Avatar billede technotede Nybegynder
11. november 2002 - 20:33 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Vpn i xp

Hvordan opretter man vpn i xp pro så andre kan koble sig til ens computer .... og lige så hvordan opretter man en vpn til en anden computer .

der er 200 point at hente for et detaljert og kvalificeret godt svar...ikke bare et link men en forklaring her.
Avatar billede ctacta Nybegynder
11. november 2002 - 20:38 #1
Du skal have en server med RAS (Remote Access Service) f.eks. Windows 2000.
Har du dette?
Avatar billede technotede Nybegynder
11. november 2002 - 20:47 #2
nej det har jeg ikke
Avatar billede savle Nybegynder
11. november 2002 - 21:26 #3
Har du prøvet guiden ny forbindelse./ Oprette en advanceret forbindelse / Accepter indgående forbindelser / Næste / sæt hak i Tilad virtuelle /osv.
Avatar billede hillmann Nybegynder
20. december 2002 - 19:40 #4
ved nogle her hvilke porte der skal åbnes på en linksys router for at vpn virker?

Bo
Avatar billede miebbe Nybegynder
16. februar 2003 - 17:47 #5
port 1723 er til vpn
Avatar billede Danni Novice
19. februar 2003 - 19:24 #6
Det kommer vist lidt an på hvilken kryptering man bruger....!!

port 1723 er til PPTP (point 2 point protocol)
port 1701 er til L2TP (layer 2 tunneling protocol)
port 500 er til IKE pakker

Det skal lige siges at L2TP ikke virker gennem nat da Authentication Header vil have det interne IP nummer og blive krypteret via IPSec..

/Danni
Avatar billede fastloader Nybegynder
09. marts 2003 - 12:02 #7
Hvis det er en hjælp så er her en MEGET detaljeret beskrivelse (step by step) hvordan man opsætter VPN i XP. Det er så nemt at almindelige mennesker kan være med  :-)
http://asia.cnet.com/itmanager/netadmin/0,39006400,39050037,00.htm
Avatar billede ctacta Nybegynder
11. marts 2003 - 02:29 #8
Fastloader, den beskrivelse er ikke meget anerledes end bedre end i min dokumentation til XP. En Wizard kan alle gennemføre, savnede praktisk erfaring, herunder politik og andre ting man skal være opmærksom på. Men du får lidt point alligevel. Lukketid!
Avatar billede jpvj Nybegynder
11. marts 2003 - 02:44 #9
Man kan ikke tale om en port der skal være åben til VPN. VPN over hvad? Hvis det er PPTP skal der være åben for TCP traffik på port 1723 samt protokol 47 (GRE).

Hvis det er L2PT over IPSec gælder andre. Se evt. http://www.microsoft.com/windows2000/techinfo/reskit/en-us/default.asp?url=/windows2000/techinfo/reskit/en-us/intwork/inbe_vpn_HIDV.asp

Der er faktisk ingen "ben" i at oprette en forbindelse. Det eneste man skal overveje er default gateway: Den kan enten sættes til default gateway på remote netværket eller man kan beholde sin egen. Fordelen ved at beholde sin egen er (formodentlig) bedre performance. Ulempen er at man tillader traffik til Internettet samtidig med traffik til det "sikrede" netværk. Hermed mulighed for diverse hacking forsøg med en kompromiteret maskine.

Jeg ved ikke helt om jeg kan komme med nogle guldkort. Wizard'en giver dig de options der er værd at tale om, og de er fornuftigt beskrevet.
Avatar billede technotede Nybegynder
11. marts 2003 - 07:33 #10
Da spørgsmåle nu har været her længe og der ikke er nogle der har givet en detaljeret forklaring så ser jeg mig nødsaget til at dele pointne.