Avatar billede spacey Nybegynder
25. oktober 2000 - 11:41 Der er 16 kommentarer og
7 løsninger

Filoverførsel i DOS via paralelkabel???

Hej
Jeg sidder og roder med noget filoverførsel i DOS via paralelkabel, men det funker ikke...

Den ene computer er en stationær som kører win2k/win98 (jeg bruger naturligvis win98 til at køre nc da det er et dos program), og den anden er en bærbar fujitsu biblo, som kun har et USB cdrom drev som ikke kan køre i dos.

Jeg har prøvet med norton commander 4.0, men jeg får fejlen \"den lpt1 port er ikke tilgængelig\" på begge maskiner.

Jeg har læst om programmet FastLynx, men ved ikke hvor jeg kan få fat i det (har set et sted man kunne købe det, men at betale 25$ for et gammelt dos program er sq for meget!), så jeg håber nogen har en gammel freeware/shareware/demo eller noget, hvis det altså er forholdsvis let at bruge.

Jeg vil i det hele taget gerne have et løsningsforslag, ligemeget om det benytter sig af nc, fastlynx eller noget helt tredje.
Avatar billede mountainman Nybegynder
25. oktober 2000 - 11:48 #1
I DOS i gamle dage (DOS 6.20 f.eks.) lå der to filer der hed interlnk.exe og intersvr.exe. Disse to filer satte brugeren i stand til at lave en forbindelse mellem to maskiner, enten vej hjælp at et parallel kabel eller et serielkabel.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
25. oktober 2000 - 11:57 #2
jeg har FX link (Fast Lynx) derhjemme! smid din email addy, så sender jeg det til dig!
Avatar billede handmade Nybegynder
25. oktober 2000 - 12:01 #3
På 98 er der jo et værktøj der kan installeres fra 98 CD\'en via Windows installation. Det hedder noget i retning af netværk via kabel og opretter forbindelse mellem to maskiners parallelporte.
Avatar billede handmade Nybegynder
25. oktober 2000 - 12:02 #4
\"Direkte kabeltilslutning\" hedder programmet du skal installere...
Avatar billede snowball Novice
25. oktober 2000 - 12:28 #5
Du kan hente den danske version af FastLynx her:

http://home1.inet.tele.dk/j-cgeert/fastlynx.zip

Snowball
Avatar billede spacey Nybegynder
25. oktober 2000 - 12:59 #6
snowball>>> Jeg prøver fastlynx, hvis det ikke lykkes har du så tjek på hvordan det virker så jeg kan få hjælp til evt. fejl?

Handmade>>> Det program kender jeg godt, men det nytter jo ikke meget når den ene maskine kører dos.
Avatar billede snowball Novice
25. oktober 2000 - 13:18 #7
Tjaa, det er godt nok ved at være længe siden jeg har brugt det program, men du kan da prøve og skrive hvad den evt. kommer ud med af fejl, og så må vi se hvad vi kan gøre ved det ;)

Snowball
Avatar billede spacey Nybegynder
25. oktober 2000 - 13:39 #8
snowball>>> Okay, her er hvad jeg gør:
Jeg starter win98 computeren og starter fx.exe
Jeg starter dos computeren med en win98 startdiskette, og starter fx.exe

Jeg har først prøvet med standard konfigurationen, men ogsp prøvet at fjerne alt hvad der ikke har med paralel forbindelse at gøre, men når jeg går ind i fil overførselstingen står der bare \"ingen forbindelse\"....

Hvad kan jeg gøre?
Avatar billede snowball Novice
25. oktober 2000 - 14:10 #9
Hhhmmm...Du kunne prøve og fjerne alt så der kun står LPT1 i portlisten. Det er nok lige den eneste idé jeg kan komme på på nuværende tidspunkt. Ellers må du jo prøve og læse lidt i den \"indbyggede\" manual !

Bruger du et kabel som du selv har lavet, eller et som du har købt hos en forhandler ? Hvis du selv har lavet det, så kunne det jo være du ikke lige havde fået lavet det helt rigtigt ;)

Snowball
Avatar billede spacey Nybegynder
25. oktober 2000 - 14:14 #10
snowball>>> Det med lpt1 havde jeg prøvet i forvejen, og kablet er et jeg har købt.
Avatar billede clausm Nybegynder
25. oktober 2000 - 14:20 #11
hmm..som mine gamle grå celler kan kalde det frem, skal du bruge et krydset kabel (hedder det ikke et null-modem kabel?). Det er ikke alle parallelkabler der er krydsede.
Avatar billede snowball Novice
25. oktober 2000 - 14:22 #12
Så ved jeg ikke lige hvad der kan være galt !

Så må du nok prøve den go\'e gamle interlnk og intersrv i DOS

Lidt om det:

http://www.micra.com.au/micraInstalling_INTERLNKEXE.htm
http://www.micra.com.au/micraInstalling_INTERSRVEXE.htm

Snowball
Avatar billede spacey Nybegynder
25. oktober 2000 - 14:23 #13
clausm>>> Kablet hedder et \"parallel linkkabel DB25m/db25m\" så mon ikke det er krydset?
Avatar billede snowball Novice
25. oktober 2000 - 14:26 #14
Ja for fa\'n ! Kablet skal selvfølgelig være krydset !!! Godt clausm ;)

Snowball
Avatar billede clausm Nybegynder
25. oktober 2000 - 14:27 #15
Spacey: joo...det lyder rigtigt nok.

Så ved jeg ikke helt hvad problemet er. Det plejer at virke fint med fx. Du kan jo evt. prøve at starte win98 maskinen i ren DOS, og se om det ændrer noget
Avatar billede fido82 Nybegynder
25. oktober 2000 - 15:15 #16
De to porte, på de to maskiner ,skal oxo have samme adresser (IRQ osv), ellers virker det ikke........... indstilles fra bios...
Avatar billede silveruno Nybegynder
26. oktober 2000 - 04:30 #17
Davs
prøv at kigge på den her link, måske kan du bruge det program, det er shareware. Måske noget du kan bruge. Det skulle understøtte følgende OS Windows 3.1,Windows 95,  98, NT 4, Win 2000.
http://members.aol.com/racity/link.html
Der er også en link til et Dos porgram.
Håber du finder ud af det.
Avatar billede kmjk Nybegynder
27. oktober 2000 - 09:57 #18
På nogle bærbare er parallelporten disabled i BIOS.
Prøv at tjekke
Avatar billede teknik Juniormester
01. november 2000 - 00:25 #19
>>Spacey....
----
Om LPTport:
Hvis der står \"fejl på LPT port\", så kunne det jo være at en af portene er beskadiget....
Svært at fastlå herfa.
----
Om krydset eller ej:
Også umuligt at fastslå herfra.
Typisk er det ben nummer to og tre, som er Transmit og Recieve.
Du kan med et Ohmmeter, eller anden gennemgangsmåler checke, om kablet er forbundet pin 1 til pin 1
2 til 2 osv.
Hvis det er det, så er det ikke \"krydset\", og vil derfor ikke fungere til formålet.
------------------------------------------------------
Du skriver at du også kan bruge alternative løsninger.

...forudsat, at du har eller kan \"lave\" en diponibel COM-port(=Seriel port) på begge maskiner.
Det er der normalt nemt nok, -eller også kan man \"låne\" en. Musen bruges fx ikke meget i DOS.

Så jeg kan kun anbefale dig følgende:
-Nemt, - Billigt og 99% sikkert også effektivt!

1. Køb et Null-Modem kabel....koster ca en halvtredser. -fås fx. i Bilka, eller hos din forhandler
- Det er med garanti \"krydset\" og krydset rigtigt.....Jeg har set maange kabler, men aldrig! et krydset parallelkabel.
Vær omhyggelig med at få et, som passer til de stik du vil bruge...alt for mange adaptere er bøvlet/dyrt, og helt unødvendigt

- På den måde omgår du også to tvivls-spørgsmål, nemlig : er parallelkabelet nu også krydset ?
og er en af parallelportene defekt ?

2. Start Fastlynx på begge maskiner, og vælg punktet \"Diagnose\".
Skift så mellem de forskellige porte (com1/com2) på begge maskiner, indtil du ser teksten
\"der var en der var to.....\" i begge vinduer på begge maskiner.

Hvis (Når!!!) det er på plads, så er du klar til at køre....
Du skal blot vælge ...øøøh hedder vist \"delt skærm\"...øverste punkt i menuen.

Fastlynx er smaddergodt til den slags...jeg brugte det meget indtil netkort blev til at betale

mvh :-)
Teknik
Avatar billede spacey Nybegynder
01. november 2000 - 01:24 #20
teknik>>> Det vil jeg prøve!
Avatar billede teknik Juniormester
01. januar 2001 - 23:05 #21
>>Spacey...faldt lige over en detaljeret beskrivelse af hvordan kabelet skal være forbundet, for at det virker
http://www.hardwarebook.net/ca_InterLink.html

- Odds for at det dur med den forbindelses metode 95%+

Avatar billede teknik Juniormester
01. januar 2001 - 23:07 #22
...Der er også beskrivelser af fx. null-modem kabel den på samme side
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
04. juli 2001 - 22:14 #23
tak for point :)

www.fotx.net/kimrosgaard