Avatar billede -mathias- Nybegynder
05. september 2002 - 01:13 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Vurder min kommende PC

Jeg har siddet længe og surfet på EDBpriser, og er kommet frem til dette. Fortæl mig hvad der ikke dur, og hvad jeg skal købe istedet. Computeren må ikke overstige 5000,-

BUNDKORT:    Soltek SL-75DRV5, 2000 Mhz, SocketA, KT333, DDR333, ATA133 | 750 kr

CPU:        Athlon Palomino XP 1800+ Socket A, FSB 266MHz        | 850 kr

RAM:        V-Data 256MB, 184pins, 64bit (72bit), 7,5ns, 1. Parts      | 570 kr

CD-BRÆNDER:    LiteON LTR-40125S, 40X/12X/48X, 2MB, IDE                  | 520 kr

GRAFIKKORT:    Palit Daytona GeForce3 TI200 TV-Out, AGP, 128MB DDR    | 900 kr

HARDDISK:    WD Caviar Hi-Performance WD800BB, 80GB, 2MB, 8,9ms, 7200RPM, IDE100 | 950 kr

KABINET:    Codegen MidiTower ATX-6001, 300W PSU            | 250 kr

NETKORT:    -                            | 100 kr
Avatar billede -mathias- Nybegynder
05. september 2002 - 01:14 #1
IALT: 4900,-
Avatar billede gregblach Nybegynder
05. september 2002 - 01:25 #2
Hej -Mathias-,

Det eneste jeg vil sige er, at du skal passe på med "billige" bundkort. Selvom de er blevet bedre, er det altså kritisk at en af de centrale dele i PC´en ikke er kvalitet. Jeg ville nok gå efter noget mere anerkendt... Hvis du kigger på www.edbpriser.dk og søger på max. pris 1000 kroner, er der mange gode alternativer.

Og et andet godt råd: Hvis du har mulighed for det, så tjek lige harddisken ud med ørene!! Tag ned i en butik og få sat den til, og tjek at den ikke "hviner". Nye harddiske SKAL være helt lydløse.

Men ellers ser det da ud til at blive en fed maskine! :o)

Mvh

Gregers
Avatar billede fatass Nybegynder
05. september 2002 - 02:11 #3
Synes det ser godt ud. Den kommer til at ligne den jeg selv har meget.

Med hensyn til bundkortet kan jeg sige at jeg kun har gode erfaringer med Soltek. Jeg har selv et i og har også hjulpet et par venner med dem. Der har aldrig været problemer.

Et sted hvor jeg dog har lært ikke at spare er på rammene. Jeg har været udsat for at nogle maskiner er usædvaneligt ustabile, pga dårlig ram.
Personligt holder jeg meget af Kingston som du kan købe for 20-30 kr. mere.

Nu kan jeg ikke se om din cpu er "in a box" altså med blæser, ellers skal du huske dette. Hvis du ikke kan lide støj skal du nok kaste lidt penge efter en ordentlig blæser også (og husk at bruge kølepasta mellem cpu og køler)
Avatar billede valiumgeyser Nybegynder
05. september 2002 - 03:15 #4
Maaske sku du ogsaa bruge lidt extra paa braenderen og den med rammene er jeg med paa !!!
Avatar billede fatass Nybegynder
05. september 2002 - 10:20 #5
Måske skulle du også overveje, om du overhovedet har brug for 40x speed brænder. Har du skiver der kan bruges til det?
Jeg har selv en 24x speed og synes bestemt ikke jeg har brug for mere. 24x = 3,3 min 40x = 2 min. Det er da næsten lige meget.
Desuden kan du med en så krafig pc og en ordentlig brænder med burnproof-teknologi fint multitaske mens du brænder. Så er det ikke så slemt der.
Jeg kan sagtens sætte min til at brænde og så gå i gang med et spil. No problem.
Så måske en bedre brænder med mindre speed kunne anbefales.
Hvordan ser det ud med lyd? Ud fra dit grafikkort ser det ud til at du skal bruge den til at spille på. En vigtig del af spiloplevelsen er (efter min mening) lyden. Et godt surround sound kort og højtalere kunne være en god investering. Her skal du dog nok regne med at komme af med min 1.500.

Kan du skrive lidt om hvad du skal bruge den til og hvilket styresystem du skal have på den?
Avatar billede amd Nybegynder
05. september 2002 - 12:47 #6
Hvor mange spm skal der til før du finder ud af hvilken PC du skal have??:D
Tror du har oprettet 7 spms omkring det:D
Avatar billede -mathias- Nybegynder
05. september 2002 - 15:43 #7
Undskyld!! Jeg troede ikke der var nogle dumme spørgsmål. Vi kan jo ikke alle være lige gode til IT - jeg har aldrig købt en computer før, så derfor er det lidt et problem for mig. Men nu skal jeg nok stoppe!! Undskyld!
Avatar billede amd Nybegynder
05. september 2002 - 16:45 #8
Jeg siger da ikke det er dumme spørgsmål, men det ville være smartere og gøre det i ét istedet for at oprette 7:o)
Avatar billede fatass Nybegynder
06. september 2002 - 20:32 #9
Hey lad os da endeligt fortsætte tråden. Det vigtige er vel at du får købt den rigtige pc og ikke hvor mange spørgsmål du har brugt på det.