Avatar billede qwa Nybegynder
18. december 2002 - 12:46 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke opdater min database! - Haster lidt! :)

Jeg sidder og er ved at lave noget adressekartotek agtigt noget, men jeg kan ikke opdater den, for lige så snart jeg trykker på opdater kommer den med en med at den er skrive bestykket eller noget...

men når jeg højreklikker er den ikke skrive beskyttet, hvad kan der være galt?
Den skriver at det er nede ved "rs.UpDate" at der er fejl!

Her er min kode:

<%@language="vbscript" %>
<%
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & Server.MapPath ("database/test.mdb")

Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rs.Open "personoplysninger", Conn, 3, 3

%>
<html>
<head>
    <title>ASP Test3 - Qwazi.dk</title>
</head>

<body>

<%

rs.AddNew

rs("navn") = Request.QueryString("navn")
rs("gade") = Request.QueryString("gade")
rs("postnummer") = Request.QueryString("postnr")
rs("city") = Request.QueryString("city")
rs("tlf") = Request.QueryString("tlf")
rs("email") = Request.QueryString("email")

rs.UpDate

response.redirect("opdater.html")

rs.Close
Set rs = nothing
%>

</body>
</html>

/qwa!
Avatar billede faetterguf Nybegynder
18. december 2002 - 12:50 #1
er der password på database når du åbner den i access ???
Avatar billede svoeber Nybegynder
18. december 2002 - 12:57 #2
Har du databasen åben via Access samtidig? Eller har du haft?
Nogle gange kan det ske, at access-filen står som åben af en bruger, hvis din maskine er crashet mens du havde filen åben.

Du kan prøve at kopiere databasen til et nyt navn og se om det virker.
Avatar billede dk_akj Nybegynder
18. december 2002 - 12:57 #3
Har iusr_xxx skriverettigheder i folderen hvor db ligger ??

//akj
Avatar billede qwa Nybegynder
18. december 2002 - 13:05 #4
Der er ikke password på!
Har prøvet at kopiere, virker ikke!
iusr_xxx skriverettigheder??? Det ved jeg ikke lige hvad er. :)

/qwa!
Avatar billede dk_akj Nybegynder
18. december 2002 - 13:10 #5
Tester du på din lokale maskine ??

Hvis ja skal du ind under administrative tools - internet information server - default website - properties.

Herinde finder du din folder hvor db'en ligger i og giver skriverettigheder.

//akj
Avatar billede hossein Nybegynder
18. december 2002 - 13:22 #6
Hvilken fejlmelding får du (fejlnr.)?
Avatar billede qwa Nybegynder
18. december 2002 - 13:23 #7
okay... Det har jeg så sat til nu, for det er min lokale maskine... men den skriver stadig at det er den samme fejl..???

/qwa!
Avatar billede qwa Nybegynder
18. december 2002 - 15:26 #8
okay, nu har så fået det til at virke...! Jeg tog bare hele dynen og slettede det og skrev det engang til, så virkede det! :)

Nu nu har jeg et nyt problem, i den her kode kommer:

Fejltype:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Der er en syntaksfejl, fordi der mangler en operator. i forespørgselsudtrykket "id =".
/asp/qwa5.asp, line 6

----

Her er koden:

<%@language="vbscript" %>
<!--#include file="forbindelse.asp"-->
<%
set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Sql = "Select * from personoplysninger where id =" & request.querystring("id")
rs.open sql, Conn, 3, 3
%>

<html>
<head>
    <title>ASP Test5 - Qwazi.dk</title>
</head>

<body>
<form action="qwa6.asp" name="form1" method="get">
<input type="Hidden" name="id" value="<%=rs("id")%>">
<tr><td>Navn:</td><td><input type="text" name="navn" value="<%=rs("navn")%>"></td></tr>
<tr><td>Gade:</td><td><input type="text" name="gade" value="<%=rs("gade")%>"></td></tr>
<tr><td>Postnr:</td><td><input type="text" name="postnummer" value="<%=rs("postnummer")%>"></td></tr>
<tr><td>By:</td><td><input type="text" name="city" value="<%=rs("city")%>"></td></tr>
<tr><td>Tlf:</td><td><input type="text" name="tlf" value="<%=rs("tlf")%>"></td></tr>
<tr><td>Email:</td><td><input type="text" name="email" value="<%=rs("email")%>"></td></tr>
<tr><td colspan="2"><input type="submit" name="submit" value="Opdater"></td></tr>
</table>

</form>

</body>
</html>

Nogen der kan hjælpe?

/qwa!
Avatar billede soes Nybegynder
18. december 2002 - 15:29 #9
det kan anbefales at du skifter din provider/driver ud med en OLE DB i stedet MS Access.
objConn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=c:\sti\til\database\db.mdb; User Id=admin; Password=;"

Lidt info: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/ado270/htm/mdrefjetprovspec.asp
Avatar billede dk_akj Nybegynder
18. december 2002 - 15:33 #10
Det er garanteret fordi din ID kolonner er af typen "text"

Ret
Sql = "Select * from personoplysninger where id =" & request.querystring("id")til:
Sql = "Select * from personoplysninger where id ='" & request.querystring("id") & "'"
Avatar billede dk_akj Nybegynder
18. december 2002 - 15:34 #11
Ups..
Ret
Sql = "Select * from personoplysninger where id =" & request.querystring("id")
til:
Sql = "Select * from personoplysninger where id ='" & request.querystring("id") & "'"
Avatar billede qwa Nybegynder
18. december 2002 - 15:38 #12
soes>>
hvorfor skulle jeg skifte dem ud?

dk_akj>>

Nu kommer den med denne fejl:
Fejltype:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E07)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Datatyperne stemmer ikke overens i kriterieudtrykket.
/asp/qwa5.asp, line 6

hvad er nu det?
Avatar billede jimmydan Nybegynder
18. december 2002 - 15:54 #13
Er det ikke fordi der er rod i dine "??
Prøv at bruge '' rundt om din request. sådan her:
Sql = "Select * from personoplysninger where id ='" & request.querystring("id") & "'"
Avatar billede jimmydan Nybegynder
18. december 2002 - 15:55 #14
forudsat at dit id felt vitterligt er et tekstfelt. Det fejlen fortæller dig er at den datatype Request.querystring returnerer ikke er samme datatype som du tester på.
Avatar billede qwa Nybegynder
18. december 2002 - 15:59 #15
Mit id felt er sat til autonummerering???

Når jeg sætter det nye ind så der kommer mere orden i " kommer den bare med den samme fejl med line 6..!

/qwa!
Avatar billede eagleeye Praktikant
18. december 2002 - 16:53 #16
Det er to vidt forskellige sider du har vist.. Den ene koden som opdater databasen den andne en form hvor man kan rette i data.

Problemmet i linie 6
Sql = "Select * from personoplysninger where id =" & request.querystring("id")

Er er du ikke overføre nogen værdi i querystring til filen. Det betyder dit link skal se sådan her ud dog med dit filnavnet og tallet her er tilfældigt valgt.:  filnavn.asp?id=345

Hvis der ikke er ?id=345 med kommer den fejl du har vist.
Avatar billede soes Nybegynder
18. december 2002 - 20:13 #17
Efter hvad jeg har laest saa faar du en mere stabil forbindelse ved at bruge "OLE DB" kontra "MS Access ODBC"
Forskellen ligger i at ved at bruge din nuvaerende indstillinger gaar asp siden gennem odbc, og derefter til databasen.

Hvis du bruger OLE DB snakker asp siden dirkete med databasen, den springer et led over.

Jeg sagde ikke at det ville loese dit problem, jeg har bare oplevet at der ofte er problemer forbundet med at bruge den metode du bruger, og ville blot give en smule hjaelp.
Avatar billede qwa Nybegynder
19. december 2002 - 09:55 #18
okay...!

Jeg har fundet ud af at alle de mapper som jeg har hvor databasen f.eks. ligger i er skrivebeskyttet, og når jeg slår det fra bliver det ikke slået fra, kan det ikke have noget med det at gøre???

/qwa!
Avatar billede dk_akj Nybegynder
19. december 2002 - 10:25 #19
Gå ind i din explorer (stifinder) marker mappen, tryk ALT + ENTER fjern read only markering og tryk OK.

//akj
Avatar billede qwa Nybegynder
19. december 2002 - 15:26 #20
Det har jeg prøvet, men efter at jeg har trykket det fra og jeg går ind i den igen, så er den skrivebeskyttet igen!

/qwa!
Avatar billede eagleeye Praktikant
19. december 2002 - 19:50 #21
Hvilket OS køre du med?
Avatar billede qwa Nybegynder
19. december 2002 - 20:54 #22
Windows XP - Professionel!

/qwa!
Avatar billede eagleeye Praktikant
20. december 2002 - 14:10 #23
Arh... så det derfor...der er noget specilt med XP

Prøv at se her:

http://www.webwizguide.info/asp/faq/server_permissions.asp

Og læs først helt ned i bunden..
Avatar billede qwa Nybegynder
06. januar 2003 - 11:04 #24
Thanks eagleeye!!!
Det var lige det der skulle til! :)

/qwa!