Avatar billede kokholm Nybegynder
27. januar 2003 - 19:45 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Printe via VPN forbindelse

Jeg vil gerne fra en maskine hjemmefra med XP være i stand til at kunne printe i firmaet.
I firmaet står en Windows 2000 server.
Jeg har lavet en VPN forbindelse til serveren, men hvordan får jeg nu tilføjet printeren på maskinen herhjemme.
En "punkt for punkt opsætning" ville være vidunderligt.
Avatar billede Danni Novice
27. januar 2003 - 19:53 #1
For at tilslutte en printer på en netværk skal du kende serverens navn. Dette er typiskt et Netbios navn (15 karakterer + service kode ialt 16). Derefter skal du kende printeres sharenavn.

Derefter går du ind i Printer & Fax på din XP og vælger tilslut ny printer. Under ny printer vælger nu netværksprinter og starter med at angive 2 gange \ som \\ hvilket angiver du vil køre med UNC (Universal Naming Convention) derefter skrives serverens navn samt \printernavn eks. \\SERVERNAVN\PRINTERNAVN

Held og lykke
Danni
Avatar billede tpf Nybegynder
27. januar 2003 - 20:04 #2
det afhænger noget af hvordan priinteren sidder på nettet
Avatar billede serverservice Praktikant
15. februar 2003 - 00:05 #3
Jeg ved ikke alt om vpn , men
det kan lade sig gøre via Html at se sharede printere -  hvis du kan se serveren via din browser.

skriv      www.serverip/printersharenavn

så skal du kunne se printeren  - højreklik og vælg connect eller install ,,, hvad der nu passser

Danny
Avatar billede kokholm Nybegynder
16. februar 2003 - 17:45 #4
lukker og slukker da det ikke er aktuelt længere.
Avatar billede serverservice Praktikant
16. februar 2003 - 18:02 #5
nå men hvad var så svaret ???????
Danny
Avatar billede tpf Nybegynder
16. februar 2003 - 19:37 #6
Hej Danny
Jeg håber du fik dit printer sjov til at virke.... og et godt råd, skift brugernavn.

mvh

Thomas
Avatar billede serverservice Praktikant
16. februar 2003 - 19:54 #7
Hvorfor skifte brugernavn? thomas
Avatar billede tpf Nybegynder
16. februar 2003 - 20:00 #8
Undskyld Danny Jeg mente selvfølgelig Kokholm
Avatar billede serverservice Praktikant
16. februar 2003 - 20:03 #9
kokholm
Jeg er da lidt nysgerrig efter at få svaret at vide - jeg har da også brugt tid på det?
Hvad blev løsningen så?
Avatar billede kokholm Nybegynder
20. februar 2003 - 12:18 #10
Som jeg skrev er det ikke aktuelt længere.
Om jeg har fået løst at kunne "fjernprinte" ? - Nej

Tpf >
Hvorfor i alverden skulle jeg dog skifte brugernavn ?
Jeg er da ganske godt tilfreds med det og har altid benyttet det.

Dannyboyd >
Beklager du ikke løste mit spørgsmål - det ærgrer mig at jeg allerede har lukket det. Hvis ikke, havde du fået pointene for dine seriøse forsøg på svar.
Avatar billede tpf Nybegynder
20. februar 2003 - 15:35 #11
Hej Kokholm

Jeg mener at Dannyboyd kom med et meget seriøst bud på dit problem.

Og derfor syntes jeg det var lidt usportslig at uden yderlig forklaring at tager pointene selv.

JEg ved godt at point er uvæsentlig for mange, og det der pissede mig af var denlidt arogante måde du hentede pointene selv.

men godt ord igen, og skal du have hjælp til at få din fjern printer til at virke så vil jeg med glæde hjælpe, jeg bruger selv en printer  på min arbejdsplads gennem en vpn tunnel og har selv XP og arbejdspladsens server er en win 2000 server, så det kan lade sig gøre.

med venlig hilsen

Thomas
Avatar billede Danni Novice
20. februar 2003 - 15:43 #12
Hermed en lille opfølgning på Kok(sucker)holms problem...

Den første metode er den rigtige, danniboyd's metode kan virke hvis: der er IIS (Internet Information Server) installeret. Derefter kan printeren tilsluttes ved at skrive http://servernavn eller IPnummer/printer. Der vil her være en mulighed for at tilslutte de printere som serveren er printserver for.

Hvis man helt vil undgå at tilgå serveren igennem en browser kan man fange printeren direkte ved opsætning af en ny printer på klienten. Dette kan gøres på min før omtalte måde samt HTTP://servernavn eller IPnummer/printers/PRINTERSHARENAVN/.printer

Håber ikke der er mere tvivl om opsætning af en printer gennem VPN...

/DANNI
Avatar billede kokholm Nybegynder
20. februar 2003 - 17:36 #13
Lad mig lige lave en opfølgning på ovenstående.

Jeg har IKKE fået mit spørgsmål løst - med andre ord: Jeg kan STADIG IKKE "fjernprinte"

Jeg løste situationen på anden vis mens det var aktuelt - (læs: udskrev printjobbet til fil - overførte denne til serveren - og printede det herfra ) - alså ikke nogen gedigen løsning - men det virkede.

Jeg beklager hvis jeg på nogen måde er kommet til at agere arrogant. Dette har aldrig været min hensigt.
Jeg lukkede spørgsmålet fordi det havde stået åbent i en del tid og fordi jeg som sagt klarede situationen på den anden måde.
Jeg vil hvis nogen mener at kunne hjælpe, - gerne genåbne spørgsmålet da jeg stadig er interesseret i på et senere tidspunkt at kunne "fjernprinte"

danniboysen >
Har jeg på noget tidspunkt generet dig ? - Nej !

Jeg har længe benyttet og altid betragtet Eksperten.dk som et seriøst website med svar på mangt og meget takket være de mange kloge hoveder der tegner sig som brugere af sitet. Det er imidlertid beklageligt og ærgeligt at du med din opførsel trækker niveauet så langt ned.
Tydeligt er det jo, at du har kendskab til ovenstående emne.

- Nåh, men hva' siger I - er det ikke snart ved at være tid til at ryge den fredspibe ?
Avatar billede serverservice Praktikant
20. februar 2003 - 18:58 #14
->Kokholm
Jo jeg har begravet stridsøksen, nu hvor du har forklaret hvorfor:Men det kunne du jo bare skrive som svar - jeg tror nok du husker det næste gang.
Så mener jeg også at danniboysen har givet svaret (håber ikke du forveksler navnene) og at som han siger "mit kun virker hvis man har sat en server op med IIs og konfigureret det derfra"

No hard feelings herfra, når du bare husker at skrive hvorfor?
Avatar billede Danni Novice
20. februar 2003 - 19:06 #15
Der har været en vis forvirring vedr. navne herinde, og hvem som burde skifte.. Jeg prøvede bare og være lidt morsom på kok.....holm's bekostning, og det var bestemt ikke ment som provokation, men mere som en måde og få rusket op, og få afsluttet denne tråd.. (hvilket nu er lykkedes).

Jeg ser frem til at hjælpe fremover i en saglig diskution med feedback fra såvel spøgere som svarer..

Håber da trods alt at mine svar virker...

/Danni