Avatar billede hsotg Nybegynder
29. oktober 2002 - 12:41 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hvad skal jeg gøre for at blive advokat

Hej

Jeg vil gerne være advokat men hvad skal det til for at blive det.
hvor kan jeg finde info om det eller ved du noget om det.

skal man have gode karater eller hvorfor nogle skoler skal jeg går på.

hilsen

Thomas Schmidt
Avatar billede jand Nybegynder
29. oktober 2002 - 12:52 #1
Jeg vil foreslå handelsgymnasium eller alm. gymnasium (3 år), derefter skal du læse til jurist i Århus el. København (5 år), så er du "cand.jur".
Sidst skal du være i lære i et advokatfirma i 3 år for at kunne kalde dig advokat.
Du skal have rimelige karakterer, samt være indstillet på at jurastudiet er svært og tilsidst skal du have mod til at bruge 11-13 år incl. evt. sabbatår før du kan kalde dig advokat.
Avatar billede hsotg Nybegynder
29. oktober 2002 - 13:00 #3
hvad er sabbatår. hvad er rimelige karater så.
Avatar billede jand Nybegynder
29. oktober 2002 - 13:07 #4
Sabbatår er et friår inde midt i uddannelsen f.eks. efter 3 år på jurastudiet for at få et afbræk i studierne.
Rimelige karakterer..., nu ved jeg ikke om du går i folkeskole eller hvad, men i princippet er folkeskolekarakteren ikke noget værd, når der søges ind på jurastudiet. På gymnasiet vil jeg tro du skal ligge omkring 9 i snit, alt afhænger jo af hvor mange de studerende de tager ind til den tid.
Avatar billede jand Nybegynder
29. oktober 2002 - 13:12 #5
Gå evt. ind på københavns universitets hjemmeside og læs mere
http://www.ku.dk/sa/uddannelserogvejledning/faginformation/index.html
Avatar billede hsotg Nybegynder
29. oktober 2002 - 13:13 #6
handelsgymnasium skal jeg på. og der skal jeg have 9 for at kunne komme ind på en jura skole. hvad hvis jeg kun for 7. kan jeg så ikke komme ind. på handelsgymnasium skal jeg ikke have tysk og engelsk. hvis man kan fravælge det. er nogle af de fag vigtige hvis man skal være advokat. er der nogle fag man skal have hvis man skal være advokat.
Avatar billede jand Nybegynder
29. oktober 2002 - 13:31 #7
Du skal med garanti have engelsk på min. B-niveau, jeg vil tro at matematik på enten B el. A niveau også er et krav uden dog at vide det.
Du kan muligvis komme ind på et 7 tal, det er op til dem der bedømmer din ansøgning, men jeg vil tro den bliver afvist hvis du ikke er oppe på mindst 8 i snit. På handelsgym., har de noget erhvervsret og erhvervsøkonomi o.lign. sørg for at tage disse fag hvis det er valgfag, tag også gerne psykologi.
Avatar billede jand Nybegynder
29. oktober 2002 - 13:34 #8
Du kan også søge ind på jurastudiet i kvote 2 hvis dine karakterer er for lave.
Avatar billede hsotg Nybegynder
29. oktober 2002 - 14:04 #9
okay. erhvervsret, erhvervsøkonomi, psykologi. er lige mig. men engelsk er ikke. jeg vil hælst læse og se film på engelsk :-)

Bøgerne man skal læse er de ikke på engelsk.
Avatar billede hsotg Nybegynder
29. oktober 2002 - 14:07 #10
lige en ting til.
kan man går lige til jura uddannelsen efter folkeskole???
Avatar billede jelzin101 Praktikant
29. oktober 2002 - 14:13 #11
Bøgerne man skal læse er de ikke på engelsk. - faktisk er en stor del af materialet på jura skrevet på dansk, da det jo naturligt nok er danske forskere der producerer materialet.
Dog vil der da givet forekomme materiale på engelsk du skal tilegne dig, - der skal jo også gennemgås international lovgivning, men det med at læse engelske bøger skal du helt sikker nok komme efter :=)

af links kan jeg anbefale :

http://sis.ku.dk <- og så vælg det juridske fakultet, - her kan du læse om indholdet i udd, hvad du skal have for fag -og hvad de går ud på (selvom det helt sikkert ændrer sig inden du skal igang :)

http://www.jur.ku.dk/ <- juridisk fakultets hjemmeside, her finder du også rigtig meget god information.

-
endelig vil jeg anbefale dig at snakke med din studievejleder der sikker kan fortælle dig mere, og give dig mere info - du kan også kontakte studievejl. på KU -> http://www.ku.dk/sa/vejled/studvej.html

/Jelzin101
Avatar billede jelzin101 Praktikant
29. oktober 2002 - 14:16 #12
mht. dit sidste spørgsmål hent folderen http://www.ku.dk/sa/optag/optag2003/Opt_KU_2003.pdf
der fortæller om optagelsesregler, adgangskrav for 2003 - de burde give et forholdsvist retvisende billede af hvordan du kommer ind når det bliver aktuelt for dig.

/jelzin
Avatar billede hsotg Nybegynder
04. november 2002 - 14:14 #13
jand for pointende for han har været mest til hjælp
Avatar billede Jonas Helt Praktikant
13. juni 2019 - 15:28 #14
Du behøver ikke at have mattematik på noget niveau for at komme in på jura. De skal have Dansk på A - Engelsk på min. B - Samfundsfag, idehistorie, samtidshistorie eller lign. på min B :D