Avatar billede steppeulven Nybegynder
03. november 2002 - 15:44 Der er 15 kommentarer

Fysk hjælpe

Jeg har lige et par spm ang. transformatorere.'
1: Hvor mange gange skifter strømmen retning i primær spolen?
2:Hvad betyder det at der induceres strøm i sekundær spolen?
3: Hvordan kan man bruge forholdene mellem vindings tallene til at beregne spændings talleane?
4: Hvorfor er jernkernen lavet af små lameller?
6: Hvor fremstilles strømmen og fjernvarmen på fyn?
7: Hvorfor benyttes højspænding når strømmen sendes ud til forbrugerne?

Comon people :D 85 point på højkant :D
Avatar billede initializing Nybegynder
03. november 2002 - 15:45 #1
Lav dine egne lektier! Desuden er det forkert kategori..
Avatar billede fido82 Nybegynder
03. november 2002 - 15:48 #2
1: Hvis det er på alm elnet, 50 gange i sek
2: Der opstår en spænding
3: Hvis der er 10 vindinger med 40 volt over på primærsiden, giver dette 4 V pr. vind. Hvis der er 250 vindinger på sek. siden, vil du stadig have 4 volt pr. vind, og dette vil så give 1000V. Dette kaldes også optransformering
4: De er de helle ikke allesammen, der findes I, U, E, og et par flere kerner
6: Øhhh, ved ikke
7: Der afsættes mindre varme som tab, ved at optransformere spændingen
Avatar billede fido82 Nybegynder
03. november 2002 - 15:49 #3
hov, havde ikke set, hvilken kat det var ;)

Hvis du vil vide mere, kan jeg godt uddybe lidt
Avatar billede steppeulven Nybegynder
03. november 2002 - 15:55 #4
Gider ikke lave mine lektier.
Der er jo ikke andet end IT kategorier så syns jeg at generelt IT var det bedste... kan jeg flytte kategori eller er jeg nødt til at genåbne SPM???
Avatar billede steppeulven Nybegynder
03. november 2002 - 15:57 #5
Og Fido jeg vil meeget gerne vide mere :D
Avatar billede fido82 Nybegynder
03. november 2002 - 16:02 #6
om hvad ? Det er jo trods alt et meget stort emne det der
Avatar billede steppeulven Nybegynder
03. november 2002 - 16:03 #7
Fido... udddyb mer og du får alle point!
Avatar billede steppeulven Nybegynder
03. november 2002 - 16:03 #8
Om alt hvad du kan om de spm jeg har sagt..... Behøvs ikke mere end det =)
Avatar billede fido82 Nybegynder
03. november 2002 - 16:04 #9
nej, fortæl specefikt hvad du vil vide om tingene, gider da ikke sidde og skrive en roman her, når du kun skal bruge 2 linjer
Avatar billede fromsej Praktikant
03. november 2002 - 16:12 #10
6: Fynsværket !!!!
Min nærmeste nabo.
7: For at kunne sende den samme effekt igennem tyndere ledere ved en lavere strøm (A). Watt=Spænding X Strømstyrke.
Giver mindre tab som Fido82 skriver.
Der var et "geni" engang der foreslog at man transformerede spændingen ned til 12V fordi det ikke var så farligt som højspænding.
Vores målelab regnede lidt på strækningen Odense Søndersø , og kom frem til at hver enkelt leder skulle have et areal på 1,5 Km2 !
Nu mener jeg , uden at være helt sikker , at kvadradet ( tykkelsen )på de 60 Kvolt der går til Søndersø er 240 mm2.
Avatar billede steppeulven Nybegynder
03. november 2002 - 16:25 #11
2. Fatter den ikke helt.. må meget gerne uddybes.
Og du har ikke svaret på den med Jern kerne lamellerne (hvis du har fatter jeg det ikke og du må gerne uddybe)
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
03. november 2002 - 22:18 #12
husk lige når du skal til eksamen på et tidspunkt så kan experten altså ikke hjælpe dig , så det her er altså  ikke en god løsning til at få lavet sine lektier på .
Avatar billede fido82 Nybegynder
03. november 2002 - 22:33 #13
Når du flytter en jernkerne gennem en spole, vil du påvirke de små magnetpartikler der ligger i spolens kerne. Disse vil så lave en spænding i din spole..... Spolen vil helt af sig selv prøve at opretholde denne spænding, ved selv at vende de små magnetpartikler i spolens jernkerne igen, og derved inducerer du en spænding
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2002 - 22:36 #14
Ikke fordi jeg ikke har tiltro til de herres kompetencer :), men steppeulven kan, hvis det ikke lykkedes at løse problemet her, prøve at spørge på: http://www.uddannelseogjob.dk/lektie/brevkas.htm
Her kan man få direkte svar fra lærere.
Avatar billede fromsej Praktikant
04. november 2002 - 11:37 #15
Takker for tiltroen *S*.
Og fint med et link der kan hjælpe brugeren.