Avatar billede sunlock Nybegynder
13. oktober 2002 - 22:00 Der er 17 kommentarer og
4 løsninger

Hvilken fagforening?

Hejsa... nu er jeg snart uddannet datamatiker... og så vælter det jo ind med tilbud fra div. fagforeninger. Så kommer et stort spørgsmål:
Hvilken fagforening er så bedst? Og hvorfor? Og hvad bruger I selv (går ud fra at I bruger een)?

På forhånd tak.
//sunlock
Avatar billede agony2 Nybegynder
13. oktober 2002 - 22:03 #1
selv er jeg medlem af Samdata som er en afdeling under HK. En anden datamatiker fagforening er Prosa. Det er sku ikke meget til forskel mellem de to. Måske du skulle overvej at nøjes med at tilmelde dig en a-kasse. Det er billigere og tilmeld dig så samme fagforening som andre er det sted du finder arbejde, hvis du er så heldig.
Avatar billede a-torsten Nybegynder
13. oktober 2002 - 22:05 #2
Hvilken køre du med nu....

Selv (som 3 års datamatiker) er jeg medlem af SAM-DATA og Prosa....

Jeg er da lige med på en lytter... Er da oxo lidt interesseret i at høre hvilken man skal vælge når man skal betale for det...

-Anders
Avatar billede sunlock Nybegynder
13. oktober 2002 - 22:06 #3
agony2 <<<

Nemlig... synes heller ikke der er stor forskel. Pt. er jeg, som a-torsten, medlem af begge... og skal derfor vælge den ene fra. Ved bare ikke hvilken.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
13. oktober 2002 - 22:06 #4
Med mindre du allerede HAR et job på hånden, vil jeg absolut anbefale dig at melde dig ind i en fagforening. Nøjes ikke med A-kasse.

Prosa gør bla. et rigtigt stort stykke arbejde med at hjælpe deres medlemmer til jobs. I forbindelse med en ansættelsessituation, kan det ligeledes være rart at have fagforeningen i baghånden, hvis du skulle komme i problemer med kontrakter mv.

Vil du senere spare pengene på fagforeningen, så vendt med at meld dig ud til du er i en stilling hvor du befinder dig godt, og som du ikke har tænkt dig at skifte foreløbig.

NanoQ
Avatar billede disky Nybegynder
13. oktober 2002 - 22:08 #5
nanoq:
Til gengæld er Prosa nogle MEGET sløve padder, til at hjælpe medlemmer i problemmer, specielt Eva Christensen skal man holde sig LANGT fra.
Jeg fik dem til at skulle hjælpe, men Eva gjorde aldrig noget, først 9 måneder senere, efter skriftligt klage til The Big Boss skete der noget.
De undskyldte med de havde tralvt, og jeg meldte mig ud, da jeg bestemt ikke kunne stole på dem i fremtiden.

SÅ HOLD JEG FRA PROSA !!!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
13. oktober 2002 - 22:13 #6
Well... jeg har udelukkende positive erfaringer med Prosa... og jeg har brugt dem i en tvistsituation.

Lad være med at drage konkusioner ud fra én hændelse. Jeg vil vædde med der kan findes et utilfreds medlem af en hvilken som helst fagforening.

NanoQ
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
13. oktober 2002 - 22:14 #7
Du skal gøre op med dig selv hvad du forventer af en fagforening.
Skal du bare have et ståsted for at kunne sige du er i fagforening og den samtidig skal være billig, ja så kan det være Den Kristelige Fagforening.
Men står du og vil sikre dig at der er nogen der kan forhandle en overenskomst ind for dig (især på større arbejdspladser) og som kan tage sig af problemer ved tvivl om du har fået det du har krav på, ja så skal du vælge mellem de etablerede med styrke bag ved.
Så er der forskellig indgangsvinkel til valget nu, afhængig hvilket funktionsområde og firmatype du indtræder i.
Men du kan vælge mellem:

HK, Handels og Kontorfunktionærernes Fagforening. http://www.hk.dk/
Udbredt indenfor det offentlige (hvad IT angår)

Prosa,
http://www.prosa.dk/Om_PROSA/Hvad_er_PROSA/
Udbredt indenfor større private virksomheder

TL, Teknisk Landsforbund
http://www.tl.dk/
Udbredt hvor medlemmer i forvejen har en andenn teknisk uddannelse før IT.

Se lidt på deres hjemmesider, der står mere om dem selv.
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
13. oktober 2002 - 22:17 #8
Jeg ser de forskellige oplevelser med fagforeningerne, og kan fortællle at jeg har erfaring med adskellige sager ført af HK hvor de har vundet sager om både løn, overarbejdspenge og hjælp til udformning af aftaler.
Avatar billede disky Nybegynder
13. oktober 2002 - 22:25 #9
nanoq, jeg vil ALDRIG betale til en forening der har vist de ikke magter opgaven, måske har jeg bare været uheldig, men hvordan skulle jeg nogensinde kunne stole på dem i fremtiden ?

Idag har jeg valgt ikke at være medlem af en fagforening, jeg skal heldigvis selv forhandle min løn, og har ikke brug for deres hjælp.

SOm nyuddannet har man måske, men ikke senere, der er a-kasse rigeligt.
Avatar billede sunlock Nybegynder
13. oktober 2002 - 22:27 #10
disky <<<

...men som nyuddannet, hvad valgte du så?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
13. oktober 2002 - 22:40 #11
disky, jammen vi er da enige... jeg kunne heller ikke drømme om at vende tilbage til en fagforening, hvor jeg er blevet forkert behandlet. Jeg ville bare lige påpege, at man ikke skal danne konkusioner ud fra én hændelse. Jeg vil jo feks. ikke opsige mit medlemsskab af Prosa, fordi du har haft en uheldig oplevelse :)

Pas på med at sig en fagforening er unødvendig, bare fordi man er etableret på arbejdsmarkedet. Også folk der har været i det pulserende erhvervslig i mange år, kan pludselig blive udsat for grimme ting. Det kunne være uretsmæssig opsigelse, problemer med arbejdsgiver ifbm. svær sygdom, sexchikane, mobning på arbejdspladsen og meget mere. Her kan en fagforening bestemt være en seriøs hjælp.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
13. oktober 2002 - 22:41 #12
erhvervsliv even
Avatar billede disky Nybegynder
14. oktober 2002 - 07:21 #13
sunlock: ingen ting

Jeg meldte mig først ind i Prosa da jeg kunne mærke der begyndte at opstå problemmer hos min arbejdsgiver, ca 3 måneder før jeg fik behov for hjælp.

nanoq:
Fagforeninger er idag kun et maskine der tager penge fra folk, og gør livet surt for en kæmpe bunke mennesker når de begynder på stor konflikt osv.

Som nyuddannet er de fine for de kan hjælpe med at kigge på ens kontrakt, men da man i IT branchen oftest forhandler løn selv, er de til ingen verdens nytte.

Det er korrekt de kan hjælpe hvis man kommer i problemmer, men prosa har tydeligt bevist at det gør det jo ikke altid, hvorfor så betale til dem ?

Ideologisk set er en fagforening en god ting, desværre bare ikke i virkelighede, specielt ikke når de begynder t blande sig i politiske ting, og tvangsindlægger deres medlemmer til at støtte et politisk parti, eller begynder at råbe højt om deres mening om f.eks. software patenter osv.
Fagforeningerne idag er nærmest politiske foreninger desværre, som ikke nødvendigvis gider hjælpe medlemmerne.

Selvfølgelig er jeg meget bias'ed pga min meget dårlige oplevelse med Prosa, men brudt mig om deres princip har jeg aldrig.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
14. oktober 2002 - 09:08 #14
Vi er bestemt ikke enige... jeg har være ude for situationer, hvor jeg ville have været meget ked af at stå uden en fagforening i baghånden. Og det er efterhånden mange år siden jeg var "nyudannet" (er man forresten ikke det hver dag? ;))

Prosa synes jeg netop er meget upolitisk. Derfor har jeg valgt dem.

Jeg bryder mig bestemt ikke om de "røde" fagforeninger, der bruger konflikter som åben. Jeg tror på dialog og forhandling. Mine erfaringer me Prosa er, at de faktisk er gode til dette. Vores oplevelse af fagforeningen er forskellig. Men igen... man kan altid finde et utilfreds medlem af en hvilken som helst fagforening. :)

NanoQ
Avatar billede ghazaleh Nybegynder
14. oktober 2002 - 09:28 #15
Da jeg blev færdig som datamatiker for et år siden var jeg også medlem af både Prosa og Samdata. Jeg vil helt klart råde dig til at vælge en af de to, da de har IT-branchen som deres speciale. De har begge nogle gode tilbud og muligheder, så jeg lavede en lille liste over deres fordele og ulemper, og den viste mig at der stort set ikke var forskel. Den eneste store forskel på de to er, at Samdata er en del af en stor organisation (hk), og Prosa er en mindre selvstændig fagforening. Og begge dele er der jo også både fordele og ulemper ved, så det må jo være smag og behag.

Jeg endte med at vælge Prosa, og det gjorde jeg alene af den grund at Samdata offentligt støtter et politisk parti, og det gør Prosa ikke. Begge deres holdninger støtter den fløj, som jeg ikke stemmer på, men Prosa giver ikke nogen direkte økonomisk støtte.

Mht. om man overhovedet skal vælge en fagforening, så vil jeg tilslutte mig Nanoqs mening. Vælg en nu, og hvis du så senere havner i et job, som du har det godt med, så kan du vælge det fra. Men se på det som en forsikring (og her tænker jeg ikke kun på a-kasse).
Avatar billede sunlock Nybegynder
09. november 2002 - 09:32 #16
Valget faldt på Samdata, da de kom med det bedste tilbud (kroner og øre).
Avatar billede o-zone Nybegynder
23. august 2009 - 10:13 #17
Jeg er selv medlem af Prosa, og jeg er ovenud tilfreds med min fagforening so far. Jeg er sikker på at Samdata også er en glimrende fagforening mht. hjælp med arbejdet (og arbejdssøgningen) og faglig "kamp" mod arbejdsgiveren, men i mine øjne er kroner og ører et meget "fattigt" (undskyld udtrykket) grundlag at vælge ud fra.

Hvis jeg kun valgte ud fra kroner og ører, så kunne jeg jo bare nøjes med at være i en A-kasse, og evt. Den Kristelige Fagforening. Men i mine øjne lukreerer de på de "rigtige" fagforeningers arbejde.

Min altovervejende vigtigste grund til at støtte Prosa er at de gør et forbandet godt politisk arbejde imod softwarepatenter, stigende overvågning og andre ting i samfundet som jeg er meget imod. Så når jeg vælger at støtte Prosa, er det altså fordi de hjælper mig med at sikre mig et samfund som jeg gerne vil have mere end det er for at sikre migselv størst mulig løn for færrest mulige penge. I den forbindelse er kroner og ører sku ikke det væsentligste.

Men det er selvfølgelig et personligt valg!

Og så vil jeg give nanoq ret i at det ikke giver mening at vælge ud fra en enkelt hændelse. Disky har været uheldig at få en sagsbehandler der ikke kunne honorere hans forventninger (uanset om grunden var at hun var en sløv padde, hun havde meget travlt, eller disky havde urealistisk høje forventninger). Men det er jo ikke det samme som at alle i organisationen er ubrugelige til alt! Jeg har som nævnt aldrig haft problemer med Prosa.

/O-zone

PS. I øvrigt synes jeg at det er mega dårlig stil at skrive hadeytringer på navngivne (ikke offentlige) personer på Internettet uanset hvor uretfærdigt/dårligt man føler sig behandlet. Bare helt principielt. (det KAN jo f.eks. tænkes at hende sagsbehandleren er en sød og kompetent arbejder alle de dage hun IKKE har PMS ;-) )
Avatar billede o-zone Nybegynder
23. august 2009 - 10:19 #18
Ups - jeg har lige set at Disky var sur pga. 9 måneders sløvhed - men så kan det jo være at hun er bedre når hun HAR født! ;-)

Min pointe er bare at du ikke kender årsagerne til din dårlige behandling, og du risikerer at ramme en tilfældig uskyldig person uforholdsmæssigt hårdt når du navngiver personen på nettet i et hadeindlæg!

Hun betjener formegentlig hundredevis af medlemmer - tænk hvis du skulle se dit navn sværtet til på nettet (til evig tid!) fordi en enkelt af dine kunder mente at du burde have prioriteret ham højere?
Avatar billede JacobTinglef Nybegynder
29. august 2009 - 16:18 #19
Det kommer helt an på om du vil være medlem af både fagforening og a-kasse eller kun den ene.

Mange er kun interesseret i at betale så lidt som muligt for at sikre sig økonomisk igennem en a-kasse.

Du kan se anmeldelser og en sammenligning af priser på fagforeninger og a-kasser her: www.billige-fagforeninger.dk

Håber det hjælper :)
Avatar billede dennis12 Nybegynder
09. maj 2011 - 13:10 #20
hej jeg har et projekt her i skolen om fagforening. ville bare meget gerne vide om prosa om deres ulemper og fordele. og hva kunne være godt for sony ericsson som have prosa som deres fagforening? mange tak :)
Avatar billede dennis12 Nybegynder
11. maj 2011 - 08:23 #21
hej jeg har et projekt her i skolen om fagforening. ville bare meget gerne vide om prosa om deres ulemper og fordele. og hva kunne være godt for sony ericsson som have prosa som deres fagforening? mange tak :)