside kunne du eventuelt lave et printscreen og lægge det der ud, eller du kan sende mig et billede på hermandsen@softhome.net

Jeg kan forresten anbefale mange gode guides på www.divx-digest.com
Avatar billede risk Nybegynder
06. september 2002 - 09:36 #16
Jeg har sendt det til dig pr. email.

Jeg har ingen hjemmeside.
Avatar billede hagler Nybegynder
06. september 2002 - 16:42 #17
her er et link til en hjemme side der indeholder forskellige programmer til det formål
http://www.vcdhelp.com/convert.htm

jeg anbefaler:
http://www.vcdhelp.com/tmpgenc.htm
dette program bruger jeg selv det er freeware
det kan du downloade her:
http://www.divxit.dk/downloads.php?program=29&kategori=5
Avatar billede hermandsen Juniormester
07. september 2002 - 20:14 #18
Okay, så starter vi med VirtualDub! Beklager at jeg ikke har skrevet før, men... Jaaah, glem det! ;)

Åbn først din film, File-Open video file... og gør så følgende:
1. Vælg Video->Full processing mode
2. Vælg Video->Compression, DivX 5.02 codec, Configure, 1-pass quality-based (for at få optimal kvalitet), Ok. Hent codec'et på www.divx.com (bare standard-versionen)
3. Vælg Audio->Full processing mode
4. Vælg Audio->Conversion, under "Sampling rate" vælger du så 11025Hz og under "Precision" vælger du 16-bit.
5. Vælg Audio->Compression, MPEG-Layer 3, 20 kBit/s, 11,025 Hz, Mono, OK (MPEG Layer-3 codec'et kan hentes her: http://members.telocity.com/~linuxgod/ra-codec12.zip )
6. Save as AVI..., vælg en filnavn og ok... Så kører det ellers! Så er det bare i gang med TMPGEnc! ;)

Gør først det andet, så kigger vi på TMPGEnc, hvis der er et problem det! ;)

//hermandsen
Avatar billede risk Nybegynder
10. september 2002 - 10:11 #19
Du er GENIAL......

Det gik så nemt :-)

Et sidste spørgsmål og du slipper for din plageånd :-) :
Kan jeg nu brænde filen ned og så afspille den på DVD eller skal den brændes ned i et andet format (f.eks. video-cd eller andet)? Afhænger det af DVD-afspilleren ?
Avatar billede hermandsen Juniormester
10. september 2002 - 10:19 #20
Først skal du sikre dig at din DVD-afspiller understøtter VCD eller S-VCD...

Når det er gjort, kan du med TMPGEnc lave en VCD/S-VCD som du så kan brænde med Nero... Hvis du har et specielt plugin kan du vist også importere din AVI direkte i Nero... Prøv at søge lidt på Eksperten, jeg ved at der har været en hel del spørgsmål omkring det problem...
Avatar billede risk Nybegynder
10. september 2002 - 10:31 #21
Tusind tak for hjælpen :-) og for din pædagogiske forståelse ;-)
Avatar billede hermandsen Juniormester
10. september 2002 - 10:36 #22
Velbekomme! ;)
Selv tak!