Avatar billede malanko Nybegynder
29. januar 2003 - 23:41 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hardisken viser ikke den aktuelle mænge ledig plads

Hej!
Jeg slås med tp problemer med min harddisk fortiden.
Det ene er at både win xp og dos viser at min harddisk er på 37 GB, men den er faktisk på 40 GB, så hvor er de 3 GB?
Det andet problem er at både dos og win xp fortæller mig at der er 9 gb ledig plads, men når jeg lægger størelserne på alle filer samen, benytter jeg mig af ca. 21 GB, og 40-21 GB burde give 19 gb ledig plads, så mit spørgsmål er hvor er de 10 GB forsvundet hen?  Jeg har ikke formarteret HD i lang tid, og jeg har i tidens løb koppiret mange store filer på harddisken og slettet dem igen.
Kan det være at de mange filler ikke bliver slettet 100%?  Hvis det er tilfældet hvordan kan man så finde frem til dem og slette dem for altid?
Håber der er nogen der kan hjælpe, jeg ved at det er mange spørgsmål og de er svære derfor tildeler jeg 150 point
Avatar billede hub Nybegynder
30. januar 2003 - 00:16 #1
Størrelsen på din hdd er rigtig nok. Differencen opstår pga forskellige udregningsmetoder for DOS og harddiskfabrikanter

Fidusen med de "falske" gigabyte er at computerne bruger det binære talsystem - altså nuller og ettaller...det betyder at alle tal skriver som 2^n (2 i n'de).
En kilobyte er altså i computersprog 2^10, en megabyte er 2^20, en gigabyte er 2^30 osv.
Problemet er at harddiskproducenterne ikke retter sig efter dette. For at få deres harddiske til at se større ud angiver de en gigabyte som 1.000.000.000 byte og ikke de 1.073.741.824 byte som det er i computersprog. Det giver altså en forskel på 73.741.824 byte eller ca. 70 MB. Når du ganger dette tal med 80 får du altså en forskel på 5600 MB (ca. 5,5 GB).
Altså viser computeren din 80GB harddisk som 74,5 GB. Det er klart at jo større din harddisk er, desto større er denne forskel.

Det sidste spm: Det lyder som et voldsomt svind. Måske skulle du kontrollere partitionerne og se om de alle er aktive.
Avatar billede simon_jacobsen Nybegynder
30. januar 2003 - 09:47 #2
et program der er godt til at tjekke harddiskene er "Partition Magic". men hvis jeg var dig ville jeg grille skidtet ud og formatere ... :)
Avatar billede malanko Nybegynder
30. januar 2003 - 10:36 #3
Tak for svaret mht. til sp 1.  Mht til sp 2 så har jeg kun en partition, og jeg har Partion magic, men den kan man da kun bruge til at lave partitioner med.  Jeg ved godt at jeg kan løde problemet med en format c:, men det vil jeg helst undgå da jeg har en masse data som jeg ikke lige kan overskue og brænde ned på CD.
Så jeg håber der er nogen der kan svare på mit sp. 2.  Ellers må jeg tildele de 150 point til dig hub
Avatar billede hub Nybegynder
30. januar 2003 - 10:57 #4
Hmm, vedr. spm 2: Du kunne prøve at defragmentere da dette jo samler filerne mere hensigtsmæssigt, og du kommer af med en masse "slack". Dernæst slette alle .tmp og .bak filer. Jeg kan nu bare ikke helt forstå den voldsomme forskel, så for mig lyder det som en fejl i partitionstabellen. Det er den bedste forklaring jeg kan komme med.
Avatar billede malanko Nybegynder
30. januar 2003 - 17:01 #5
Tak for hjælpen Hub, der er vist ikke andre der kan pejle mig tætere på en løsning.
Ved du hvordan man kan se om der er en fejl i partitionstabelen og hvad er sådan en tabel egentlig for en størelse
Avatar billede hub Nybegynder
30. januar 2003 - 17:51 #6
http://www.mkdata.dk/pctutor/hardware/modul6a3.htm

Her er god læsning om diskens opbygning, bl.a fat-tabellen som Mikael Karbo omtaler den. Den er, kort sagt, et system der holder rede på de forskellige filers størrelse og placering på disken. Hvis der er gået kludder i den, vil filers størrelse angives forkert, evt. fylde for meget i forhold til deres virkelige størrelse. Den kontrolleres normalt af styresystemet, der skal opdage fejl på den. Det er ikke sikkert at det sker i dit tilfælde. På længere sigt, bør du nok kopiere vitale data til et andet medie eller en anden harddisk og derefter partitionere og formatere filsystemet. I XP har du jo mulighed for at anvende NTFS der er et langt mere effektivt filsystem.