Avatar billede .stx Nybegynder
02. januar 2003 - 16:31 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

proftpd problem

Nu har jeg siddet i et par timer snart, jeg har installeret php og mysql, og nu er jeg så kommet til at installere proftpd. Men lige meget hvad jeg gør virker det ikke, jeg må skrive en forkert kommando, jeg er rimelig ny til linux så jeg er ikke helt inde i det!

Er der ikke en der har en guide til installationen eller nogle errfaringer om hvordan man installere det. Og om man skal installere rpm'en eller hvad?? HJÆLP!
Jeg har kigget alle de gamle topics igennem men har ikke fundet noget jeg kunne bruge!
Jeg bruger RH8.

.sTX
Avatar billede soreno Praktikant
02. januar 2003 - 16:40 #1
Avatar billede soreno Praktikant
02. januar 2003 - 16:44 #2
Hent en konfigurations fil her:
http://proftpd.linux.co.uk/docs/example-conf.html
Avatar billede soreno Praktikant
02. januar 2003 - 16:48 #3
Jeg installerede proftp sådan:

# rpm -ih proftpd-1.2.7-1.i386.rpm

Jeg brugte "Basic" configurationen for at få det til at virke, indholdet af filen skal kopieres til /etc/proftpd.conf
Konfigurationerne kan ses her:
http://proftpd.linux.co.uk/docs/example-conf.html

start proftpd med:
# proftpd

Du skal, afhængig af Linux distribution, lave en group der hedder nogroup, f.eks.
# groupadd nogroup

(det skulle jeg gør i Red Hat 8.0)
Avatar billede .stx Nybegynder
02. januar 2003 - 16:50 #4
når jeg skriver kommandoen rpm --install proftpd-standalone-1.2.7-1.i386.rpm
Så skriver den:
fejl: Failed dependencies:
        proftpd is needed by proftpd-standalone-1.2.7-1
Det har den gjort med alle de pakker jeg har hentet af proftp, jeg hentede osse en tar.gz fil og pakkede den ud og brugte kommandoen ./configure --prefix=/usr --with-modules=mod_linuxprivs det virker fint nok, men når jeg så skriver make flipper den helt ud,  bla. med error 2 men det hælper sku nok ikke noget.

.sTX
Avatar billede soreno Praktikant
02. januar 2003 - 16:51 #5
Jeg skulle kun installere "proftpd-1.2.7-1.i386.rpm" for at få det til at virke, sådan:
# rpm -ih proftpd-1.2.7-1.i386.rpm
Avatar billede .stx Nybegynder
02. januar 2003 - 16:52 #6
Er det ikke muligt at afinstallere det som jeg har installeret da jeg skrev ./configure --prefix=/usr --with-modules=mod_linuxprivs ???
Avatar billede .stx Nybegynder
02. januar 2003 - 16:54 #7
hey nu sker der noget, jeg har jo hele tiden siddet og kæmpet med proftpd-standalone-1.2.7-1.i386.rpm filen jeg hentet så proftpd-1.2.7-1.i386.rpm og nu ville den installere! Men jeg holder lige fast i dig, skal lige have det til at virke helt! Tak indtil nu:)
Avatar billede soreno Praktikant
02. januar 2003 - 16:54 #8
har du kørt nogle af flg.:

make
make install
make remove

?
Avatar billede dank Nybegynder
02. januar 2003 - 17:05 #9
undgå alle disse dependencies problemer ved at installere apt-get til RedHat, jeg har en lille guide på www.lws.dk -> diverse -> apt-get til RedHat
Avatar billede .stx Nybegynder
02. januar 2003 - 17:08 #10
Nu køre ftp serveren. Men hvordan har du bestemt stien for ftpserveren, jeg har sæt DefaultRoot    /var/www ind i min proftpd.conf fil, det lyder da meget rigtigt...? eller osse er det bare mig som ikke kan finde ud af at genstarte serveren...?
Avatar billede dank Nybegynder
02. januar 2003 - 17:31 #11
1: Stien er brugerens hjemmemappe, medmindre det er annonym ftp adgang

2: genstart

# /etc/init.d/proftpd restart
Avatar billede .stx Nybegynder
02. januar 2003 - 17:37 #12
Ked af det men det der genstart trik virker ikke...jeg tror jeg har fucked total up i installationen.
Avatar billede soreno Praktikant
02. januar 2003 - 17:37 #13
Avatar billede .stx Nybegynder
02. januar 2003 - 17:38 #14
og det er heller brugerens hjemmemappe, det er kun annonym adgang der virker!
Avatar billede dank Nybegynder
02. januar 2003 - 17:40 #15
hvad sir

# ls /etc/init.d/pro*
Avatar billede .stx Nybegynder
02. januar 2003 - 17:42 #16
lige meget hvad jeg ændre har jeg kun annonym adgang til /var/ftp det kunne være at jeg skulle geninstallere...igen!
Avatar billede .stx Nybegynder
02. januar 2003 - 17:43 #17
siger
ls: /etc/init.d/pro*: Ingen sådan fil eller filkatalog
meget interessant!
Avatar billede dank Nybegynder
02. januar 2003 - 17:46 #18
heh.. :o)

Nu ved jeg ikke om RH8 gemmer sine filer nogle andre steder.. men hvad siger

# ls /etc/init.d

så?
Avatar billede .stx Nybegynder
02. januar 2003 - 17:46 #19
der er virkelig ged i den. Jeg har lige lavet en søngning på prof* og den kommer ikke med andet end nogle log filer og en masse andre filer der ikke har noget med det at gøre! Der må sku da ligge noget, eller ville jeg da ikke kunne kolbe på serveren!
Avatar billede .stx Nybegynder
02. januar 2003 - 17:52 #20
ls /etc/init.d siger:
aep1000  dhcrelay  isdn      netfs    postfix    single    webmin
anacron  firstboot  kdcrotate  network  postgresql  smb        winbind
apmd    functions  keytable  nfs      pxe        snmpd      xfs
atd      gpm        killall    nfslock  random      snmptrapd  xinetd
autofs  halt      kudzu      nscd    rawdevices  squid      ypbind
bcm5820  httpd      lpd        ntpd    rhnsd      sshd      yppasswdd
crond    iptables  mysqld    pcmcia  saslauthd  syslog    ypserv
dhcpd    irda      named      portmap  sendmail    tux        ypxfrd

ikke noget  med proftpd! I har begge hjulpet mig, i for osse nogle point men jeg tror nu jeg geninstallere for det ftp sjov har virkelig laver ged i maskinen.  Der er osse nogle andre problemer med xinetd, der er en masse services der siger at xinetd ikke er startet.
Men i skal have tak, nu ved jeg hvordan jeg skal gøre efter jeg har geninstalleret! Tro mig det er nødvendigt, når jeg logger på ftpen står der ls /etc/init.d proftpd 1.2.5rc1 og det var 1.2.7 jeg installerede da det kom til at virke!
Avatar billede dank Nybegynder
02. januar 2003 - 17:55 #21
:o) ok.. tak for poiont.. jeg tror det er ok du geninstallerer hvis det er relativt nemt.. Det kan *nogengange* være en ok løsning, hvis man ikke helt har styr på hvad der er sket.
Avatar billede skunk Nybegynder
02. januar 2003 - 17:56 #22
Avatar billede lap Nybegynder
02. januar 2003 - 17:59 #23
Først lidt forklaring på det tidligere install problem med rpm: proftpd-1.2.7-1.i386.rpm er basispakken som indeholder proftpd, hvorimod proftpd-standalone-1.2.7-1.rpm blot er en konfiguration af proftpd.

RH8 gemmer startfiler samme sted som tidligere RH, men rpm-pakken indeholder formentlig ikke init-script til proftpd.

Jeg tror din søgning ikke er gennemført korrekt - prøv:
find / -name "proftp*" -print

Prøv at stoppe proftpd med: "ps -ef|grep proftpd|grep -v grep"
dette vil give et output på 1 linie, hvor anden kolonne viser et tal - genstart denne process med: "kill -HUP <tal>" så genlæses konfigurationen fra /etc/proftpd.

Hvis ikke der leveres et init-script til proftpd kan du blot selv lave det - tag udgangspunkt i et eksisterende.

Og en lille ekstra detalje på RH - du kan også bruge kommandoen "service proftpd restart" hvis init-script er installeret.