Avatar billede echelon2000 Nybegynder
14. november 2002 - 21:46 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

LaTeX og dansk tegnsæt

Hej!

Jeg har et problem når jeg compiler mit LaTeX dokument med dansk character encoding. Her er toppen af mit dokument:

\documentclass [a4paper] {letter}
\usepackage [latin1] {inputenc}
\usepackage [danish] {babel}

Og her er fejlen:
Package babel Warning: No hyphenation patterns were loaded for
(babel)                the language `Danish'
(babel)                I will use the patterns loaded for \language=0 instead.

Jeg skulle have den danske sprog-pakke installeret - dette output får jeg før fejlen fremkommer når jeg compiler:
This is TeX, Version 3.14159 (MiKTeX 2.2)
(prebens °nskeseddel.tex
LaTeX2e <2001/06/01>
Babel <v3.7h> and hyphenation patterns for english, french, german, ngerman, du
mylang, nohyphenation, loaded.
(C:\program files\texmf\tex\latex\base\letter.cls
Document Class: letter 1999/04/29 v1.2z Standard LaTeX document class
(C:\program files\texmf\tex\latex\base\size10.clo))
(C:\program files\texmf\tex\latex\base\inputenc.sty
(C:\program files\texmf\tex\latex\base\latin1.def))
(C:\program files\texmf\tex\generic\Babel\babel.sty
(C:\program files\texmf\tex\generic\Babel\danish.ldf
(C:\program files\texmf\tex\generic\Babel\babel.def)

Jeg kan ikke rigtig se, hvorfor den ikke vil compile!

Jeg kører mit system med Windows XP Pro og MikTeX (LaTeX 2e)

På forhånd tak!!
Avatar billede ljm21 Praktikant
14. november 2002 - 21:52 #1
Jeg plejer også at få den fejl, uden at det har nogen betydning for outputtet. Jeg tror nok fejlmeddelsen omhandler dank orddeling.
Avatar billede olly Nybegynder
14. november 2002 - 22:03 #2
Helt rigtigt... Det er fordi babel ikke kan finde regler for dansk ordeling... Desværre... Men "That's life" Så det er alt der er galt!
Avatar billede olly Nybegynder
14. november 2002 - 22:07 #3
http://people.ee.ethz.ch/~oetiker/lshort/lshort.pdf < -side 24

Hvis du vil have en dansk side on LaTeX så kan jeg anbefale:

http://www.avz.dk/latex/
Avatar billede thomasledet Nybegynder
14. november 2002 - 23:09 #4
følgende preample plejer at virke fint for mig:

\documentclass[11pt,twoside,a4paper,danish,floatfig]{report}
\usepackage[danish]{babel}
\usepackage{t1enc}

Med de tre ovenstående linier, skulle der ikke være problemer... tjek om du har disse med i din preample...
Avatar billede thomasledet Nybegynder
14. november 2002 - 23:10 #5
slet eventuelt floatfig, hvis du ikke bruger denne pakke:

\documentclass[11pt,twoside,a4paper,danish]{report}
Avatar billede echelon2000 Nybegynder
15. november 2002 - 17:25 #6
preample??? Okay - jeg er altså helt ny til LaTeX - hvad er preample?
Avatar billede thomasledet Nybegynder
15. november 2002 - 21:01 #7
preample er det, der er før din \begin{document} :)
Avatar billede ljm21 Praktikant
15. november 2002 - 22:33 #8
twoside kan ændres til oneside afhængigt af hvad du skal bruge det til. Twoside er beregnet til tryk på beggesider af papiret, og sørger så for at sidetal står i yderste margen samt lidt ekstra plads i inderste margen til indbinding.
Avatar billede echelon2000 Nybegynder
15. november 2002 - 23:55 #9
thomasledet:> Jeg kan så meddele at det ikke virker det du har sendt mig.. Der meldes stadig fejl ved dansk tegnsæt... Og jo, jeg har tjekket at "Danish hyphenation patterns" pack er installeret i MikTeX Package Manager! (og babel er self også installeret).
Avatar billede el-prebsi Nybegynder
19. november 2002 - 18:48 #10
Rediger /etc/texmf/language.dat og "uncomment" linien der starter med "danish".

c:\texmf\tex\generic\config\language.dat (den ligger i dette bibliotek, hvis andet ikke er angivet).

Kør så "initexmf --dump=latex" (eller plain istedet for latex).
Dette rebuilder din latex format fil (som inkluderer hyphens).

Yeah - this the correct way - thanks!!! Now It works...
Avatar billede ljm21 Praktikant
10. marts 2004 - 09:37 #11
Fik du løst dit problem
Avatar billede echelon2000 Nybegynder
10. marts 2004 - 17:24 #12
Jep!