Avatar billede krc_ Nybegynder
24. september 2002 - 10:26 Der er 8 kommentarer og
6 løsninger

Min CPU bliver for varm

Hej !
Jeg har problemer med at min nye XP2100+ CPU bliver for varm når jeg sætter toppen på kabinettet. Uden toppen er den mellem 40 og 50 grader, med toppen stiger den til omkring 70 + grader. Jeg har et noname hightower. Der er ingen blæsere i kabinettet, men jeg havde tænkt mig at sætte en blæser i bagpladen omkring CPU højde og en i fronten af kabinettet. Den kommer til at sidde nederst i fronten. Men hvad vej skal blæserne blæse for at det er optimalt ?

Jeg har også overvejet at lave hul i siden af kabinettet i CPU højde og evt. sætte en blæser her, hvis det er en fordel? Igen..hvad vej skal den så blæse ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. september 2002 - 10:28 #1
med hensyn til hullet, så vil jeg mene den skal blæse indad.
Avatar billede moebius Nybegynder
24. september 2002 - 10:29 #2
Den kabinet blæser du vil sætte ved CPUen skal blæse ind i kabinettet...
Der ved kommer der kold luft ind over CPU køleren. Det er selvfølgelig lige meget hvis din CPU køler blæser væk fra kølerprofillen.
Avatar billede moebius Nybegynder
24. september 2002 - 10:30 #3
Den anden skal selvfølgelig blæse ud...
Avatar billede outoff Nybegynder
24. september 2002 - 10:30 #4
Hej
Jeg har en 120mm blæser ud for CPU'en (XP2000), i kabinetsiden, når jeg har åbent kabinet bliver min CPU ca. 47 ved idle, men sætter jeg siden på så falder den til omkring 40-41 grader, og det mener jeg da er en del.
Men at forbedre airflowet generalt er nok en god ide, især med en AMD
Morten
Avatar billede rkhdk Nybegynder
24. september 2002 - 10:30 #5
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/08/02/0313697

der er et billede at hvordan et kabinet til et AMD CPU er stærkt anbefalet

"emærk, at AMD ikke skriver, at ovenstående forslag til luftgennemstrømning er "en god ide", derimod er det "required features" (dvs. påkrævede foranstaltninger)"
Avatar billede outoff Nybegynder
24. september 2002 - 10:31 #6
blæseren blæser ind i kabinetet ..
Avatar billede rkhdk Nybegynder
24. september 2002 - 10:36 #7
taget fra
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/08/02/0313697

"Mange AMD-ejere synes også unødigt bekymrede over ofte høje cpu-temperaturer. Dette er der dog absolut ingen grund til at være, medmindre ustabilitet forekommer. Athlon XP cpu'er kan sagtens fungere upåklageligt ved temperaturer på mellem 70 og 85 grader. Dette har vi testet i fuldstændig tillukket kabinet, hvor 26 dBA 2600rpm Pabstblæseren på Alpha 8045T via Zalman Fanmate var kørt hele ned på ca. 1000rpm (over flere måneder). Cpu'en (Athlon XP 1800+) nåede ofte op i nærheden af 80 grader i krævende 3D-spil, men PC'en var fuldstændig stabil (Asus A7V333 KT333 bundkort). Athlon XP cpu'er er designet til at kunne klare op til max. 90-95 grader, mens P4 kan klare op til ca. 70 grader. Derfor skal Athlon XP ikke sammenlignes med Intel cpu'er, og cputemperaturer på under ca. 80 grader bør ikke være årsag til bekymring, såfremt PC'en er stabil."
Avatar billede webmasterdk Praktikant
24. september 2002 - 10:37 #8
Den øverste blæser skal blæse samme vej som din psu(strømforsynign) Da du ellers bare ville skabe en lokal hvirvel,  din psu plejer at blæse ud af, det vil sige at den øverste bagved skal blæse ud af og den forneden i fronten skal blæse ind af...
Avatar billede moebius Nybegynder
24. september 2002 - 10:41 #9
Webmasterdk->
Sikkert rigtigt med hvirvelen, men det har da ingen betydning...
Luft i bevægelse har en lavere temp end stille luft. DVS hvis der er en hvirvel er der bedre køling...
Avatar billede gnaffe Nybegynder
24. september 2002 - 11:04 #10
jeg ville nok tjekke hvilken vej cpublæseren blæser, normalt vil det være smartest hvis den blæser ned mod profilen, da det skaber mere luft til køleprofilen, hvis den gør det, kan det godt hjælpe at sætte en blæser til at blæse luft til udefra mod din cpu...
Men jeg ville måske overveje hvor god min cpukøler var, hvis den blæser rigtig vej og er omkring 70 grader varm... Især når det er en AMD...

-Gnaffe Out-
Avatar billede webmasterdk Praktikant
24. september 2002 - 11:17 #11
moebius >> Rigtigt og forkert, den hvirvel vil jo ik hjælpe noget det den går fra indsugning i kabinet igennem kølegitter til psu og lige ud igen, så har du kun fået kølet din psu og intet andet!
Avatar billede krc_ Nybegynder
24. september 2002 - 11:23 #12
Okay....gode svar tak for det.
Jeg tror jeg vil lade en blæser nederst i fronten suge luft ind i kabinettet. Så vil jeg sætte en i CPU højde bag i kabinettet der blæser luften ud af kabinettet. Hvis det så bliver nødvendigt vil jeg lave et hul i siden af kabinettet i CPU højde, dog uden blæser i. Så må suget fra CPU-køleren, der blæser ned mod profilen, da trække noget frisk luft herfra!

Lyder det som en god plan ?
Avatar billede ldrada Nybegynder
24. september 2002 - 12:12 #13
Der skal helst blæse lige meget luft ind som ud, dvs hvis du har to blæsere der blæser ind (strømforsyning + en ekstra) skal du også have to til at blæse ud, hvis der blæser for meget luft ind, så samles der hurtigt meget støv i/mellem cdrom drevene, hvis der blæser for meget ud, så er det også dårligt, fordi så bruges de fans som blæser ud ikke nok.

Jeg ville nok anbefale dig at sætte en blæser i bunden også (MEN GLEM IKKE ET STØV FILTER!!! jeg ville anbefale dig et aluminium filter da de ser seje ud, og samtidig er meget effektive!) en blæser til pci/agp kortene er også at anbefale, da disse (specielt dit grafikkort) bliver meget varme.

ude foran, er det bedst at luften blæser ind i kabinettet og bagved, at luften blæser ud af kabinettet, i bunden er det bedst hvis luften blæser ind i kabinettet og i toppen er det bedst at det blæser ud.

Det det hele går ud på, er ikke at skabe en lufthvirvel, men at skabe et gennemtræk, så der konstant kommer ny luft ind.

Det bedste er at bygge sin computer ind i et lille køleskab!
Avatar billede keep-dry Nybegynder
22. december 2002 - 10:12 #14
Det er stærkt at anbefale at få dit airflow til at virke ordentlige. Da varm luft stiger op er det godt at have den øverste blæser til at blæse ud af kabinettet og også sørge for at der er ordentlig filter foran din indsug i bunden da der ellers kommer lort ind ( husk at rens filteret for Nullermænd en gang imellem ). det er bedst at der er køling på grafikkort nu om dage da de er ret belastet og glem ikke dine harddiske dem kan man også billige kølere til. det gælder altså om at få varmen væk fra dithardware og derefter ud af dit kabinet. du kan evt. købe noget fan control af en art for at styre det alt efter hvor meget du belaster din PC.