Avatar billede 2400nv Nybegynder
08. september 2002 - 12:05 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Trådløst netværk

Hej
Jeg har nogle spørgsmål vedr. trådløst netværk, som jeg håber at jeg kan få svar på her. Jeg bor i en andelsboligforening, hvor man har besluttet ikke har få fælles Internetforbindelse. Jeg har luftet tanken om at lave et trådløst netværk med et par naboer. Er der nogle som er erfaring med lignende netværk?

Lige et par spørgsmål:

•    Rækkevidde
•    Antal bruger
•    Hastighed
•    Sikkerhed på netværket
•    Priser
•    Hvad der er en god løsning
•    Styring af netværket
•    Opsætning af netværket
•    Hvad skal man bruge, for at man kan dele Internetforbindelse
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. september 2002 - 12:12 #1
-30 meter indendørs
-Afhænger af udstyret jeg har set op til 50
-11mbit der er dog kommet 55Mbit udstyr fra Intel, der er lovligt her hjemme.
-Det er dyrt....  ;-) Vi taler 1000+ kr. for et netkort.
-Aner det ikke
-Routeren sættes op og netkortene sættes i så er du kørende sikkerheden er mildest talt ringe.
-En router som man alligevel skal bruge for at kunne koble et netkort op.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. september 2002 - 12:13 #2
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. september 2002 - 12:15 #3
Vær lige opmærksom på at de fleste wireless netkort (nic) er PCMCIA og at man derfor skal benytte en PCMCIA/PCI adapter, med mindre man har en bærbar.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. september 2002 - 12:21 #4
Her finder du info om Intel's nye 55Mbit: http://www.intel.com/network/connectivity/products/5000_cardbus_adapter.htm

Vær opmærksom på:

up to 64 users per access point

Indoor:
40 feet @ 54 Mbps = 12,192 m
300 feet @ 6 Mbps = 91,44 m

Outdoor:
100 feet @ 54 Mbps = 30,48 m
1000 feet @ 6 Mbps = 304,8 m
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. september 2002 - 12:33 #5
Her finder du en sammenligning af 11mbit og 55mbit teknologierne: http://www.intel.com/english/network/connectivity/products/getting_connected.htm#5000family
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. september 2002 - 12:34 #6
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. september 2002 - 12:38 #7
Disse sider er kun vejledende, der er tale om en standart så hvad der står her skulle gælde for alle producenter. Men kan dog ikke med sikkerhed sige at udstyr fra forskellige producenter kan sammen!!!!
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. september 2002 - 14:52 #8
Du skal også være opmærksom på sikkerheden. Hvis I bare opsætter et trådløst lan, kan enhver med en bærbar pc og et trådløst netkort, koble sig på jeres net, udnytte jeres ressourcer og kompromittere jeres data og andre ulykker.

Hvis i skal have sikkerhed, taler vi om krypterede forbindelser, VPN og andre tilg, der koster penge, tager tid og hastighed og gør det lidt bøvlet at arbejde med.

Mit råd er burg kabler, det er billigst i den lange ende, sikkerheden er til at have med at gøre, og når i finder ud af at I vil øge kapasiteten er det til at have med at gøre.
Avatar billede suldrup Nybegynder
09. september 2002 - 13:09 #9
Jeg skal selv til i denne uge at forbinde en enkelt klient (senere sikkert flere) til en ADSL router fra Cybercity og har lagt mig på udstyr fra Belkin (se edbpriser.dk)
Access Point boks ca. 1500,-
PCI netkort ca 350,-
PCMCIA netkort ca 600,-
USB "netkort" ca 850,-
Belkin siger selv at afstanden er 1800 fod (ca 600 m), men det skal vist tages med et gran salt
Avatar billede suldrup Nybegynder
09. september 2002 - 13:17 #10
Afstanden på 1800 fod er vist god nok, hvis hastigheden kun er 1 Mbit
Avatar billede suldrup Nybegynder
09. september 2002 - 13:24 #11
Man kan have op til 64 brugere. Krypterings muligheder er 64bit/128bit/disabled, man kan også lave MAC-filtrering på op til 20 adresser
Avatar billede 2400nv Nybegynder
10. september 2002 - 20:40 #12
Kigger lige lidt på det.

Hvad er belastningen, hvis man er flere logget på nettet? Ved f.eks. 10 bruger?

Er det alle udbyder man kan bruge? Som f.eks. Telia ADSL?
Avatar billede suldrup Nybegynder
17. september 2002 - 21:21 #13
Det kører kanon syntes jeg. Har foreløbig kun 1 bruger. Afstand ca. 20 meter (1.sal og stuen). 11 Mbit, "Signal Strenght" 50%, "Link Quality 100%".
Avatar billede thomas_dk Praktikant
11. november 2002 - 00:51 #14
suldrup, jeg står også i en situation hvor jeg vil koble 4 sammen på Adsl. Og det lyder meget fornuftigt med dine køb/løsninger. Vil du ikke lige skrive igen, har du fået koblet flere på ?
Og hvad med afstand, hvor mange meter ca. kan du komme væk og det samtidig fungerer ok ??
Og hvad med dig, 2400nv, fået installeret noget der er godt??
Lad høre ude fra det virkelige trådløse liv...!
Avatar billede 2400nv Nybegynder
06. januar 2003 - 13:06 #15
Jeg har droppet idéen for et stykke tid