Avatar billede lequet Nybegynder
15. november 2002 - 22:57 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

HTML kode i textarea

Hey, jeg har et lille problem (eller måske stort :)

Jeg har lavet en lille online editor jeg kan rode rundt med fordi jeg er doven og ikke gider uploade for meget. Problemet er bare at det foregår med et ganske almindeligt textarea, men da den kode jeg skriver i det textarea (eller henter ind fra en tidligere gemt fil) somme tider indeholder andre textareas, kommer min kode til at se f.eks. sådan her du

<textarea>
  en masse HTML kode her
  <textarea>
  </textarea>
  Og lidt mere HTML kode
</textarea>

Hvilket betyder at "Og lidt mere HTML kode" ikke bliver vist i mit textarea. Det er lidt af et problem, og vil nu høre om nogen kender en smart løsning på det :)
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
15. november 2002 - 23:06 #1
Hvorfor kan du ikke bruge en div istedet?
Avatar billede lequet Nybegynder
15. november 2002 - 23:08 #2
Kan du skrive i et div som du kan i et textarea?
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
15. november 2002 - 23:11 #3
Ja sagtens

<div id="myEditor" contenteditable="true" style="border:1px #eee solid; width:250px; height:250px; overflow:auto;"></div>
Avatar billede lequet Nybegynder
15. november 2002 - 23:12 #4
OK, syret :) Men fungrer det så som et textarea, tænker på når formen skal submittes, vil helst undgå at blande javascript ind i billedet :)
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
15. november 2002 - 23:13 #5
Nej, det gør det godt nok ikke - javascript kommer du ikke uden om :)
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
15. november 2002 - 23:18 #6
Men du kan jo bare smide det ned i et hidden input felt når du gemmer.

Med noget ala

fornavn.hiddenfeltnavn.value = myEditor.document.body.innerHTML;
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
15. november 2002 - 23:18 #7
fornavn = formnavn :)
Avatar billede lequet Nybegynder
15. november 2002 - 23:18 #8
Hmm, lidt skod :( Nu spøger dovenskaben sgu igen, er det slet ikke muligt at bruge et textarea somehow, evt. lave et eller andet serverside-trick eller hvad ved jeg
Avatar billede lequet Nybegynder
15. november 2002 - 23:19 #9
Ja, men det er det med at være doven :) Kan godt være det bliver løsningen, men bryder mig ikke helt om det
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
15. november 2002 - 23:20 #10
Det tror jeg ikke - men jeg er da ikke 100% sikker.

En rigtig slamløsning kunne være at skrive dine textarea's (inde i textarea) som <tekstarea></tekstarea> og så når du gemmer din form fx. med asp lave en replace, således at <tekstarea> bliver til <textarea> *G*
Avatar billede lequet Nybegynder
15. november 2002 - 23:21 #11
Hmm, ja det lyder som en slamløsning, kan ikke helt bestemme mig for om det ville være nemmere eller noget, men det ville jo om ikke andet virke :)
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
15. november 2002 - 23:22 #12
Det er jeg også bange for at det ville =oD
Avatar billede lequet Nybegynder
15. november 2002 - 23:24 #13
Hmm, kunne nu være meget sjovt, tror jeg holder mig til den løsning, skal vel også lave noget slam en gang imellem, og jeg er alligevel den eneste der skal glo på det *gg*

Men takker da, læg et svar hvis du vil have points :)
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
15. november 2002 - 23:26 #14
Alright.

Men hvis du nu er så doven som du siger - så kunne du jo også bare finde en færdig editor og bruge den :)
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
15. november 2002 - 23:27 #15
svar
Avatar billede lequet Nybegynder
15. november 2002 - 23:29 #16
Tja, det kunne jeg jo også, men synes endnu ikke jeg er faldet over en der passede lige til mit behov... Men anyway ser det ud til at slamløsningen kun gav 2 extra linier i min kode, det jo ikke så dårligt :)

Men tak skal du i hvert fald have :o)
Avatar billede lequet Nybegynder
15. november 2002 - 23:32 #17
Og det ser ikke kun ud til, det virker sgu også, fantastisk :)
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
15. november 2002 - 23:32 #18
http://peterelkjaer.dk/xhtml/xhtmleditor.asp den er udmærket hvis det blot er tekst man vil skrive. Den skriver xhtml.
Avatar billede lequet Nybegynder
15. november 2002 - 23:40 #19
Ikke dårligt :) Men den jeg har nu er vist fin nok ind til videre, regner dog med at forbedre den på et tidspunkt, men det eneste jeg bruger den til er at teste ASP kode i, da jeg ikke har adgang til ASP lokalt, og ikke gider uploade konstant :)