Avatar billede spyro.dk Nybegynder
12. januar 2003 - 18:41 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Response.Write i tabel

hej alle sammen
spørgsmålet er ligetil
hvordan får jeg resultatet af Response.Write til at stå i en tabel, så det er nemmer at styrer placeringen og dermed layoutet.

jeg har som udgangs punkt brugt dette. http://html.dk/tutorials/asp/lektion19.asp
Eksempel 3: Adressebog med links

mvh spyro.dk
Avatar billede niceday Nybegynder
12. januar 2003 - 18:43 #1
<table border="1" width="100%">
  <tr>
    <td width="50%"><%Response.Write "data1"%></td>
    <td width="50%"><%Response.Write "data2"%></td>
  </tr>
  <tr>
    <td width="50%"><%Response.Write "data3"%></td>
    <td width="50%"><%Response.Write "data4"%></td>
  </tr>
</table>

Det du søger?
Avatar billede loss Nybegynder
12. januar 2003 - 18:46 #2
eller den mere korrekte løsning

<%
RESPONSE.WRITE "<table><tr><td>"&rs("Fornavn")&"</td></tr></table>
%>

Så skal der ikke laves så mange kald til serveren, og dermede mindre belastende
Avatar billede niceday Nybegynder
12. januar 2003 - 18:49 #3
Jeg tror ikke den er mere korrekt - men mere et alternativ. Jeg ville nok vælge at skrive:

<%
RESPONSE.WRITE "<table><tr><td>"&rs("Fornavn")&"</td></tr></table>"
%>

:-)
Avatar billede loss Nybegynder
12. januar 2003 - 18:54 #4
syntes bare folk skriver om at man skal bruge det... nemlig fordi løsning med at blande html og asp, er mere belastende for serveren... og hvis man er igang med at lære, kunne man jo ligeså godt starte, med det som er mest korrekt..
Avatar billede spyro.dk Nybegynder
12. januar 2003 - 18:59 #5
ok det ser meget fint ud alt sammen men som loss er indepå er jeg ved at lærer og total newbe inden for asp.
det i viser meg liner ikke helt det jeg har så i får lige kilden her.

Response.Write "<dt>titel:</dt><dd>" & rs("Titel") & "</dd>"
Response.Write "<dt></dt><dd>" & rs("Tekst") & "</dd>"
Response.Write "<dt>Indsend af:</dt><dd>" & rs("Brugernavn") & "</dd>"

mvh spyro.dk
Avatar billede niceday Nybegynder
12. januar 2003 - 19:00 #6
Helt enig - men jeg tror koden vil blive uoverskuelig, hvis der skal mere end ét felt i hans tabel - så ville man jo alligevel gå tilbage til html + asp, og så er man lige langt.

Desuden mener jeg ikke at det belaster serveren mere at kombinere asp og html - logisk set er stationære (html) data altid hurtigere at anvende end dynamiske (generering i asp). Det gør ikke nogen forskel set i forhold til kompleksiteten i ens kode når den skal ændres senere eller bare indeholde mere end et enkelt felt i tabellen som i ovenstående eksempel :-)
Avatar billede loss Nybegynder
12. januar 2003 - 19:05 #7
du har ihvertfald ret i at den er mere overskuelig når man "blander" :)... og med det andet... tjaaa, jeg har ikke nogle facts omkring det så jeg stopper bare her :)....

spyre.dk>> virker det ikke det du har der eller hvad.. det ser korrekt ud her fra.. hvilke fejl får du?.. Jeg vender tilbage senere iaften, og hvis der ikke er andre der har en løsning kan vi jo kigge poå det..

//loss
Avatar billede spyro.dk Nybegynder
12. januar 2003 - 19:14 #8
til loss
jo det virker godt nok ( selve asp'en) men jeg ville gerne kunne styrer udsenet af det.sådan som dette eksempel

titel:  en lille historie

        her kommer selve historien

indsent af        spyro.dk

jeg lader spøggsmålet stå åbent til sener
spyro.dk
Avatar billede spyro.dk Nybegynder
12. januar 2003 - 19:16 #9
til niceday
jeg ved ikke om du har ret eller ikke,
men du er forsat velkommen uddybe/svarer.
og som sagt er jeg newbi i asp
mvh spyro.dk
Avatar billede niceday Nybegynder
12. januar 2003 - 19:21 #10
Udelukkende med Response.Write:

<%
Response.Write "<table border='1' width='100%'>"
Response.Write "<tr><td width='50'">Titel:</td><td width='50%'>" & rs("Titel") & "</td>"
Response.Write "</tr><tr><td width='50%'></td><td width='50%'>" &rs("Tekst") & "</td></tr><tr>
Response.Write "<td width='50%'>Indsendt af:</td><td width='50%'>" & rs("Brugernavn") & "</td></tr></table>"
%>

Med Response.Write + html:

<table border="1" width="100%">
  <tr>
    <td width="50%">Titel:</td>
    <td width="50%"><%Response.Write rs("Titel")%></td>
  </tr>
  <tr>
    <td width="50%"></td>
    <td width="50%"><%Response.Write rs("Tekst")%></td>
  </tr>
  <tr>
    <td width="50%">Indsendt af:</td>
    <td width="50%"><%Response.Write rs("Brugernavn")%></td>
  </tr>
</table>

Hvis du vil styre dine tabellers udseende på en mere avanceret måde vil jeg anbefale dig: http://www.w3schools.com/css/

Dette vil fremkalde dit ovenstående eksempel uden CSS:

<table border="1" width="100%">
  <tr>
    <td width="25%">Titel:</td>
    <td width="75%"><%Response.Write rs("Titel")%></td>
  </tr>
  <tr>
    <td width="100%" colspan="2">
      <p align="center"><%Response.Write rs("Tekst")%></td>
  </tr>
  <tr>
    <td width="25%">Indsendt af:</td>
    <td width="75%"><%Response.Write rs("Brugernavn")%></td>
  </tr>
</table>

align kan ændres til left, right osv. alt afhængig den justering du vil have. Brug evt. frontpage eller andet for at lære mere om denne slags html.

Hermed findes der ikke mere svar :-)
Avatar billede spyro.dk Nybegynder
12. januar 2003 - 19:29 #11
jo tak neceday
det nederste kode eksempel ser meget godt ud men jeg savner <dt> og <dd>
har det nogen betydning og hvad er det?
mvh spyro.dk
ps hvad angår html så kunne du jo prøve at søge på spyro.dk :O)
men ellers tak for forslaget:O)
Avatar billede spyro.dk Nybegynder
12. januar 2003 - 19:30 #12
ups det må du undskylde
niceday
Avatar billede niceday Nybegynder
12. januar 2003 - 19:39 #13
Ja, hvis du vil anvende det har det betydening :-)

Kan anbefale dig: http://www.html.dk/dokumentation/html4/tags/dt/

Du kan selv se eksempler på siden og tilrette til din løsning.

Husk at du altid kan bruge hvor du vil :-)

<%Response.Write "et eller andet"&>
Avatar billede spyro.dk Nybegynder
12. januar 2003 - 20:14 #14
hmmmm
det minder utroligt meget og tabel koder. tr td td osv.

men vis jeg forstår dig ret kan jeg bare bruge den kilde du vist ovenfor i stedetfor
og så glemme alt om dt og dd
spyro.dk
Avatar billede niceday Nybegynder
12. januar 2003 - 20:16 #15
Bestemt!

Det andet kode anvendes meget sjældent - dog på enkelte store sider, men jeg mener ikke det har nogen praktisk betydning for dig.

Som man siger: Keep it simple!

:-)
Avatar billede spyro.dk Nybegynder
12. januar 2003 - 20:40 #16
ok nu har jeg indsat det som du skrev og dette er resultattet.

Microsoft VBScript compilation error '800a0400'

Expected statement

/logon/novelle.asp, line 17

<table border="1" width="100%">
^

hvorfor???
spyro.dk
Avatar billede niceday Nybegynder
12. januar 2003 - 22:22 #17
Hvilken kode valgte du?

Sæt lige et * i linie 17, så jeg kan se hvor den er gal :-)
Avatar billede spyro.dk Nybegynder
13. januar 2003 - 18:28 #18
hej så er jeg tilbage
her kommer hele koden line 17 er makeret med **

**<table border="1" width="100%">**
  <tr>
    <td width="25%">Titel:</td>
    <td width="75%"><%Response.Write rs("Titel")%></td>
  </tr>
  <tr>
    <td width="100%" colspan="2">
      <p align="center"><%Response.Write rs("Tekst")%></td>
  </tr>
  <tr>
    <td width="25%">Indsendt af:</td>
    <td width="75%"><%Response.Write rs("Brugernavn")%></td>
  </tr>
</table>

Dette er den oprindlige kode også men line 17 =**

<html>
<title>Hente data fra database</title>
<head>
</head>
<body>
<dl>
<%
' Databaseforbindelse - husk at angive sti til din database
Set conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
conn.open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & Server.Mappath("db\novelle.mdb")

' Hent fra databasen afhængig af værdien id fra URL
strSQL = "Select * From novelle Where Id = " & Request.Querystring("id")
Set rs = Conn.Execute(strSQL)

' Skriv personens data
Response.Write "<dt>titel:</dt><dd>" & rs("Titel") & "</dd>"
Response.Write "<dt></dt><dd>" & rs("Tekst") & "</dd>"
Response.Write "<dt>Indsend af:</dt><dd>" & rs("Brugernavn") & "</dd>"

Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>
</dl>
<p><a href="liste.asp" >Retur til Noveller</a></p>
</body>
</html>

mvh spyro.dk
Avatar billede spyro.dk Nybegynder
14. januar 2003 - 18:58 #19
hej
har selv fundet ud af det så i må dele points
tak for hjælpen.

mvh spyro.dk