Avatar billede dcgeek Nybegynder
28. januar 2003 - 17:43 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Værnepligt

Hvad er din mening?
Skal værnepligten afskaffes, og erstattes med en prof. hær?

Min mening:
Den skal væk! Staten fratager det enkelte individs personlige frihed ved at tvinge dem ind i militæret, og hvis de nægter, skal de i samfundstjeneste, hvilket ikke er rimeligt overfor lovlydige borgere!
Avatar billede Spotgun Seniormester
28. januar 2003 - 17:46 #1
Jeg syntes også de burde afskaffe værnepligten, og i stedet bruge flere penge på at uddanne de folk der gerne vil være i hæren.
Avatar billede carstone Praktikant
28. januar 2003 - 17:47 #2
ja danmark er et frit land! gider sku ikke i hæren!
Avatar billede radiohead Nybegynder
28. januar 2003 - 17:50 #3
Jeg er en mand, der om godt 1 måned, skal i samfundstjeneste grundet millitæret.
Jeg synes bestemt det er frarøvelse af kostbar tid! Og mener at værnepligten skal væk!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. januar 2003 - 17:52 #4
Nu er jeg inde og aftjene min værnepligt.. jeg er tvunget ind, men ville dog alligevel have meldt mig..

Det er ikke kun hær'en der er at vælge imellem når man skal aftjene værnepligt, men også Beredskabs Kopset *Hvilket jeg er inde i*

Jeg mener at Værneligten burde være frivillig, og man stadig kan vælge militær eller Beredskabet..
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2003 - 17:52 #5
Synnes også det er lidt flat med at man er påtvunget det.... lever ikke op til Danmarks resterende holdninger om et frit land osv.

er bare glad for at jeg trak frinummer :)
Avatar billede game_tracker Nybegynder
28. januar 2003 - 17:53 #6
radiohead> får man penge for samfundstjeneste
Avatar billede radiohead Nybegynder
28. januar 2003 - 17:55 #7
game trucker... Ja, men det er ikke noget man kan leve af
Avatar billede dcgeek Nybegynder
28. januar 2003 - 17:56 #8
Burde vi så ikke starte en demonstration imod værnepligten, som man har gjort det mod krigen mod Irak?
Avatar billede Spotgun Seniormester
28. januar 2003 - 17:57 #9
Det skal måske også indskydes, at jeg selv har nøjes med at aftjene 3 måneders værnepligt i beredskabskorpset. Det var sgu meget sjovt at være der og lege brandmand, men jeg syntes stadigvæk at man selv skal have valget om hvorvidt man vil ind eller ej!
Avatar billede tumben Novice
28. januar 2003 - 18:01 #10
....demokrati..er ikke nogen selvfølge...det glemmer I vist...eller hva...  ???
Avatar billede styled.dk Nybegynder
28. januar 2003 - 18:04 #11
radiohead > Er man en mand hvis man ikke kan klare militæret ? :)
Avatar billede radiohead Nybegynder
28. januar 2003 - 18:35 #12
styled.. høhø.. Det er en principsag
Avatar billede styled.dk Nybegynder
28. januar 2003 - 18:46 #13
hehe ja, jeg forstår dig godt.. jeg vil bare gerne selv i militæret så det er svært at være positiv overfor sådanne debatter :)
Avatar billede Noone Nybegynder
28. januar 2003 - 21:46 #14
styled.dk > Man kan jo stadig melde sig frivilligt hvis man VIL ind... Desuden er der en masse snak om ligestilling mellem mænd og kvinder... Så hvorfor ikke også indføre værnepligt for kvinder?
Avatar billede klgn Nybegynder
28. januar 2003 - 23:46 #15
spørgsmålet om værnepligt er meget spøjst.
Som liberal er jeg for frihed og frit valg etc.
Men hvad angår hæren er jeg ikke så sikker. Hvert år er der mangel på sergenter, og der bliver i hvert ikke flere, hvis man går over til professionel hær. Desuden kan det været ret dannende for folk at komme ind, samtidig er det en fed oplevelse for livet, og man får nogle gode venner.

At melde sig til nægtertjeneste, synes jeg er pinligt. For det første kan det være en hæmsko for din videre karriere, desuden så er det som at stikke halen mellem benene og sige med tårer i øjnene: "Ej, det tør jeg sgu ikke!"

Fordelen ved værnepligt er, at der så er nok folk, så vi kan løse vore militære forpligtelser i NATO og FN (samt forhåbentlig EU, når forbeholdet er væk) - det kan ikke lade sig gøre med et prof hær. Og skal lille DK så melde fra til det - ej vel.

Samtidig er chancen for at en værnepligtig hær vender Danmark ryggen betydeligt mindre, end hvis det er en prof hær - det er der flere eksempler på rundt om i verden.

Man kan så undre sig i disse ligestillingstider, hvorfor kvinder ikke er værnepligtige, men det er en helt anden snak.

/klgn
Avatar billede dcgeek Nybegynder
29. januar 2003 - 11:24 #16
Burde vi ikke gøre oprør mod værnepligten, og få politikerne til at fjerne den, så det kun er frivillige der kommer ind? Der er da ingen grund til at tvinge folk til enten værnepligt eller samfundstjeneste...
Avatar billede tumben Novice
29. januar 2003 - 11:53 #17
Det er som om tidens mantra...er: KRÆV din ret, fuck det med "pligten"....hvis alle  bare sagde..vi vil gerne nyde...men ikke yde noget som helst...hvor var vi så henne. Demokrati er ikke en permanent tilstand..men derimod noget der skal forsvares og dyrkes..bla ved at bruge nogle måneder af dit liv i mili. Det er iorden at være nægter...hvis man så yder noget godt samfundsrelateret arbejde i de måneder man skulle have været inde.  (ja jeg er over 30 ;-)
Avatar billede styled.dk Nybegynder
29. januar 2003 - 21:09 #18
dcgeek > For mig lyder du mest af alt som en der er for afhængig af din computer.

"Der er da ingen grund til at tvinge folk til enten værnepligt eller samfundstjeneste" ! Jov i højeste grad.... hvis man vil nyde må man yde... det er fint nok at du kan nyde godt af samfundet mens du sidder på din flade, men hvordan tror du det ville gå hvis alle tænkte sådan ? Hvordan tror du det ville gå hvis vi ikke betale skat ? Tror du vejene asfalterer sig selv, tror du dit internet kabel altid har ligget der ?
Avatar billede dcgeek Nybegynder
29. januar 2003 - 21:58 #19
"For mig lyder du mest af alt som en der er for afhængig af din computer."
Det var dog underligt, du siger præcis det samme som min far, min mor, min lærer og samtlige pædagoger...
Avatar billede styled.dk Nybegynder
29. januar 2003 - 22:18 #20
Jep, og alligevel er jeg sikkert ligeså vild med computer som dig, og har været nøjagtig samme sted, jeg er sikkert stadig yngre end dig...

Jeg fandt dog ud af at der findes ting der er langt federe end at sidde og nørde foran maskineriet...
Avatar billede rkhdk Nybegynder
30. januar 2003 - 10:18 #21
Nu er jeg selv stor bruger af Computere, og jeg er inde og aftjene min værnepligt i Beredskabet i 6måneder..

Jeg synes personligt at det er dejligt at komme væk fra hverdagen, med masser af IT osv.. nu prøver man noget HELT andet, at løbe rundt som brandmand *hvilket er skide skægt ;o)*

"Jamen, hvordan checker jeg så mail??" tænker du sikkert på..
Nu lever vi ikke i sten alderen.. der er opsat PC'er på stedet som kan benyttes efterbehov *her er det køreskole og førstehjælp der har førstret, men ellers frit..*

Jeg synes på en måde at det er en god ting at man bliver tvungt lidt væk hjemme fra, da man får en masse nye indtryk og erfaringer.. det er jo ikke midt i en uddannsel at du skal ind og tjene.. det er først efter endt uddannelse, så du kan ikke bare lige blive indkaldt midt i din uddannelse..

Så, tag udfordringen og aftjen din værnepligt, det er en oplevelse som er det hele værd ;o)
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2003 - 10:24 #22
Argumentet med "det er et frit land" holder jo ikke. Skal vi så også afskaffe skat, straffeloven, ansvar osv?

Der er mange umodne unge derude der godt kunne trænge til lidt disciplin, og jeg har ikke hørt om nogen der har taget skade af at få lidt motion og disciplin.

Desuden er erhvervslivet meget opmærksomme på om man har været inde og springe, da det oftest ses som en fordel at lære at tilpasse sig systemet.

Det med en profesionel hær lyder meget godt, desværre er der ikke nok der gider det. Vi har altså ikke nok frivillige til at opretholde en hær, og så må værnepligtige træde til.
Avatar billede carstone Praktikant
02. februar 2003 - 19:44 #23
surt man ikke kan trække fri nummer mer... :(
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2003 - 19:45 #24
Hvorfor kan man ikke trække frinummer mere??
Avatar billede dcgeek Nybegynder
14. juli 2003 - 13:02 #25
lukker