Avatar billede joyd Praktikant
24. oktober 2000 - 18:17 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

ROUTER

Er der større sikkerhed ved at anvende router for fjernservice på netværk, end at anvendes modem med dial-back funktion?
Hvilken sikkerhed er der ved PCAnywhere?
Avatar billede altinet Nybegynder
24. oktober 2000 - 22:10 #1
Modem med dial back, eller en anden form for direkte forbindelse mellem to computere, vil altid være sikrere end opkobling via internettet. For at aflytte en sådan forbindelse, skal man rent fysisk ud og anbringe udstyr på ledningen.

Ved opkobling via internettet og router, er der en (omend beskeden, hvis der er orden i firewall) risiko for at en udenforstående kan \"aflytte\" kommunikationen, uden fysisk at være tilstede i nærheden af computerne.

Såvidt jeg ved er PCAnyware et stykke software der gør det muligt at \"fjernstyre\" en PC over netværk, modem eller lignende. Det virker faktisk omtrent som de berygtede hacker-programmer der betegnes som \"trojanske heste\". Forskellen er blot, at adgangen sker åbenlyst for brugerne i begge ender, hvor hacker programmerne kører i det skjulte på \"offerets\" PC.

Med et sådant program installeret åbner man faktisk endnu en mulighed for at hackere kan komme ind i ens PC, idet det så \"blot\" er f.eks. en adgangskode der skal brydes for at få adgang til PC\'en. Hvis man vælger denne løsning, vil jeg til enhver tid foretrække direkte forbindelse, altså f.eks. modem forbindelse. ...hvis man alstå kan klare sig med den forholdsvis beskedne hastighed på forbindelsen. (Hvis man vælger f.eks. ISDN kan man bundle 2 kanaler og opnå 128 kbps). Hvis det for eksempel handler om fjernadministration af en server, er det rigeligt. Hvis man skal overføre store filer, er det måske for lidt.

Et andet udbredt program til \"fjernstyring\" er NetOp som virker stort set på samme måde.

Hvor vidt der er en form for kryptering, adgangskode beskyttelse, eller anden sikkerhed indbygget i de nævnte fjernstyrings programmer, er jeg ikke klar over.

Håber du kan bruge dette!

:-) Lars
Avatar billede powell Nybegynder
25. oktober 2000 - 08:39 #2
Felere oplysninger om pcanywhere:
http://www.techtalkradio.com/pcanywhere.htm
Ønsker du at føle dig mere sikker, så kan jeg anbefale denne:
http://www.zonelabs.com/download_ZA.htm
Avatar billede victor44 Nybegynder
25. oktober 2000 - 13:48 #3
Sikkerheden er den samme.
Det afhænger af hvordan du vil bruge routeren.
Mange routere har mulighed for at lave RAS med dialback.
Hvis du snakker om at lave forbindelsen over internettet er det IKKE sikkert.
For at opnå en høj sikkerhed skal du krytere ALT trafik. Dette kan du gøre med en VPN løsning. Her snakker vi i vore dage, med faste ip adresser og krypterede nøgler på mere end 1024 bit, om meget høj sikkerhed.