Avatar billede richardr Nybegynder
15. oktober 2002 - 14:33 Der er 18 kommentarer

Slå automatisk scandisk fra under opstart!!

Hvordan kan man slå den automatiske scandisk fra der kører hvis maskinen ik er lukket ordentlig ned..
For selv om jeg lukker rigtig ned, vil den sgu stadig køre den.. HVER gang.. og min disk er rimelig stor og der tar rimelig lang tid, så hvis jeg ik lige får trykket på en tast og afbrudt tar det en evighed.
Jeg har flere gange ladet den køre den færdig, men det er ligevidt.. den gør det igen ved næste genstart..

Håber MEGET på en løsning...

MvH
richardr
Avatar billede rkhdk Nybegynder
15. oktober 2002 - 14:35 #1
jeg vil foreslå dig at du få disken kontrollet igennem for Bad sectors!

Jeg har flere gange oplevet at Windows 2000 begynder på det, når en harddisk begynder at få Bad sectors..

Køre du FAT32 eller NTFS?
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. oktober 2002 - 14:35 #2
prøv med en Repair

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows 2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny indstalation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler :-)
Avatar billede richardr Nybegynder
15. oktober 2002 - 14:35 #3
Jeg kører Fat32..
Avatar billede rkhdk Nybegynder
15. oktober 2002 - 14:37 #4
oplever du at harddisken larmer mere end normalt? (skratte lyde osv..)

Kør evt en defragmentering af hele HDD'en
Avatar billede richardr Nybegynder
15. oktober 2002 - 14:37 #5
problemet med din løsning retaxes er, at det er en bærbar fra mit firma.. W2k var preinst. og installationen har jeg ikke på CD, men på HD'en.. har dog brændt en backup.. men den ka der ik bootes på..
Avatar billede richardr Nybegynder
15. oktober 2002 - 14:38 #6
den larmer slet ikke.. spinder som en mis.. :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. oktober 2002 - 14:41 #7
men en sfc /scannow kan du jo godt prøve.

gå i Start>Kør og skriv sfc /scannow og tryk på Enter, når den spørger efter CD'en henviser du til HDD hvor installationen ligger.
Avatar billede richardr Nybegynder
15. oktober 2002 - 14:43 #8
hvad gør sfc???
Avatar billede rkhdk Nybegynder
15. oktober 2002 - 14:44 #9
den scanner alle system filer igennem, og hvis nogle mangler eller er beskadiget så bliver de udskiftet med nye.
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. oktober 2002 - 14:46 #10
System File Check ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. oktober 2002 - 14:46 #11
har du installeret SP3
Avatar billede richardr Nybegynder
15. oktober 2002 - 14:47 #12
ja det har jeg..
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. oktober 2002 - 14:51 #13
hvor længe har den fejl med scandisk stået på, hvis det da er en fejl.
Det kunne, som en påpegede, være at der er noget galt med HDD.
Avatar billede richardr Nybegynder
15. oktober 2002 - 14:53 #14
Den har været der et stykke tid nu... 1-2 mdr tror jeg..

Men jeg vil prøve den der sfc når jeg kommer hjem...
Så får vi at se..
Men er det slet ik muligt at slå det fra.. for jeg hader den scandisk/chkdsk under opstarten.. selv om den er crashed..
Avatar billede rkhdk Nybegynder
15. oktober 2002 - 14:53 #15
hvilken HDD er det? en IBM?
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. oktober 2002 - 14:56 #16
jeg mener ikke at man kan slå scandisk fra, det er jo ment som noget der kan rette op de filer der blever afbrudt under strømsvigt, eller i almindelighed, hvis harddisken fejler noget.
Avatar billede richardr Nybegynder
15. oktober 2002 - 14:58 #17
Det er en IBM ja.. maskinen er en Thinkpad A30p

Jeg har det bare sådan... hvis jeg vil ha min maskine ska køre scandisk, ska jeg nok selv klare det.. :)
Men det er jo windows.. vil helst bestemme bare lidt mere..
Avatar billede hwa_26 Nybegynder
15. oktober 2002 - 14:59 #18
Prøv at læse denne artikel:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q160963&

Der står noget om at disable autocheck på Win2000/XP