Avatar billede sbhansen Nybegynder
07. oktober 2002 - 11:06 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Accepter ord med bestemt præfix, Word XP, fx URL_

Jeg skriver en større afhandling, og referer ofte til URL.
Jeg har konstrueret mine referencer i fodnoter, således at en bestemt artikel i Journal of Science fx. hedder: URL_Science[2].
Men alle disse bliver opfattet som stavefejl.

Spørgsmålet er nu: Kan jeg fortælle et sted i Word XP, at alle ord, der starter med URL_ aldrig er stavefejl?
/Søren
07. oktober 2002 - 11:20 #1
Der findes ikke en funktion i word der sådan kan lære et "wildcard" i stave kontrollen. du kan lave en VBA funktion der "lærer" / tilføjer alle ord med URL_ til bruger.dic og der ved undsår du at de optræder som stavefejl. Jeg vil dog forreslå dig at du
1. laver en søg og ertat der tilføjer et mellemrum til url_
2. tilføjer URL_ til bruger.dic
nu kan du lave alm. stavekontrol
3. fjerner mellemrummet med søg/erstat.

Det kan evt. laves i en makro så du sparer tid
Avatar billede sbhansen Nybegynder
07. oktober 2002 - 11:24 #2
jeg kan bruge din idé i mit arbejde, men lader lige spørgsmålet stå åbent lidt endnu, i det tilfælde, at én eller anden har en alternativ tilgang til problemet.
- Men foreløbig tak!
Avatar billede jkrons Professor
09. oktober 2002 - 00:13 #3
Denne kode læser dokumentet igennem og fjerner de røde streger (slår stavekontrollen fra) for alle ord, der starter med URL_

Vil du bruge den med andre prefixes kan du bare rette i koden. Du kan også gøre den generel ved at lave en inputbox, hvor prefix skal indtastes.

Her er koden:

Sub URL_NoCheck()
'JK_2002

With Selection
    .HomeKey Unit:=wdStory
    With .Find
        .ClearFormatting
        .Text = "URL_"
        Do While .Execute
        Selection.Extend
        Selection.MoveRight Unit:=wdWord, Count:=1, Extend:=wdExtend
        Selection.NoProofing = True
        Selection.MoveRight Unit:=wdCharacter, Count:=1
        Loop
    End With

End Sub
Avatar billede jkrons Professor
09. oktober 2002 - 15:37 #4
Kunne du bruge løsningen?
Avatar billede sbhansen Nybegynder
09. oktober 2002 - 16:30 #5
Jeg kan bestemt bruge løsningen, jkrons, blot havde jeg indsat mellemrummet foreslået af udviklingskonsulenten.

Beklager mit manglende respons. Jeg deler pointene, da begge dele kan bruges for mit vedkommende.

Tak for hjælpen!
Avatar billede jkrons Professor
09. oktober 2002 - 18:46 #6
Velbekomme! Tak for point.
09. oktober 2002 - 21:32 #7
Takker for point ;-)